Hoi Forumleden, Ik ben op zoek naar een Mk2 Focus met een 1.8 of 2.0 Duratec motor. De 2.0 is erg schaars (weinig advertenties), dus misschien ga ik toch voor een 1.8. In de advertenties voor de 1.8 wordt er niet altijd melding van gemaakt dat het om een Flexifuel gaat, ik heb dat via Carbase kunnen achterhalen op kenteken, door naar de motorcode te kijken. Klopt het dat de motorcode voor een Flexifuel Q7DA is, en voor een Duratec QQDB / QQDA ? En nog een vraag, er zou een stekker in de grille zijn waardoor men het ook kan herkennen, echter is dat niet altijd goed zichtbaar op de foto's. Is er nog een ander manier om achter te halen of een advertentie gaat om een Duratec of een Flexifuel ?
op deze foto's is het duidelijk te zien. alleen zie ik ook plaatjes voorbij komen waar ze het wel hebben over FlexiFuel maar geen stekker in de grille. gewoon goed de tekst lezen als het aan de grille niet te zien is.
Hoi dank voor de foto, ja inderdaad zie ik nu de stekker erop. Ik had idd naar een ander advertentie gekeken, daar stond 'Flexifuel' in de beschrijving, maar ik zag geen stekker. Dus een foutje van de adverteerder denk ik.
De flexfuel versies van de 1.8 hadden een blockheater om de motor voor te verwarmen. Starten op E85 is niet altijd makkelijk als het koud is. De motor start ook met een enorm rijk mengsel omdat de ECU niet weet of er normale benzine of E85 in de tank zit. Daarom moeten de flexfuel ook minimaal elke 10k verse olie ipv elke 15k.
even ter correctie, alleen als er continu E85 getankt wordt dient de oliewissel om de 10K plaats te vinden.
De door jou genoemde motorcodes kloppen idd en die zijn zichtbaar in de rdw-info die je bij ovi-rdw kunt bekijken. In Etis staat er ook FFV bij de flexifuels, maar die info is niet meer toegankelijk helaas. De voorverwarming is alleen zinvol in koude landen, in bijv Scandinavië werd bij de flexifuels dan ook standaard een kabel meegeleverd die op die stekker paste, in NL is dat nooit gedaan. Temeer ook omdat aldaar de E85 brandstof veel meer gebruikt werd. De olie-verversingstermijn is onder alle omstandigheden 10.000 km, zoals @meeder al schreef is het mengsel bij de koude start sowieso veel rijker, onafhankelijk welke brandstof er in de tank zit. De ecu kan dit niet meten. En ook van teveel benzine raakt de olie sneller ‘vervuild’
Ter aanvulling: Bij onze NL'se Flexifuel zat keurig een origineel meegeleverde Ford kabel. (zat verstopt bij het reservewiel).
Nope, voorschrift is elke 10k. De auto weet niet wat er in de tank zit en door het rijke mengsel krijg je verdunning van de olie door brandstof. De additieven van de olie worden ook afgebroken door benzine in de olie.
Ik vraag mij af of het niet mogelijk is om de software van een normale 1.8 er in te schieten. E85 gooit toch niemand er in.
Heb er vroeger ook 1 gehad. De voorverwarming van het blok is wel handig in de winter. Ook in Nederland. Zit een verwarmingselement van 300W in.