Het viel mij op dat mijn remschijven voor mooi glimmend zijn. Aan de achterzijde is dit niet het geval. De auto heeft 22000 km gereden. Enig idee wat de oorzaak is? Verstuurd vanaf mijn M2102J20SG met Tapatalk
Even de achterkant opkrikken en de wielen draaien. Luisteren/voelen of ze zwaar gaan. Anders idd de blokken er af. En nieuwe blokken er op. Eventueel achter remklauwen reviseren. Mocht je er hulp bij willen hebben. Ben ik bereikbaar via pb.
Inderdaad een vreemd slijtage patroon. Kunnen de blokken zijn maar de remklauw zelf of de remcilinder. Als je niet zelf wilt gaan sleutelen zou ik het zeker na laten kijken. Anders @R.Zwiers even een PB sturen zoals hij aanbied, kan en doet enorm veel.
Heel herkenbaar. Dit heb ik ook op mijn Focus mk4. Die van mij heeft dan wel 52k km gelopen. Dit is me bij de Focus mk4 al vaker opgevallen. Ze hebben dit bijna allemaal en het doet toch afbreuk aan zo’n jonge auto. De buitenste rand is bij mij al helemaal “krokant” van de corrosie en ook aan de binnenkant begint het te corroderen. Behoorlijk slecht eigenlijk… Over n tijdje vervang ik alle schijven en blokken voor Ate of Brembo (gecoate schijven), daar heb ik goede ervaringen mee.
Goede vraag, ik weet het niet. Heb de boel nog niet los gehad of verder gezocht op internet. Het is me wel vaak opgevallen bij andere mk4’s, dus mogelijk slechte standaard schijven en/of blokken. Wel raar dat het altijd aan de achterkant is. Aan de voorkant heb ik dit nog niet eerder gezien.
Hoeft niet per se. Als t er een van 2018/2019 is heeft ie meestal geen fabrieksgarantie meer [emoji6]
Is dit meteen na een rit of na een paar dagen staan in de regen Probeer eens een keer goed door te remmen, geen noodstop maar eens wat steviger te remmen of anders de remblokken eruit halen en eens goed opschuren
Het probleem zit duidelijk in je blokken en niet zozeer in je remschijven. Achterremmen blijven oha vrij laag belast en door de handremconstructie, die vaak wat vast gaat zitten, is het idd niet ongebruikelijk dat de achter-remschijven een wat onregelmatig slijtage-patroon laten zien, maar dit is wel erg onregelmatig. Je kunt ook nog proberen om eens een paar keer af te remmen met alleen je handrem en dan kijken of dat een zichtbaar verschil maakt. Edit : bij een mk4 is het een ‘parkeerrem’ en moet je dus niet rijdend de ‘handrem(?)’ activeren ! Anders idd de blokken demonteren, eerst goed controleren of ze wel goed gangbaar zijn, evtl iets afschuren op de zijdelingse pasvlakken en ook de handremconstructie ontroesten en inspuiten met bijv wd40. Dan voor terugplaatsen van de blokken het 'remvlak' goed reinigen met bijv spiritus en wat opschuren.
Dat raad ik ten zeerste af bij de MK4. Die heeft namelijk een elektrisch bediende handrem. Een elektrische handrem kan je niet reguleren. Dit kan resulteren in het effect van een anker uitgooien op volle snelheid.
Naa, denk dat ford hier wel aan gedacht heeft en dat de handrem op hoge snelheid niet geactiveerd kan worden, net als dat de motor niet uit gaat als je op de start/stop knop drukt
Uit ervaring kan ik zeggen dat de handrem wel geactiveerd kan worden tijdens het rijden. Ik heb het perongeluk een keer gehad. De handrem activeert tijdens het rijden dan kortstondig met een kanonslag en deactiveert daarna weer direct omdat het weerstand voelt.
Dus als ik het goed begrijp is de handrem helemaal geen handrem meer maar alleen een parkeerrem !? De (mechanische) handrem is ooit bedacht om de auto te kunnen afremmen als het (hydraulische) remsysteem niet meer werkt Overigens moet je een handrem sowieso nooit op hoge snelheid activeren, maar voor de werking van een 'normale' handrem kan het heel heilzaam zijn deze eens te gebruiken om bijv vanaf 40-50 km/h af te remmen.
Correct. De handleiding zegt ook 'parkeerrem'. Zelfs als je tot stilstand bent gekomen (bij bijvoorbeeld een stoplicht), maar de auto gaat daarna heel langzaam rollen (zeg maar 10 cm per seconden) en je activeert dan de elektrische handrem zonder het rempedaal te bedienen, dan voelt het ook alsof je abrupt tegen een muur stil komt te staan.