hallo medeforummers. mijn vrouw melde net dat er stoom wolkjes onder de motorkap vandaan kwam. ik gaan kijken, allemaal koelvloeistof onder de klep.... de tempratuur van de motor is niet boven de middenstand gekomen (zie fotos) is het blok nu meteen klaar of slangen vervangen en bidden? https://postimg.cc/gallery/PJ6DvyQ
Als je wat meer op het forum had gelezen had je kunnen weten dat je die slangen allang had moeten vervangen,hoe heet de motor is geweest is gissen maar er is een kans dat het over is.
Zou eerst vervangen en dan kijken en horen of er schade is Ik denk dat het meevalt er zit nog koelvloeistof in en als hij niet in het rood geweest is moet het lukken zonder motor schade Maar ik steek er mijn hand niet voor in het vuur suk 6
Ik heb deze auto nog maar net 2 maanden dusjah "allang vervangen" is niet echt van toepassing en dat soort dingen weet ik ook niet vtv. hoezo gissen? werkt de tempratuur meter op het dashboard niet ?
kan ik uberhaupt nog bij een garage komen met de auto of wat nu te doen? neem aan niet meer mee rijden nu
Absoluut niet meer mee rijden in deze toestand. De slang zal eerst vervangen moeten worden en daarna moet het koelsysteem volgens voorschrift onder vacuum worden gevuld. Zeker in geval van lekkage van het koelsysteem kan er lucht in het systeem zitten dat er alleen met onder vacuum vullen is uit te krijgen. Dat de temperatuurmeter geen verhoogde waarde aangaf is volstrekt normaal. De sensor meet de koelvloeistof temperatuur. Wanneer de koelvloeistof weglekt is er geen koelvloeistof meer om de temperatuur van te meten. De sensor meet dan lucht en daarvan is de temperatuurgeleiding heel wat minder als van vloeistof. Afhankelijk van hoeveel koelvloeistof er daadwerkelijk is weggelekt kan er aanzienlijke motorschade zijn ontstaan zonder dat dit op de temperatuurmeter zichtbaar is.
het tankje staat onder het minimum zoals op de foto, is het dan echt te laat of mag ik nog hopen/bidden
Als de expantietank nog niet leeg is is er nog hoop ik zou de slangen vervangen en weer afvullen met koelvloeistof,wat betreft vullen ik had het bij mij zelf weer gevult en geen last van lucht in het systeem. Ik denk dat het door het koude weer snel gezien is dat er vloeistof lekte,anders had het tankje wel leeg geweest.
Ik denk dat als ze niet al een tijdje hiermee rondrijdt het, gezien het niet lege expansievat, normaliter goed afgelopen zal zijn.
laten we het hopen,ik ga maandag de garage bellen en aangeven dat ze de slangen moeten bestellen welke Bertus 7 aangaf dan mogen hun de boel aansluiten + vacuum (voor de zekerheid) maar loopt het aanzuig punt tot in de bodem van het expansievat? (dus ook al staat hij onder minimum hij kan nog aanzuigen)
De temperatuursensor zit in de koelvloeistof, als het niveau te laag is hangt de sensor in lucht en dan geeft de sensor niet de juiste temperatuur aan. Aangezien het vaatje op de foto nog niet leeg was is de kans best redelijk groot dat het goed is gegaan. Het is wel verstandig om het koelsysteem onder vacuĆ¼m te laten vullen volgens voorschrift.