1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Voorgeschreven onderhoudsinterval Ecoboost te lang?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Focus_Darks, 30 mei 2022.

  1. Gegroet,

    Wij zijn in ons gezin de trotse bezitters van een FORD FOCUS 2021 1.5 Ecoboost 182 pk en een Ford Fiesta 2018 1.0 Ecoboost 125 pk. Beide wagens draaien zo'n 20.000 km per jaar.

    Bij het eerste onderhoud van de Fiësta twee jaar geleden was ik een beetje verrast, ik stond op 20.000 km in de garage en daar zeiden ze dat ik 10.000 km te vroeg was voor een oliewissel. Inderdaad, volgens het onderhoudsboekje hebben de recentere Ecoboost-motoren een interval van 30.000 km of tweejaarlijks.

    In de tussentijd heb ik veel gelezen en gehoord over problemen met de natte aandrijfriem in deze motoren. Ik dacht het af te wimpelen als slecht onderhoud maar nu gezinslid met een 2014 FORD FOCUS 1.0 Ecoboost 125 pk die perfect Ford-dealer onderhouden was te maken kreeg met een oplossende aandrijfriem en verstopte oliefilter, ben ik wat bezorgd aan het worden, met name dat de olie in mijn auto's te oud gaat worden.

    Wat denken jullie hiervan, misschien toch best jaarlijks een oliewissel laten doen? Of stellen deze problemen zich niet meer bij de nieuwere blokken? Vreemd dat het interval opgetrokken is van 20.000 km naar 30.000 km.
     
  2. Ik laat het zelfs tussen 15.000 en 20.000 doen. Die paar tientjes in die 4-5 jaar dat je dan extra betaald komt wel ten goede van de motor.
     
    Bramzel vindt dit leuk.
  3. voor alle benzine motoren is de interne vervuiling dermate laag dat 30.000km geen probleem is. doe je het jaarlijks check-onderhoud-check etc. dan is het dus goed.
    elk jaar is geen probleem dan kun je het op den duur samen met de apk uit laten voeren.
    te vaak is altijd beter dan te laat, zeg maar
    alleen diesel is intern veel vervuilender en moet je vaker verversen. vandaar de 1.6tdci elk jaar en 15.000km is. tevens ligt het ook deels aan hoe groot de carter gevuld word met olie. eentje die 3.75l heeft is eerder aan de buurt dan eentje met 4.5l (met 1.6hdi (gelijk aan 1.6tdci maar peugeot) heeft vergroot carter bij bedrijfswagens en kan 10.000meer rijden voordat het onderhoud moet hebben.

    terug komen op verhaal van de natte riem.
    dit is een rede dat ze ook geen riem meer hebben maar ketting. de fiesta is net de vraag ivm ze rond die tijd zijn gekomen met vernieuwd concept en zonder natte riem.
    echter de oliepomp heeft nog steeds natte riem maar komen minder/andere krachten op waardoor riem minder snel slijt.

    probleem is de olie zelf, dat dit aantast op de riem. of je nu elk 30.000 of elk 10.000 olie ververst probleem zal blijven als het verkeerde olie is.
    enige is filter keer eerder vervangen zodat het niet verstopt raakt. alleen de oliefilter doet kleine deeltjes tegen houden. de filter in carter houdt grotere delen tegen. en kan dus zorgen dat aanzuigen door oliepomp niet meer gaat. dan helpt olie wissel ook niet ivm dan nog steeds vuil tegen de aanzuigbuis blijft plakken.

    dit is niet probleem van ford zelf. alle merken hebben motoren met natte riem. volgens mij zijn de meeste er ook van afgestapt ivm dit probleem
     
  4. #4 mario75, 30 mei 2022
    Laatst bewerkt: 30 mei 2022
    30K km interval is niet normaal, maakt niet uit of dat Ford zelf aangeeft. Zelfs 20K km interval is aan de hoge kant. Deze zal wel oké zijn voor een atmosferische motor maar voor een turbo motor is dit lang.
    Bij 20-25K km / jaar zou ik richten op max 15K km interval voor 1,6 - 1,5 4l motor en 12K voor de 1l 3l met de exotische wetbelt.
    Ik heb het zelfde motor en ga niet over 7K km interval. Moet wel zeggen dat veel korte stukjes gereden worden, max 8-9K km / jaar.
     
  5. In jouw geval is die interval dan ook verstandig want dat is erg weinig KM.
     
  6. Het is net hoe je er naar kijkt. Als monteur ben ik niet anders gewend dat normale 30.000km of 2jaar olie verversen.
    Als onderhoud netjes wordt gedaan ziet de afgetapte olie nog goed eruit. Ja hij is wat bruiner.
    Kijk ik naar 3cil zoals peugeot107. Daar keer gehad dat klant voor nieuwe olie kwam. Alleen olie wat eruit kwam was nagenoeg qua kleur gelijk aan de olie die er in is gegaan 5000km gereden.

    @mario75
    Vind 7000km ook wel weer heel vroeg. 20.000km kan ik nog geloven.
    Voor de olie is het ook geen probleem. Alleen als je olieverbruik hebt, dan ga je toch eerder olie bijvullen.
    Bij 15.000km bijvullen en bij 30.000 wisselen is normaal. Het bijvullen is vaak tot liter. Of ergste geval gehad 2.75liter terwijl 3.25l in ging.

    Tuurlijk bruinere olie zegt niks over hoeveel vervuiling in zit. Maar bij benzine en direct ingespoten benzine zal het nooit zwart zijn zoals bij diesel.
    Daarom is diesel ook lagere interval ivm de vervuiling.
    Heb dan ook alleen bij dieselmotoren gezien dat te lang doorrijden verkeerd is. Bij benzine nog nooit issues meegemaakt van te late buurt.
     
  7. Bij onze 1.5 Ecoboost was de olie echt wel zwart na een jaar.
    Ook interne vervuiling genoeg, juist bij direct ingespoten benzinemotoren is de kans op vervuiling veel groter.
    Als je de 1.5 Ecoboost een tijdje rustig gereden had en daarna een keer goed door ging trekken kwam er een zwarte walm uit de uitlaat waar menig jaren 80 diesel jaloers op zou zijn.
     
  8. Dat heb ik eigenlijk nog nooit meegemaakt. Kan aan me rijstijl liggen haha.
    Maar als ik kijk bij de klanten waar ik aan de motor moest werken ook nooit issues mee.
    Alleen wanneer we inlaattraject cleaner 2 bussen er doorheen douwde. Dan komt idd uit de uitlaat rotzooi. Maar ja we spuiten het dan ook los.

    Bij mij 1.6ecoboost elk jaar onderhoud gedaan. De olie was zichtbaar dat het er tijdje in had gezeten. Te lang nee dat niet. Maar ja omdat ik elk jaar ongeveer deed werd het elk 25000km ongeveer al gedaan. Zelfs atmosferische motor kan zo vuil zijn.
    En ja vuile olie is wel makkelijker met pijlen van je olieniveau. Maar daar was bij me 1.6ecoboost nog te schoon voor om te doen voordat ik olie ging verversen.

    Maar goed iedereen is vrij om te verversen wanneer ze het willen.
     
  9. Ik heb nog nooit zelf olie vervangen of bijgevuld.

    Mondeo (Benzine) kreeg bij 20-25k een beurt, de Edge bij 30k (Diesel). Maar die 30k is na een halfjaar snelweg rijden. Merk nu alleen wel dat koelvloeistof aan de lage kant was.

    Fiesta gaat ook pas zodra de interval komt.
     
  10. Mijn Fiesta ST 1.5 gaat nu in juli op onderhoud, net onder het jaar, maar zeker niet aan de kilometerstand, zal die toch nooit halen
     
  11. Dank voor de reacties, al zijn de meningen dus wat verdeeld.

    Mijn Focus heeft trouwens in zijn App een olie-levensduur indicator, die staat nu op 39% resterend (19.000 km gereden op 11 maand).

    Gezien we van de zomer nog een reis doen naar Zuid-Europa denk ik toch dat ik hem al een keertje binnen steek.
     
  12. Die app indicator vind ik in mijn auto wel heel snel gaan 5000km gereden en 58%

    Vind ik wel erg snel. Ik ga ook nog naar Italië maar ga echt de olie nog niet vervangen, lijkt mij wat te snel :roll:
     
  13. #13 mario75, 30 mei 2022
    Laatst bewerkt: 30 mei 2022
    @trucker0werner
    ik ben geen monteur maar heb ( bij de juiste bronnen) veel gelezen over de 1.5 4l ecoboost en het bekende problem van deze motor, koelvloeistof verbruik ivm korte blok ontwerp die ook een sterke band heeft met LSPI.
    Ecoboost ( turbo ) motoren hebben veel blow-by. Daardoor komt benzine in olie, dit vooral als de motor koud is en dit verhoogd de LSPI. Dit is ook te merken als je bij de olievuldop gaat ruiken. Als de auto vooral gebruikt word voor korte stukjes dan kan dit langzaam een probleem worden voor de kwaliteit van de olie.
    30K km interval is, naar mijn mening, eerder een marketing trucje of iets toepasbaar bij leasing wereld ivm lagere onderhoud kosten dan voor particulieren.
     
  14. Herkenbaar, alleen dan bij een 1.0 EcoBoost van mijn vorige auto, zeker als je een langere tijd rustig aandeed. Met name in het donker viel de rook/stofwolk op als je in de achteruitkijkspiegel keek naar de koplampen van een achterligger. Ff doorhalen in toeren (vanaf zo'n 3500 rpm) begon met een grijzige stof of rookwolk en verdween naarmate de toeren omhoog gingen. Zelf had ik geen olieverbruik of koelvloeistofverbruik tussen de beurten waargenomen.
     
  15. @mario75
    Koelvloeistofverbruik komt ook deels door koude motor zwaar wordt belast.
    Ja turbomotoren hebben door de hogere druk in de zuiger. De rede dat je met kleine motor toch meer vermogen hebt.
    Met arbeidsslag is de grootste druk in de cilinder. Dit is meer dan wanneer je aanzuigslag hebt.
    Lspi is soort van kloppen. Dit komt omdat oude uitlaatgas deeltjes in de motor nagloeien van de laatste arbeid. Deze hangen nog in de zuiger. Spuit je daar benzine in. Dan kan het zijn dat het al afgaat.
    Alleen zeggen ze dat ook de juiste olie dit tegen kan gaan.

    Probleem is juist dat mensen denken vanuit 1000rpm volgas kunnen optrekken. Nee altijd terug schakelen tot boven de 2000rpm doortrekken tot 3000rpm en als je snelheid hebt gehaald in hoogst mogelijke versnelling zetten. Meeste verhalen en issues komen omdat ze te hoge versnelling en te lage toerental hebben.

    Het is ook eco(of)boost. Niet beide.

    Deel benzine damp dat in de olie kan komen dit kan deels kloppen. Bij diesel waar druk 10x zo hoog ligt. Daar komt het voor dat oliepeil stijgt.
    Echter daar worden verstuiver 6x ingespoten.
    Hierdoor geen dieselklop, wat beetje gelijk is aan lspi. Echter om roetfilter warm genoeg te krijgen dan wordt het meer ingespoten om temperatuur te verhogen en juist hierdoor stijgt olieniveau.

    Dus ja er kan op den duur olie wat verdunt worden, vandaar is net wat je zelf wil qua interval. Volgens ford en hun onderzoek zou olie bij 30.000km na 2jaar nog goed genoeg moeten zijn voor optimale smering. Anders passen ze dit aan. Zoals dit gedaan is met 1.6tdci blokken. 20k is naar 15k gegaan ivm teveel vervuiling van het regeneren
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  16. Niet bij alle 1.6 TDCI blokken. De Focus 3.1 die ik had (2014) heeft altijd een 20k interval gehad.
    Mijn huidige auto mag gewoon elke 15k verse olie hebben, Aziatische fabrikanten hebben het niet zo op lange intervallen.
     
  17. Vandaag contact gehad met de dealer. Er is dus ook nog zoiets als een 'aanbevolen jaarlijkse controle' waarbij de olie ook wel eens vervangen wordt. Heb een afspraak gemaakt voor begin volgende maand voor we op reis vertrekken. Dan heeft hij toch een oliewissel gehad op 20.000 km en is ie één jaar. Later (allicht in de winter) zal dan het gewone 30.000 km onderhoud plaatsvinden. Ik kan me ook nog bedenken en een compleet onderhoud vragen en dan het volgende op 40.000 km uitvoeren.
     
  18. Olie verversen is denk ik het belangrijkste.
     
  19. Klopt maar de 1.6tdci zegt niet veel over welke motor je hebt.
    Had er bij moeten zetten de 1.6tdci, 16klepper dv6bted4. Bij de 1.6tdci, 8klepper dv6c is het opgelost en die motor doet het gewoon perfect.

    Denk ook dat banden en remmen het belangrijskt zijn, waar je niet op moet willen besparen.
    Olie op peil is het belangrijkste.


    Zit nu wel te bedenken heeft ford voor de ecoboost niet een verzwaard onderhoudsinterval programma.
    Bij peugeot weet ik dat het 30.000km of 2jaar was voor normaal. En verzwaard dat je dan 20.000km of 1jaar ging. Alleen deel verzwaard was toen vaak de vraag wat het is. In NL is het zo met korte ritten en vaak niet volledig warm rijden dat je op verzwaard interval kan pakken.
     
  20. Ik doe voor zowel de Fiesta als de Focus de oliewissel rond de 15.000km,
    dat is dus elk jaar voor de Fiesta en elke 2 jaar voor de Focus.
    Een maand geleden de Focus gedaan, kleur viel mij juist enorm mee, kan er misschien
    mee te maken hebben dat de Focus op 145pk staat en er alleen maar euro98 in gaat.
     

Deel Deze Pagina