Ik heb mijn Mk4 Trend Business nu een paar dagen en het valt me op dat het soms lijkt alsof de auto zelf naar links wil sturen. Het is niet de trilling van de rijstrookassistent, maar echt het trekken van het stuur. Het is me tijdens de proefrit niet opgevallen, maar ik heb het nu al een aantal keer meegemaakt. Uiteraard heb ik contact gezocht met de verkopende garage (er zit immers garantie op), maar ik was toch even benieuwd of dit iets is wat hier bekend is.
Die geeft toch alleen een trilling? Of gaat hij op de snelweg ook zelf dingen doen als hij vindt dat ik niet recht genoeg rijd? Ik heb de simpelste variant, dus met de auto tussen de stippellijntjes.
Er zijn verschillende instellingen. Alleen waarschuwing tot assistentie Verstuurd vanaf mijn HD1903 met Tapatalk
Dat moet het zijn, in het begin schrok ik ook even, zet hem maar eens uit, merk je het verschil, zit links bij het knipperlicht.
Ik geloof dat ik dit weekend maar even een rondje ga rijden zonder die Lane Keeping en dan met het schaamrood op de kaken de afspraak bij de garage af ga zeggen... [emoji15]
Haha, ja zou goed kunnen dat die lane keeping het "euvel" is. Ik kreeg in een vakantie een Seat Leon mee met lane keeping terwijl ik niet wist dat die optie erop zat. Laat zich raden hoe ik tekeer ging over die auto op de slingerwegen op weg naar mijn vakantiebestemming nog duf na de vliegreis. Volgende dag spotte ik het knopje pas. Succes
Is ook nog een idee. [emoji1787] Hij stond ook al verbaasd te kijken toen ik hem, bij het ophalen van de auto, wist te vertellen dat er een winterpakket en trekhaakvoorbereiding op zat. Als hij dat had geweten was de auto vast duurder geweest...
Houd het stuur maar eens losjes beet en laat de auto maar eens richting één van de strepen op de weg gaan. Of het stuur helemaal loslaten (niet te lang want dan begint de auto te piepen ). Je zult zien dat de auto zelf stuurt en je van de strepen af houdt. Ik heb ook de 'simpele variant' dus geen Adaptive Cruise Control. Was al bekend met het principe in een huurauto (die had ook Adaptive Cruise Control). Moest er in het begin in de Focus toch weer aan wennen dat de auto af en toe 'tegenstuurt'.
Ik heb in mijn MK4 ook geen adaptive cruise control, wel lane keeping. De lane keeping heeft verschillende gradaties qua instellingen. Dit kan gaan van waarschuwen (trillen) tot aan wegsturen zodra je zonder het knipperlicht te gebruiken richting de zijkant rijdt. Je zet de lane keeping aan/uit op het knopje op de linkerhendel.