1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Foutmelding op speaker #2 (Focus wagon MK4)

Discussie in 'In Car Entertainment' gestart door Frank1984, 30 nov 2020.

  1. Bij het uitlezen van mijn auto kwam de volgende foutmelding naar voren:

    Code: B1A02 - Speaker #2

    Additional Fault Symptom: Circuit Short To Battery

    Weet iemand om welke speaker dit gaat? Het gaat om een 2018 Focus Wagon MK4 met B&O audio systeem.

    Het was mij al opgevallen dat een enkele keer het signaal van de parkeerhulp anders klonk en soms doet deze het weer goed en is de foutmelding weg. Lijkt me iets van een losse stekker?
     
  2. Deze foutcode impliceert dat er een kortsluiting is opgetreden tussen het luidspreker circuit en de accuspanning. Speaker #2 is Right Front.

    Over het algemeen wordt deze foutcode veroorzaakt door een probleem in de radio (ACM).
     
  3. Bedankt voor je uitleg! Ik ga ermee naar de garage, heb tenslotte nog garantie.
     
    Gitzo vindt dit leuk.
  4. Zojuist bij de garage geweest. Zonder iets te zeggen wisten ze de foutcode al te noemen. Het schijnt een bekend probleem te zijn welke door een software/firmware update op een van de modules (ik vermoed ACM) verholpen kan worden.

    Donderdag gaat de auto erheen en zal ik nog even specifiek vragen wat ze gedaan hebben en dat hier vermelden.
     
    jaapd vindt dit leuk.
  5. Je hoeft niet naar de dealer. Er is vandaag een melding afgeven door ford dat het een software fout is en ergens in januari pas een nieuwe softwate beschikbaar is voor dit probleem. Er mag nu niks geupdate worden omdat er dan andere klachten komen
     
  6. Interessant! Is dat een bericht dat bij alle Ford dealers binnenkomt? Dan zal ik daar eens achteraan bellen en de afspraak mogelijk verplaatsen.

    Ben je zelf ook werkzaam bij Ford? Wat ik zo kan vinden op het Forum heb je er in ieder geval erg veel verstand van en doe je zelf ook software updates? Ik begin me nu af te vragen of dit probleem enige connectie heeft met het feit dat ik de APIM module niet kan vinden via Forscan.

    Tot zover in ieder geval bedankt voor je reacties! :thumbup:
     
  7. #7 E-Vix, 7 dec 2020
    Laatst bewerkt: 7 dec 2020
    Ik heb hier ook last van (Focus MK4 van net 2 maanden oud), maar dan bij een standaard, niet B&O systeem. Ik heb al een keer of 8 gehad dat de voorste speakers zijn uit gevallen. De laatste keer was afgelopen zaterdag.
    Als je voorste speakers uit vallen, dan werkt ook je navigatie instructies en je carkit niet meer. Alarmeringen (parkeersensoren, gordel melding, etc.) blijven werken maar schakelen over naar een speakertje in het dashboard in plaats van je voorste speakers.

    Mijn Focus is hier voor al een keer bij Ford geweest. Die hebben toen de software geupdate, maar het probleem is niet verholpen.
    Vorige week woensdag contact gehad met Ford over een reparatie waar na 4 weken eindelijk de onderdelen van binnen waren gekomen (inbraakschade aan de raamstijl achter voordat de auto was afgeleverd). Toen heb ik het nogmaals kenbaar gemaakt en toen kreeg ik ook te horen dat er in januari een software update zou komen die dit zou verhelpen.
    Het grapigge is, vanochtend heb ik mijn Focus weg gebracht voor de reparatie, en toen werd er aangegeven dat ze daar niet op de hoogte waren dat er een software update aan zou komen, en dat Ford nooit van tevoren een update aankondigt. Wel waren ze op de hoogte dat het een bekend probleem was en dat er aan een oplossing wordt gewerkt.

    Ik kreeg vanochtend nog wel de tip dat als dit gebeurd, dat je dan op de SOS knop kan drukken, en daarna nogmaals op de SOS knop om de noodoproep te annuleren. De noodoproep module werkt via de voorste speakers en voert een soort van reset uit zodat zelfs bij storingen de speakers gebruikt kunnen worden. Na het annuleren schijnt alles weer normaal te werken.
    Ik heb het nog niet kunnen proberen, maar met die tip wordt het toch een stuk makkelijker.

    Update: Net bij de garage geweest om mijn auto weer op te halen. Ze hadden zelf nog wat uit gezocht en wisten mij het volgende te vertellen (eigenlijk wat Michaelrally ook al zei)
    Het probleem is bekend bij Ford. Er is een update die dit probleem oplost, maar deze zorgde er voor dat een ander probleem die met een eerdere update op was gelost weer terug kwam. Daarom is de desbetreffende update weer terug getrokken en mogen ze deze niet meer installeren bij de garage. Eind januari wordt een nieuwe update verwacht die dit probleem op lost.
     
  8. Interessant dit. Toen ik bij @Dutchie was om wat dingen te veranderen met Forscan aan mijn auto liepen we ook tegen dit probleem aan; allerlei foutmeldingen op de speakers, short to ground, short to battery, allemaal van die strekking. Nu weet ik niet precies wat hij destijds gedaan heeft maar een 'reset' via forscan van de foutmeldingen lost dit probleem op. Was toen heel spannend omdat we beiden dachten dat er iets mis was gegaan met de software, maar kennelijk is dit een bekend probleem.

    Ik heb overigens kort na de software-aanpassingen nog 1 of 2 keer gehad, toen te verhelpen met auto op slot - 2 min wachten - en weer openen en starten. Daarna nooit meer deze storing voorbij zien komen.
     
  9. Bij mij werkte dit niet. Zelfs na een half uur kwam het probleem terug. Pas de volgende dag was het weer weg. Ik heb dit nu meerdere keren gehad.
    Ik vermoed dat de auto eerst een tijdje een soort van stand-by blijft en pas na verloop van tijd in een diepere slaapstand gaat waarbij het systeem dat de problemen veroorzaakt ook uit gaat en wordt gereset.
     
  10. Ok mijn garage bevestigde de geruchten van de update in januari. Daarom maar even alles uitgesteld omdat ik er in de praktijk bijna niets van merk (gelukkig).
     
  11. Hebben jullie nog steeds problemen hiermee?
     
  12. Ja soms wel maar ik heb de software update nog niet gedaan. Die ligt klaar. Geen idee of het daarmee wordt opgelost...
     
  13. Welkr software sync? Ik heb de nieuwste cyanlabs erop staan. Heb het helaas nog
     
  14. Ik heb afgelopen week de laatste software update van Ford geïnstalleerd. Heb het tot op heden niet meer meegemaakt, maar het was wel vaker een tijdje weg...
     
  15. Welke de sync 3.4.21020?

    Of de nieuwste van cyanlabs 3.4.21194

    Blijkbaar nieuwe tcu update van 10-07-2021 heb een afspraak bij de dealer ervoor
     
  16. Gewoon de sync update van de Ford website.

    Ik heb eerlijk gezegd geen idee wat je bedoelt met de cyanlabs software...

    Is die tcu update alleen via de dealer te doen? Ik heb inmiddels geen garantie meer.
     
  17. Cyanlabs geeft je vaak al nieuwere software van de SYNC voordat ford deze officieel uitbrengt.

    TCU update heb ik geprobeerd met mijn 4G module. Zou ook moeten werken over the air, maar krijg het niet voor elkaar. Van alles geprobeerd. mijn auto is helaas ook 26 maanden oud. Maar heb de auto pas 2,5 maand. Haal dit uit de garantie van mijn auto.

    Weet niet waar je vandaan komt. Maar als je uit Eindhoven in de buurt komt. Wil ik je wel helpen hoe je de nieuwe sync erop zet.
     
  18. Bedankt voor de uitleg! Ik zal eens contact opnemen met mij dealer want ik heb dit probleem wel in de garantietermijn gemeld. Alleen was er op dat moment geen oplossing.

    Ik ga eens kijken wat daaruit komt en ik ga tijdens mijn vakantie eens uitzoeken hoe die updates werken. Mocht ik er niet uitkomen dan kom ik er misschien nog op terug. Bedankt voor het aanbod in ieder geval!
     
  19. Ik weet ook nog niet of deze update werkt. Maar heb gelezen op een Duits forum dat er 10-7-21 een nieuwe firmware is
     

Deel Deze Pagina