Alles is te maken, maar zijn de reparatiekosten van de afkeurpunten opgeteld met het reguliere onderhoud (distributieriem) het waard? Ik kan me voorstellen dat dit een lastige afweging is. Hierbij neem ik aan dat genoemde punten allemaal voor afkeur zorgen.
Als je puur kijkt naar de dagwaarde van de auto dan zullen waarschijnlijk de kosten dit overstijgen. Maar kijk je naar de emotionele waarde, die is onbetaalbaar. En dat laatste moet TS toch echt zelf bepalen (& betalen).
de Focus heb ik nu 4 jaar en 1 maand in die tijd is echt grote problemen niet ontstaan brandstoftank en airco (garantie) en wat ik vervangen heb is een licht slangetje en een sensor voor de stuur bekrachtiging de beugel voor de accu vast te zetten ga ik voor naar de sloop aankomende week (bak kost bij Broekhuis dealer 100 euro) ook voor de fitting van de achteruitrijlamp ga ik bij de sloop kijken heb ik alleen de veren die vervangen moeten worden (700 euro) maar heb bij de garage waar ik de auto vandaan heb geïnformeerd voor de rest heb ik nooit geen problemen aan de Ford gehad (afkeur) (geen afkeur) (geen afkeur) (moet een nieuwe pakking op)
Zoek maar een andere garage op.... Als ik het goed zie, lekt ie op de krukas keerring. Wil het niet eens lekken noemen. €700,- voor een paar achterveren? Mijn hemel... setje veren kost je ongeveer €100,- kan me niet voorstellen dat ze een hele dag nodig hebben om die te vervangen. En de roest, is ie door, en hoever?
ik ben ook al met een andere garage bezig ik controleer de olie regelmatig en de laatste keer was ergens in 2020 en er ligt niets op straat misschien zijn het gouden veren van de roest het is alleen wat op de foto te zien is dit was geen afkeur maar dat wil ik evt tzt laten herstellen maar dat hoefde nog niet voor de keuring
@maantje85 die olie"lekkage" zou ik me geen zorgen om maken, beetje zweterij idd bij de krukaskeerring. De roest kun je in een later stadium ook herstellen, ook geen drama. Maar 700 euro voor een paar achterveren? ........in geen 700 jaar..
Als ik het mij goed herinner; krik onder de achteras, dan de as steunen eronder. Schokbrekers aan de onderzijde losmaken en dan met een goeie veerspanner de veren eronder weg halen en terugplaatsen. Dat moet voor een beetje monteur binnen 2 uur gedaan zijn. Dit is trouwens ook het ideale moment om een Eibach setje te nemen, mocht je de auto altijd al iets willen verlagen. Eibach setje kost je ongeveer €140,- voor de 4.
@Hendrikje daar maak ik mij ook geen zorgen om dit laat ik vervangen als de distributie riem vervangen gaat worden de roest laat ik maken als het wat beter weer is en die 700 euro voor een setje veren ga ik niet doen
Als de achtervering van de mk1 gelijk is aan mk3. Kan je het alleen de onderste draagarm met krik ondersteunen en de bout eruit halen. Dan zakken en heb je veer in je hand. Dit is beun en kan gevaarlijk zijn. Als de krik wegklapt dan kan de veer wegspringen. Dan is een veerspanner wel verstandig. Of heel veel tyrip en dan pas laten zakken. Zo heb ik laatst bij mij gedaan om de woellagers achter te vervangen. Moest de komplete arm onderuit halen ivm de bout dol was
ik heb op YouTube gezien dat het best zelf te doen is heb 2 assen steunen een garage krik moet alleen een veerspanner en een momentsleutel bestellen en de veren dan Nissan dealer is 550 euro incl. apk keuring waar de auto vandaan komt ongeveer 575 euro
Het over een beun de haas manier hebben, maar dan wel adviseren om de boel vast te zetten met tie wraps....
Uurtje trap je die achterveren ertussen. Kratje bier en YouTube maken het makkelijker. Succes! Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk