1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Start stop issues

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Wilfred76, 7 mrt 2021.

  1. Beste forumleden,

    als nieuw focus bezitter lees ik hier heel veel nuttige info op dit forum.
    Zo ook dat er best wat issues zijn met het start stop systeem.
    Ik ben ook een van de ongelukkigen waar t systeem niet werkt, ondanks dat ik alle electronicaketen uitzet, geen airco of verwarming aan heb staan, krijg ik nog steeds een schuine steep A rechtsonder in m’n displaytje te zien als ik stil sta en de auto in z’n vrij staat.

    nu zat ik te kijken naar m’n accu specs en ik zag dat er een accu met 65 Ah en CCA 590A in m’n vooronder zit. Echter als ik bij Varta m’n focus opzoek krijg ik daar accu’s voor de focus te zien met 65Ah (of meer) en CCA 650A of meer.

    zou t kunnen zijn dat m’n huidige accu gewoon niet krachtig genoeg is om t start stop systeem te trekken ??

    iemand ervaringen met het verwisselen van accu’s voor sterkere varianten??
    En ben ook wel benieuwd wat anderen aan accu in t vooronder hebben liggen.......

    de dealer zegt me nu dat ik gewoon moet doorrijden en dat ie vanzelf een keer inkickt........

    alvast dank voor t meedenken

    Wilfred
     
  2. dat zou kunnen, dan zou je wel een keer een lange rit moeten maken en dan zou de accu zijn volledige capaciteit moeten hebben om het S/S systeem te laten werken.
     
  3. Amersfoort - Groningen (3 uurtjes bezoek) - Amersfoort zou toch lang genoeg moeten zijn om volledig te zijn opgeladen ???
    En terug in Amersfoort deed ie t nog steeds niet.........
     
  4. de accu die je hebt is waarschijnlijk motorcraft en dat is geen varta.
    65AH is hoeveel energie er totaal in de accu zit. CCA is letterlijk Cold Crank Amperage. Wat wil zeggen dat die waarde (soms als EN of DIN weergegeven) Is de stroom die maximaal zou kunnen lopen als je de motor wil starten.

    Belangrijkste is SOC (state of charge) die moet minimaal dacht ik 60% zijn of meer om het werkend te hebben.
    Heb me accu vorig jaar vervangen en toen deed het allemaal. echter ivm ik 22km heen en weer werk/woon verkeer heb. wordt de accu nooit goed opgeladen en zakt me SOC te ver na beneden. Pas keer 3uur gereden en daarna heeft het weer gewerkt (accu opgeladen) dat was ook na 4dagen dat het weer SOC te ver gezakt was.

    SOC kan je met forscan en obd tester uitlezen. Als ook met een accutester.
    Serkere accu is door een enkele hier gedaan. Echter moet je ook de settings wijzigen ivm de computer ingesteld staat op 65AH, heb je een grotere dan moet de computer dat ook weten anders laad hij de accu niet goed genoeg op.

    Heb het vaak gezegd, start/stop systeem is alleen maar om uitstoot eisen te voldoen. ivm tijdens de test de motor uit staat en dus ook niks schadelijks kan uitstoten.
    zelf 9 van de 10x dat ik bij stoplicht kom en motor slaat af, dat juist dan ook weer groen is.
    Mijn advies als de er geen indicatie is dat de accu slecht is. lekker genieten van je auto en start/stop niet gebruiken
     
  5. dan gaat die het niet meer doen ook denk ik.
    S/S systeem werkt alleen bij een volle en perfecte accu dus deze zal op zijn retour zijn.
    betekent niet dat je vandaag of morgen stil staat maar voor de S/S moet die gewoon perfect zijn.
    heb je nog garantie?
    dan zou ik met de dealer afspreken, als die voor die en die datum het niet doet, wil ik een nieuwe.
     
  6. Die van mij begint na een jaar opeens te werken met een accu van 3 jaar oud.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  7. Ik vind het sowieso een *** systeem.
    Bij mij werkt het al ruim twee jaar niet meer, ja ja ook een RS heeft een S/S systeem :loco:
    Als de auto verder geen vreemde elektrische storingen vertoont en hij start goed, ook bij koud weer, dan zou ik het lekker zo laten.
     
  8. Bij ons is de knop om het uit te zetten de eerste die ingedrukt wordt bij het starten van de motor.
    Mijn zakelijke Corolla hybride is de enige auto waar ik tot nu toe in gereden heb waarbij het fatsoenlijk werkt omdat die auto ook elektrisch kan rijden en omdat de motor niet via een normale startmotor gestart wordt.
     
  9. Hier ook standaard de deuren open, sleutel in het vakje leggen, start-stop uit (dan nog niet zichtbaar)
    en dan pas starten, vind het onzin en irritant dat ie zelf bepaald of ie uit gaat.

    Als tip: laat je accu doormeten, 70% capaciteit of lager is reden/advies voor vervangen
     
  10. Gister en vandaag heb ik aan lader gehad ivm ik bezig was om de distributieriem te vervangen.
    Bij warmdraaien lade de accu al niet meer bij (12.2V had ik) dit kwam ook ivm de accu vol was. tijdens proefrit werkte de s/s systeem naar behoren

    @DexterXL
    minder dan 70% capaciteit oftewel State Of Charge. Is geen rede tot vv van accu. Dat wil zeggen dat de accu te leeg is en dus je s/s niet werkt.
    alleen een accutester kan goed de accu beoordelen.
    dingen die hij meet zijn. startstroom, weerstand batterij, SOC, gezondheid.
    Heb met me vorige accu gehad dat startstroom hoog genoeg was en dat SOC 50% was maar health 100%.
    heb zelfs gehad dat accu 30% SOC had. auto starte zonder enige probleem.
    Echter na 12uur gereden te hebben was de SOC net hoog genoeg opgelopen om een keer werkend te hebben. Daarna werkte het met de oude accu niet.
    accu is vervangen toen auto 2maanden stilgestaan ivm lockdown. accu was zover ontladen dat ik nog maar 8volt had. Dat is nooit goed voor de cellen en dus direct nieuwe accu besteld en erin gezet
     
  11. Onze meter meet idd "iets" meer dan alleen de SOC, en kan dus idd aangeven dat de spanning laag is, de SOC ook laag,
    maar dan toch de accu goed keuren met de mededeling: accu goed, opladen vereist.
    Maar met een CCA vanaf 70% en lager is bij ons reden tot advies vervangen, het zijn natuurlijk wel allemaal diesels
     
  12. Het zou me niet verbazen als het start/stopsysteem pas vanaf een bepaalde voltage hoogte(14,0 VDC) pas werkt. Een hoogte waar wat oudere accu's moeite mee hebben om die waarde lang genoeg vast te houden.

    Verstuurd vanaf mijn HD1913 met Tapatalk
     
  13. Is je auto nog origineel? Niet gechipt o.i.d.? Want bij 't chippen zetten ze het stop/start systeem ook uit.
     
  14. Bij mijn gechipte 1.0 werkt start stop nog.
     
  15. Oh, bij mij werkt ie sinds de chip niet meer. Is misschien per tuner anders. OF mijn accu denkt er nu natuurlijk anders over haha.. Dat kan natuurlijk ook nog.
     
  16. ik ben ook bij EQ geweest en mijn S/S werkt ook nog prima.
     
  17. Ik neem aan dat dat op verzoek van de eigenaar gebeurd, toch?
     
  18. Dan is t bij mij echt puur toeval dat ie nu niet werkt. Zal t eens in de gaten houden.
     
  19. Hartelijk dank voor de reacties. En guess what........
    Gisteren J
    Kickt ie zomaar ineens in bij t stoplicht, Ik schrok me de pleuris omdat ik verwachtte dat ie t toch niet zou doen. Of ik hem wel/niet ga gebruiken heb ik nog geen idee van, maar als ik een optie op m’n focus heb zitten moet ie t gewoon wel doen. De keus van gebruik is dan aan de gebruiker zelf......

    afwachten of ie t ook blijft doen.......
     
    M.Blaak vindt dit leuk.
  20. Volgens mij is dit niet uit te zetten op de MK3.
    De mijne is overigens ook gechipt, s/s werkt ook nog gewoon, pas nog voor de gein getest.....ik bleef er niks aan vinden dus gauw
    weer uit die onzin
     
    Ecobeast en Iodokus vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina