1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Doen of niet doen?

Discussie in 'Even voorstellen' gestart door Sjonnieboy, 9 jan 2021.

  1. Goedendag allen,

    Na vroeger gereden te hebben in de Ford Escort (1988), en een Ford Tourneo connect heb ik jarenlang andere auto’s gereden.
    Nu is onze Renault Scenic (2004) aan vervanging toe. Renooit weer...
    Nu is ons oog gevallen op een zwarte Focus 1.0 ecoboost 125pk econetic titanium wagon.
    Deze is van 2013 en heeft nu 129.000 km op de teller.
    Voor ons budget (8k) een geweldig mooie wagen om te zien maar....de kilometerstand is wat aan de hoge kant, of valt dit mee?
    Wanneer moet bv de distributieriem vervangen worden?
    Andere voorspelbare mankementen die voor de deur staan?
    Wij rijden ongeveer 12000-15000per jaar.
    Graag zie ik jullie reacties tegemoet.
    Groeten,
    John
     
  2. :welcome: John

    Je antwoorden staan op het forum, lees even door of gebruik de zoekfunctie. Je komt echt heel veel leuks tegen ook. In een voorsteltopic zul je niet veel antwoorden krijgen namelijk.
     
  3. Welkom John op dit gezellige forum
     
  4. Welkom!
     
  5. Hallo John,
    Welkom op het Ford Focus forum.
    Om direct je vraag te beantwoorden: doen!
    Want wij van wc-eend zullen natuurlijk altijd wc-eend adviseren. [emoji6]

    Maar zonder gekheid, als de onderhoud historie bekend is kan je met die kilometerstand eigenlijk geen buil vallen.
     
  6. De distributieriem van de 1.0 ECOboost dient elke 10 Jaar / 240.000 KM te worden vervangen.

    Deze 1.0 ECOboost motor heeft geen conventionele droge distributieriem maar een wetbelt. Dit is een distributieriem die net als een distributieketting in de motor is gemonteerd en door de motorolie loopt. Voordelen van een wetbelt zijn dat deze t.o.v. een distributieketting stiller zijn en minder rolweerstand hebben (wat ten goede komt aan uitstoot en brandstofverbruik. Daarnaast heeft deze motor ook een 2e wetbelt welke de variabele oliepomp aandrijft.

    Nadeel van deze wetbelts is dat doordat deze in de motor zijn gebouwd het vervangen een arbeidsintensieve (en dus kostbare) klus is waarvoor behoorlijk wat speciaal gereedschap is vereist. Hiervoor kom je dus al snel bij een Ford dealer of specialist terecht.
     
  7. Dank allen voor het welkom en de nuttige antwoorden.
    Wat betreft de riem...240000 is een mooi ruime tijd voor de riem.
    10 jaar...de focus is van 12-213 dus dat duurt ook nog 3 jaar dus dat zien we dan wel weer.
    Ik ga aankomende week de proefrit maken maar ben eigenlijk al overtuigd.
    De auto heeft 2 eigenaren gehad waarvan de laatste er maar een jaar in gereden heeft volgens de historie, wat ik dan wel weer vreemd vind.
    Dit kan allerlei oorzaken hebben en hoeft niet aan de auto zelf te liggen.
     
  8. Overtuig jezelf dat er bij de Focus ten alle tijden de juiste motorolie heeft gekregen, anders is het misschien verstandig om nu al de distributieriem te vervangen
     
  9. Hoi John welkom bij de club.
    Ik heb zelf ook een tijd gehad dat ik maar een jaar in een nieuwe auto reed.
    Zorg dat je een goede en duidelijke garantie erop heb , voor het zelfde geld blijkt de auto straks een lekke kop te hebben door een probleem met de koeling in het verleden.
    Wel scherp blijven dus.:cool:
     
  10. Hallo John. Welkom:thumbup:
     
  11. Van harte welkom John
     
  12. Toch weer ff goed dat ik dit topic volg. Zou bijna vergeten dat mijn focus dit jaar 9 jaar word en dus nog maar een jaar te gaan heb.
     
  13. Welkom op het forum! :clap:
     

Deel Deze Pagina