Nu de herfst is begonnen en het vroeger donker wordt is het misschien handig om te lezen. In het donker moet u uw autoverlichting gebruiken. Maar ook overdag als het zicht slecht is, bijvoorbeeld door mist. Gebruik autoverlichting Hieronder vindt u een overzicht voor het juiste gebruik van de verlichting van uw auto. Dimlicht Overdag bij slecht zicht mag u het dimlicht gebruiken. In het donker is het dimlicht verplicht. De dimlichten hoeven niet aan als de mistlichten branden. Branden de dimlichten en mistlichten aan de voorkant van de auto tegelijk? Dan bestaat de kans dat de reflectie van uw eigen dimlicht u verblindt. Groot licht Groot licht mag u in het donker gebruiken, als u geen tegenligger tegenkomt. Ook als u vlak achter een ander voertuig zit, is groot licht verboden. U mag groot licht binnen en buiten de bebouwde kom gebruiken. Dagrijlichten Sommige auto's hebben speciale dagrijlichten. Deze maken de auto overdag beter zichtbaar. Deze lichten mag u overdag gebruiken. Sinds 2011 moeten alle nieuw op de markt te brengen autotypes in Europa dagrijlichten hebben. Mistlicht Het mistlicht aan de voorkant mag u alleen gebruiken als mist, sneeuwval of regen het zicht ernstig belemmeren. Het mistachterlicht mag u alleen gebruiken bij mist of sneeuwval waardoor het zicht minder is dan 50 meter. Bij zware regen mag u het mistachterlicht niet gebruiken. Als de mistlichten branden, hoeven de dimlichten niet aan. Achterlichten De achterlichten moeten altijd samen branden met groot licht, dimlicht, stadslicht of mistlicht. Kentekenplaatverlichting De verlichting die bij de achterkentekenplaat hoort moet altijd samen branden met groot licht, dimlicht, stadslicht of mistlicht. Combinatie stadslicht en achterlicht Staat u buiten de bebouwde kom op de rijbaan? Of op parkeerstroken, parkeerhavens, vluchtstroken en vluchthavens langs autosnelwegen en autowegen? Dan moet u in het donker stadslicht en achterlicht voeren. Dit moet ook overdag als het zicht slecht is. Derde remlicht Is uw auto in gebruik genomen na 30 september 2001? Dan moet uw auto een derde rood remlicht hebben. Breedstralers en verstralers Breedstralers en verstralers zijn begrippen die niet voorkomen in het wegenverkeersrecht. Formeel mag u deze verlichting niet gebruiken. Verkeerde autoverlichting en verkeerd gebruik verlichting Heeft u de verkeerde verlichting op uw auto? Dan kan dit een reden zijn om uw auto af te keuren bij de algemene periodieke keuring (apk). Ook kunt u voor het verkeerd gebruik van uw verlichting een boete krijgen. Verlichting controleren U kunt het beste uw autoverlichting regelmatig controleren. Bijvoorbeeld 1 keer per maand. Verkeerd afgestelde verlichting kan verblinden Als de verlichting van uw auto verkeerd afgesteld staat, kan die andere weggebruikers verblinden. Daardoor ontstaan mogelijk gevaarlijke situaties. De eigenaar van een auto is verantwoordelijk voor een goede afstelling van de lampen. In nieuwe auto’s zit vaak een automatische lamp-afsteller, maar in oudere auto’s moet u lampen zelf afstellen. Stel Xenon-, laser- en LED-lampen juist af Voor de verlichting van auto’s worden steeds vaker Xenon-, laser- en LED-lampen gebruikt. Ze geven een sterker licht. Als koplampen niet goed afgesteld staan, geeft dat een probleem voor andere bestuurders. Vergeet daarom niet om nieuwe lampen juist af te stellen, als uw auto dat niet automatisch doet. via rijksoverheid.nl
Zitten paar dingen in wat niet helemaal goed geformuleerd is. Mistlicht voor is toegestaan als zicht minder dan 200m is. Kentekenverlichting gaat niet branden met alleen grootlicht, zoals seinen. Rijden met grootlicht aan, is ook alleen mogelijk als je verlichting aan staat. Dus staan ook je kentekenverlichting aan. In rubriek verblindend licht is tekst ook niet perfect. Alleen garage kan koplamp afstellen. Bestuurder kan alleen hoogte instellen. Maar goed mischien beetje muggenzeveren of hoe het heet.
nee hoor, als je de hendel naar je toe haalt (seinen) en je houdt 'm vast dan rij je ook met groot licht aan
Onjuist, op rijksoverheid.nl: Mistlicht Het mistlicht aan de voorkant mag u alleen gebruiken als mist, sneeuwval of regen het zicht ernstig belemmeren. Het mistachterlicht mag u alleen gebruiken bij mist of sneeuwval waardoor het zicht minder is dan 50 meter. Bij zware regen mag u het mistachterlicht niet gebruiken. Als de mistlichten branden, hoeven de dimlichten niet aan.
Dacht dat het bij BMW niet op zit, althans ze het niet had het ook over mistlamp vooren niet achter. Over mistachterlicht staat het er wel goed in. Alleen mistlamp voor, waar ik over had. Is pas bij zicht minder dan 200m dat je hem zou kunnen gebruiken. Achter is idd pas bij zicht minder dan 50m. Lantaarnpaal staan over het algemeen 50meter uit elkaar. Helaas hebben velen bij zicht van 200m mistachterlicht al aan. Dat klopt dan weer niet.
die regel is dus veranderd Werner, er wordt in de huidige wet niet meer gesproken over een afstand (200 mtr) maar over het zicht wanneer deze ernstig is belemmerd.
Klopt dit wel ? Mijn Focus van 2012 had geen dagrijlichten toen ik hem kocht. Nu wel, maar dat komt omdat ik er andere koplampen in gezet heb.
Regel geldt voor typegoedkeuring vanaf 2011. Die van de mk3.1 zal dan wel eerder geweest zijn denk ik.
Het mistachterlicht gebruiken als het zicht meer dan 200 m is, iets wat ook door velen gedaan wordt, Ook iets waar niemand op let als iemand achter je rijdt mag je het mistachterlicht niet gebruiken, dus in het gewoon dagelijks verkeer is het voeren van een mistachterlicht eigenlijk niet nodig
Mistlampen zijn echt de meest onnodige lampen op een auto. Bijzonder van Ford dat ze de Focus mk3 niet standaard met dagrijverlichting hebben uitgerust. Eén van de laatste modellen waarbij het niet standaard was. Ik had hiervoor een Punto van 2010 en die had het bijvoorbeeld wel.
Geen idee wat de wet zegt. Weet alleen dat het met theorieexamen toen zo vermeld stond. Of het verandert is geen idee. Mistlamp voor en achter gaan maar 1x per jaar aan. Met de apk haha. Persoonlijk snap ik niet dat nl drl verplicht stelt. Voor ons is met dimlicht of stadslicht rijden net zo goed. Drl is alleen in besneeuwde gebied handig. Waar dimlicht de bestuurder verblind, zelfde als mistlicht. Alleen stadicht te zwak is om duidelijk zichtbaar te zijn voor andere autos
Nou ik woon hier tegen het het veluwermeer aan en daarvoor woonde ik in de polder, maar met al dat water om je heen is er toch met enige regelmaat in het najaar dat ik blij ben met mijn mistlichten. Nog niet zozeer omdat je daar het mist probleem mee oplost bij dikke mist. Maar andere weggebruikers zien jou ook eerder. En dat is toch wel een fijn idee aangezien je met dikke mist toch de meest onverwachte snelheden tegen kan komen. Van mensen die doen alsof er geen mist is en het gas er op gooien tot mensen die minder dan de helft van de max snelheid gaan rijden. Verstuurd vanaf mijn SM-G988B met Tapatalk