Zoals al eerder geschreven hier een soort van howto hoe de schijfremmen achter geupgrade kunnen worden en een uitleg van de set-up af fabriek. Aangezien de hiervan afwijkt heb ik deze niet meegenomen Af fabriek 265mm schijven of 280mm schijven afhankelijk van de motorisering Remklauwen zijn bij beide varianten gelijk, alleen de brackets zijn anders. Op de brackets voor de 265mm schijven staat 15 (minimale velgmaat) Op de brackets voor de 280mm schijven staat 16 Af fabriek 271mm schijven, met uitzondering van de want deze heeft 302mm schijven Remklauwen en brackets zijn gelijk, ongeacht welke motorisering. Kleur even niet meegenomen. De montagepunten zitten bij de verder van de naaf af. Op de brackets staat 271. Dit is dus de diameter van de remschijf. Voor de een beetje verwarrend omdat deze 302mm schijven heeft. Ter info: de remschijven van de en hebben dezelfde hoogte en dikte. Hierdoor kan er onderling gewisseld worden indien gewenst. Achter zijn dus met de standaard onderdelen voor de en muv de de volgende groottes mogelijk: 265mm schijven 271mm schijven 280mm schijven Om de te upgraden naar 271mm of naar 280mm schijven lijkt me een beetje overbodig gezien de kleine verschillen. Er is echter nog een optie: het plaatsen van de 302mm schijven van de Dit kan echter niet met de standaard onderdelen, hiervoor moeten er andere brackets gekocht worden. Het plaatsen van de blauwe brackets heeft totaal geen zin! Deze brackets zitten op de Mazda 5 tot ca 2010 met in ieder geval de 2.0 TDCI motor. Eigenlijk zijn dit ook weer Ford onderdelen, Fomoco staat erop en als echt kenmerk 16+ Bij aanschaf hier dus goed opletten. De schijven van 302mm hebben Finis nummer 1936154 Nieuw kopen kan op, onderdeelnummer van Ford ken ik niet. Wel dat van Mazda: C2Y62628XA De volgende foto laat het verschil in hoogte zien tussen de 280mm en de Mazda 16+ brackets Hier zit dus 11mm hoogte verschil in. Deze foto laat het verschil zien tussen de 280mm en 302mm remschijven De handremkabel is eigenlijk iets te kort maar door de zeer goed vastzittende beugel wat naar achteren te schuiven creer je genoeg ruimte. Het gaat om de witte en zwarte beugel waar de handremkabel mee vastzit op onderstaande foto: Als alles gelukt is dan ziet het zo uit: Ik zou zeggen doe er je voordeel mee als je deze ombouw wilt doen. In de handleidingen van de en plaats ik een shortcut naar dit topic zodat alles makkelijk terug te vinden is.
Best wel interessant om de volgende keer als er nieuwe schijven moeten komen, gelijk de vergroting maar mee te nemen. Mooi stukje waardevolle omschrijving.
Leuk en aardig, je abs zal de remdruk netjes regelen zodat er geen slip komt als de remwerking groter is. Maar wat merk je nu eigenlijk zelf met het rijden. Remt het beter?
Het remt wel wat beter, ik heb berekend dat achter nu 9% meer remt. Ik ben tot nu nog voorzichtig geweest ivm inrijden van de remmen. Ik wil voor ook nog een update doen ivm meer vermogen dus begin voor de veiligheid bij de remmen. Onderstel is goed. Hangt ervan af welke velgen je hebt maar in de meeste gevallen niet. Er staat nks voor niks 16+ op. Bij de is dit 17mm. Die heeft achter ook 302mm maar zijn niet dezelfde schijven.
De info is al binnen. Complete remklauw rechts Fomoco 16+ is 45 euro.(sloop) Complete remklauw links Fomoco 16+ is 45 euro. (sloop) Remschijf Finis nummer 1936154 (302 mm) is 40 euro per stuk. (nieuw)
@Tigershark heb je hem op een remmentest bank gehad. de blokken oppervlakte is hetzelfde, alleen de afstand naar lager is iets meer. om precies te zijn 4% verder zit het. echter wanneer je as omhoog komt zal je wiel op een gegeven moment slip veroorzaken. hierdoor houdt de abspomp de vloeistof naar de remklauw tegen. zodat de druk niet hoger wordt en je dus maximaal kunt remmen. de electronsiche remkracht regelaar. vroeger had je daarvoor een losse lastafhankeleijke remdrukregelaar voor de achterwielen. vandaar dat remwerking gelijk zal blijven, van de ene kant gezien te hebben. denk dat als de voorschijf anders zou zijn je het sneller wint,
Kom nu ook veel 16 ipv 16+ tegen op de bracket. Wat zou het verschil zijn, en kan de 302mm er dan nog wel op met de 16?
Nee, niet op de remmentestbank gehad. Mijn berekening is ook puur theoretisch, dat de ABS pomp wat afregelt is hier niet meegenomen. Wat ik gedaan heb is de diameter genomen precies in het midden van het remoppervlak van de oude schijf. Dit was ca. 240mm. De nieuwe remschijf is 22mm groter dus 240mm worden 262mm. 262/240 = 1,091 dus 9%.meer remmoment aangezien de druk in de klauwen gelijk blijft maar de arm wordt groter. Zoals ik al schreef is binnenkort de voorkant ook aan de beurt. Dan zullen we echt wel verschil merken denk ik.
dat lukt wel alleen iets verderop ziet een rubber die krijg ik er niet uit ik wil de gehele tang los nemen. zonder de de kabel te beschadigen
Veer los halen en die 1e moer loshalen komt de kabel met steun eraf tenminste als ik het plaatje goed bekijk
Kabel verwijderen is eigenlijk van binnen losschroeven bij de handrem zelf. Daarna kun je hem eenvoudig eruit wippen uit de beugel. Of met lomp geweld. De moer loshalen aan de remklauw zou kunnen, alleen de vraag is kan het dan nog erop worden gezet op de juiste plek Wel zorgen dat je handtem er niet op staat.
Bedankt voor de de reacties ik zal even kijken als ik aan de slag ga is voornemelijk om de klauwen netjes in kleur te kunnen spuiten. Sent from my iPhone using Tapatalk
Tigershark weet jij het finis nummer van de grotere spatplaat die standaard op de st mk3.2 zitten voor de 300mm remschijf achter? Sent from my iPhone using Tapatalk
Je kan hier zelf onderdelen opzoeken:https://ford.7zap.com/en/car/183/6.7726/0/2825/20988/94916/#2C028B Spatplaat: 1741413 https://www.ebay.co.uk/p/26022907694