1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

vreemd probleem krukassensor?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door ron mol, 1 apr 2019.

  1. #1 ron mol, 1 apr 2019
    Laatst bewerkt: 2 apr 2019
    beste
    ik heb een raar probleem met mijn focus wagon mk1 uit 2000.
    wanneer het buiten heel warm is ( oog gewoon warm)
    dan kunnen r 2 dingen gebeuren
    1 de motor slaat in 1 keer spontaan af ( 1 x gebeurt)
    2. na het afzetten vd auto start dr auto niet.

    het frappante is dat wanneer ik een half uur wacht de auto gewoon weer start een ik door kan rijden.
    het gebeurt ook niet altijd als het warm is.
    dus incidenteel.

    met torque en obd2 vind ik geen problemen wat wel opvalt is dat de temp naar 124 graden stijgt dat is overigens niet te zien op de meter in de auto die staat netjes zoals het hoort.

    iemand een idee? zelf denk ik aan de ckrukassensor maar aangezien de auto njet stottert ben ik niet helemaal zeker
     
  2. De temperatuur van 124 graden is normaal. Dat is de motortemperatuur en die ligt inderdaad hoger dan de koelvloeistof.
    Om welke motor gaat het?
     
  3. het gaat om de 1.6 versie
    model uit 2000.
    ik vind t verder en hartstikke fijne auto wil Er nog wel wat jaartjes mee rijden

    ik zoek me trouwens suf naar de locatie van de krukassensor
     
  4. Kun je het toerental van de krukassensor uitlezen?
    Tijdens het starten moet die ook laten zien dat de krukas ronddraait.
     
  5. Is de accu nog wel goed.
    Accu dat steeds opgeladen wordt kan plots bij opnieuw starten geen startstroom leveren. Na aantal minuten kan dit wel.

    Verder hoezo krukassensor. Is de rest al gecontroleerd of uitgelezen.

    Draait de motor rond. Ja, hoor je de injectoren inspuiten(tikken) heb je op dat moment een vonk.
    Komt de toerentellernaald iets omhoog.

    Je zegt dat 1 x is afgrslagen maar waarom start je soms direct na motor afzetten. Is daar een rede voor
     
  6. in principe werkt alles als bij rijd en het buiten niet te warm is..
    accu is goed en word bijgeladen
    de laatste keer zat er 15 minuten tussen het stoppen en opnieuw proberen te starten.

    de motor lijkt te starten maar start niet door. af en hikt de auto.
    bij uitlezen krijg ik melding misfire in cilinder 1 hier zit als het goed is de krukassensor.


    krukas meten doet torque niet goed omdat ford en torque zeker de oudere fords niet optimaal samenwerken. ( is er een android app die dat beter doet?)
     
  7. je kan forscan proberen, die werkt voor focus van 2006 en later goed en is eigenlijk verkapt speciaal voor ford gemaakt. of die van 2000ook pakt durf ik zo niet te zeggen
    als je misfire op cilinder 1 hebt zit daar denk meer je probleem. dit heeft dan niks met je krukassensor te maken.
    want die geeft of storing of zorgt ervoor dat je totaal niet aanslaat.

    doe een keer bougie 1 en 2 wisselen, en eventueel ook de bougiekabel wisselen, wanneer mogelijk
    dat zou je met de injector ook kunnen doen (doe die dan op cil3 )
    verwisselt de storing dan weet je waar je moet zoeken.

    zit er geen water bij de bougies, die is soms ook een probleem
     
  8. Als je misfire hebt zou ik eerst maar eens kijken hoe de ontsteking het doet. Daarna brandstoftoevoer checken en eventueel de compressie. De krukassensor zit misschien wel bij cilinder 1 maar dan wel op de krukas en niet in de cilinder.
     
  9. ook de misfire is incidenteel. .
    nogmaals de auto rijd normaal start normaal.
    maar heel af en toe bij veel warmte, zet ik de motor af en start hij daarna even niet.
    vorig jaar met heet weer stopte hij ineens ( met caravan) en een half uur later reed hij weer.
    op de terug weg weer met caravan geen enkel probleem. . was toen wel stuk koeler buiten
     
  10. ook forscan geeft geen foutmeldingen
     
  11. als je met warme motor afzet en daarna start, dan moet je de storingen uitlezen.
    keer contact aan en uit kan een storing soms al wissen.
     
  12. dat heb ik zojuist gedaan. . geen meldingen.
    ik heb wel de sensor ff vervangen zojuist baat het niet dan schaad het niet. kost geen drol..
    maar nu moet ik afwachten tot het warm weer word.
    overigens zijn bobine, bougies en bougiekabels al vervangen
     
  13. En ja hoor het is weer warm.
    De auto uit gezet 10 minuten later wilde ik m staten en niks ...
    Met uitlezen geen foutmeldingen...
    Helppp
     
  14. Tjonge.... Trucker en TS kunnen broers zijn.
    Jullie comments zijn lastig te lezen mannen.

    TS: is de klepspeling al gemeten?
     
    pd3jcw vindt dit leuk.
  15. Ik heb geen klepspeling gemeten. Maar dan zou hij toch sowieso niet goed rijden?
     
  16. Pas geleden bij een 306 gehad. Zodra ie warm was liep ie niet goed, zodra koud liep ie perfect. Ook misfire op bank 1. Bougies en bobineblok vervangen, hielp niet. Uiteindelijk klepspeling gemeten. Die week teveel af, kleppen gesteld, sindsdien rijdt de auto goed.
     
  17. Gisteren de anwb maar laten komen hij startte echt niet meer..
    Na enige tijd was de conclusie kapotte brandstofpomp..
    Op zich mogelijk.
    Maar raar indien dat alleen zou komen icm warm weer...
    Of ???
     
  18. Het is juist dat als hij loopt hoe warm of koud ook dat hij prima liep..
     
  19. Bij warmte zetten dingen uit. Mogelijk dat daardoor een contact zijn werk niet meer doet. Of dat er veel slijtage in de pomp is en dat dat zich bij warme omstandigheden uit.
     
  20. Brandstofpomp moet uit te lezen zijn.
     

Deel Deze Pagina