In dit filmpje kan je zien wat er kan gebeuren als je de verkeerde olie gebruikt in een 1.0 Ecoboost met natte riem.
Geen speld tussen te krijgen! Exact doen wat de fabrikant opgeeft en genieten van de auto. Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
De 1.6 heeft een droge riem. Net als de 1.5 4 cilinder. Wat de 1.5 3 cilinder voor riem heeft weet ik eigenlijk niet. Maar sowieso is het met de huidige motoren erg belangrijk om de voorschriften van de fabrikant op te volgen. De tijden dat het niet uitmaakte wat je er in kieperde qua olie zijn al lang voorbij.
Goed om te weten. Ik ga binnenkort zelf de olie verversen heb dank zij het topic van JW er voor gekozen om de juiste olie met specifiek nummer te gaan gebruiken. De ecoboost is toch een blok wat extra aandacht vereist.
Geld dit voor alle 1.0 motoren.!!! Ik rij de 100 pk versie. Verstuurd vanaf mijn WAS-LX1A met Tapatalk
Goede olie is geen enkel propleem natuurlijk.maar dat geeft nog geen uitsluitsel dat zoiets niet kan gebeuren. De vroegere disti riemen van de escort moesten om de 60 vervangen worden, er waren er ook veel die dat niet haalden
De latere zetecs gingen juist wel heel goed, die moesten om de 5 jaar of 120.000km. Maar wat te denken van Opel destijds met hun Ecotec motoren?
Maar een ketting is absoluut ook niet heilig. Bij de 1.3diesel van fiat, brak de ketting vaak voortijdig. Daarintegen de 1.6tdci 260.000km met de eerste riem mogelijk is. Zelfde motor heeft bij psa groep interval van 240.000km. Nooit 1tje kapot gezien. Maar idd verkeerde olie kan leven van een riem verkorten. Maar was is verkeerd?? Het is hoe dan ook sowieso slimmer dat je de bij elke motor de juiste er in doet. En geen aldi olie zeg maar
Verkeerd is als je er olie in doet die niet aan de specificaties voldoet die de fabrikant opgeeft. Naast de viscositeit bepalen die specificaties ook het additievenpakket. En inderdaad, kettingen zijn zeker niet heilig. Kijk naar VAG (1.2 en 1.4 TSI) en PSA/BMW/MINI (1.6 THP). Een goede riem is beter dan een slechte ketting maar een goede ketting kan echt een auto leven meegaan. Onze vorige auto, een Toyota Auris met de fantastische Valvematic motor (ondanks het fors lagere koppel dan de 1.5 Ecoboost mis ik het loopgedrag van die motor enorm) had een ketting en ik heb nog nooit gehoord dat daar kettingen van oprekken of breken.
Verkeerd is als je ipv 0w20 er 75w90 ingooit. Maar 0w20 met andere specificatie, zijn er maar is moeilijk om te zeggen dat het verkeerd is. Wie weet kan het ook net zo lang meegaan. Wat betreft de thp en tfsi klopt helemaal. 15dkm en ketting al uitgerekt en slecht lopen. Gebroken ketting kwam alleen omdat er te lang met uitgerekte ketting was gereden. Ketting zou levenlang mee moeten gaan. Helaas is idd sommige die het tegendeel bewijzen.
Wees nou eens niet zo eigenwijs, als je er olie ingooit met de verkeerde specs, ook al is het 0w20, dan wordt de riem aangetast. Daarom ben ik niet zo kapot van die universele garages die overal maar longlife olie in kieperen.
Op het moment dat je een natte d-riem heb dan zou ik echt bij de door de fabrikant aanbevolen vloeistof blijven gebruiken. (Castrol is het voor mijn focus), een verkeerd middel of het niet hebben van een middel kan een riem aantasten, zie bijvoorbeeld koelvloeistof op een distributieriem. Nu zijn er ook andere olie merken die voor die specificatie olie fabriceren, echter weet je niet wat het is. De additieven worden steeds belangrijker in vloeistoffen omdat de condities steeds extremer worden, 140pk uit een 1.0. Ik heb ooit een marbella gehad, 0.9L 46pk. Er is minder ruimte voor marge, er wordt steeds minder olie gebruikt.