Allen, Sinds anderhalve maand verschijnen de volgende storingen op het display in het dashboard van onze ford focus uit 2006: - Acceleratie beperkt - Motor storing - ABS storing Na uitlezen heeft de Ford dealer de onderstaande nummers uitgelezen en geconstateerd: - u2200 (ic) - status 20 - u1900 (ic) - status 20 - u2510 (ic) - status 20 - u2197 (ic) - status 20 - u0155 (pcm) - status 61 - u0001 (pcm) - status A1 - u0001 (pcm) - status A1 - P0500 (pcm) - status A1 - P1260 (pcm) - status 21 - U0121 (pcm) - status A1 - U1900 (abs) - status A0 - U2012 (abs) - status A0 Soms start de auto hierdoor niet, maar een half uur later wel weer en het vermogen neemt af op het moment dat de storing verschijnt. De storing kan echter ook zomaar twee of meer dagen wegblijven! De storingen zijn ontstaan na het vervangen van de leiding van de stuurbekrachtiging, maar volgens Ford heeft dit er niets mee te maken!! Na meer dan 10 uur te hebben gezocht is men bij de Ford dealer nog niet veel wijzer geworden en heeft men nog steeds geen diagnose kunnen stellen. Al eerder hebben ze twee uur gezocht en aan ons doorbelast zonder resultaat (kosten 225 euro). Vandaag hebben we besloten om onze auto weg te halen bij de Ford dealer in Hoofddorp, omdat ze proefondervindelijk onderdelen wilden gaan vervangen op onze kosten. Wie is bekend met dergelijke storingen en kan ons advies geven welke stappen we het nu het beste kunnen zetten? Gr. Chopper
veel storingen maar 1 resultaat comminicatie storing U1900 - CAN Communication Bus Fault P1260 FORD Theft Detected - Engine Disabled U0121 FORD Lost Communication With The Anti-lock Brake System (ABS) Control Module U0155 FORD Lost Communication With Instrument Panel Cluster (IPC) Control Module U2012 Communication Bus Error (Non SCP) helaas heb ik geen schema ervan maar belangrijkste is dat je weet of er geen weerstand op de eenheden staan mogelijk dat 1 eenheid defect is en soms chinees taal op het verkeer zet met hoge of lage tonen (geen communicatie maar spanning) daardoor dus alle eenheden zich van terug trekken en niet meer werken communicatie loopt eigenlijk als volgt pats <->ic ic <-> abs <-> pcm hierdoor zal dus pcm geen probleem zitten ivm probleem ook in pats zit (p1260) edit: zie net dat micheal voor is maar inderdaad wat hij schrijft is ook zeer goed mogelijk http://www.focusclub.nl/forum/showthread.php?t=24096&page=2 post 12 ik kan zo een voorbeeld noemen waar stuurpomp (electrisch) vervangen is en daarna verkeerde olie erin gegooid is met als resultaat dat stuurpomp niet in te leren was
Bedankt voor je snelle reactie. Helaas ben ik zelf niet zo technisch aangelegd, dus vraag me af hoe ik dit kan achterhalen en aantonen. Mocht Ford inderdaad olie hebben gelekt is het niet erg netjes dat ze dit niet hebben gemeld en mij met hun probleem opzadelen. Ik zou echt graag willen weten of dit op de een of andere manier uit is te zoeken. Mijn auto heb ik vandaag bij hun weg gehaald, omdat ik bij hun niet veel wijzer word en alleen maar veel geld moet betalen..... Mocht je hier een advies voor hebben hoor ik het graag. Gr. Chopper
werner: de PATS loopt niet over de CAN-BUS, deze heeft een eigen communicatie bus wat wel op de (high speed) CAN-BUS zit: Tellerunit Automatische hoogteregeling (voor xenon) ABS-pomp Stuurpomp Automatische transmissie (alleen als je een automaat hebt) Brandstof additief module (voor roetfilter regeneratie, indien aanwezig) Elektronische handrem module (indien aanwezig) tekeningen heb ik wel, echter is het nogal een werkje om die up te loaden
Toevallig heb ik een paar maanden geleden bijna hetzelfde gehad met mijn fofo uit 2006. Ook daar was het probleem er soms wel en dan weer een hele tijd niet. Bij mijn dealer (Iriks in Steenbergen) hebben ze ook alles doorgemeten en uiteindelijk bleek de tellerunit zelf kaduuk te zijn. Die hebben ze vervangen en sinds die tijd werkt het weer als een zonnetje. zie ook: http://www.focusclub.nl/forum/showthread.php?t=22020
tellerunit Hoeveel tijd hebben ze er aan besteed tot ze tot deze conclusie zijn gekomen? Mijn focus uit 2006 heeft namelijk het zelfde probleem, en daar zijn ze nu na een aantal dagen pas achter. Terwijl ik vanaf het begin al heb gezegd dat de storing in de tellerunit zit.
Alle storingen betreffen communicatiestoringen, moet haast wel betekenen dat er een probleem is in een van de 2 gate-ways, dus de IC of de BCMIi Wat ze moeten doen is de canbussen checken op spanning, eindweerstanden, signaal op de bus enz. Dan een continuiteits meting op de draden zonder dat de modulen aangesloten zijn. Pats is geintergreerd in de PCM en IC, dit is geen losse module of iets dergelijks, en heeft dus ook geen eigen bus zoals hierboven wordt beweerd. Dit zijn voor een gemiddelde monteur zeker lastige storingen, maar er moet bij elke dealer toch wel een diagnosetechnicus werken die hier raad mee weet toch?
Mijn focus heeft ruim een week open gelegen bij de dealer. Ze hebben het onderzoek tussen de bedrijven door moeten doen. Bij Iriks (Steenbergen) zijn ze vervolgens wel erg coulant geweest met het rekenen van de uurtjes. Kostte alsnog een bom duiten, maar als ik alles had moeten betalen (incl huurauto) was het nog veel duurder geweest.
(ik heb deze post ook al op andere plekken op het forum gezet, maar wellicht komt het hier ook van pas) Ik had dezelfde symptomen als Choogstede en vergelijkbaar met wat Chopper 1979 noemt. Brandende lampjes - soms blijven branden, maar soms meteen weer uit Check engine light Teller naalden die wegvallen en weer aan gaan, Motor systeem storing, Accelatie beperkt, U0001 High Speed CAN Communication Bus, U0121 Lost communication with Anti-lock Brake System - ABS - controle module De meest vreemde symptomen waar garagisten niet wijs uit konden worden. Maar na een vermelding van JW ergens anders op het forum ben ik de teller unit met een soldeerbout te lijf gegaan. Het schijnt dat lood-vrije tin voor slechtere verbindingen zorgt wat op termijn voor problemen kan zorgen Na deze soldeer-ingreep heb ik geen enkele keer meer een foutmelding gehad. Dus voor mij was dit dé oplossing. Mocht je willen weten hoe ik dat gedaan heb; ik heb een video-tutorial gemaakt en op YouTube gezet die het in stapjes uitlegt. [YOUTUBE]sU2QnbILYWo[/YOUTUBE] De link hierboven zou moeten werken, maar volg anders gewoon deze link: https://www.youtube.com/watch?v=sU2QnbILYWo
Jazeker heb ik dat gezien. Maar ik had er nú last van en kwam bij het zoeken naar een mogelijk oplossing bij deze pude post uit. Dus als er meer mensen zijn die nú last hebben van dit kwaaltje, dan kunnen die forumlezers nu ook profijt hebben van deze oplossing.
Hij is al in de handleidingen van de Focus II gezet . Blijft dus wel vindbaar. http://www.focusclub.nl/forum/showthread.php?p=1820550651#post1820550651
Mocht iemand dat kunnen zou ik graag mee in contact willen komen die et wilt doen natuurlijk Verstuurd vanaf mijn H8216 met Tapatalk