Hallo Ford Clubleden, Mijn ford ST 2007 onlangs op de brug gehad en gezien dat er olie lekkage is aan de kant van de distributieriem. Volgens de monteur is de oorzaak: krukaskeerring en mogelijk de nokkenaskeerring. Daarbij moet ook de distributieriem vervangen worden aangezien deze nat is geworden door olie. Deze reparatie is 2 jaar geleden uitgevoerd door de vorige eigenaar maar het probleem is terug gekomen. Het was destijds niet gedaan bij de dealer en de gemonteerde onderdelen waren niet origineel. Ik zou de auto eerst laten repareren bij een universeel bedrijf maar door miscommunicatie wilt dat bedrijf de reparatie niet meer doen. Kort daarna hoor ik via bronnen dat uitsluitend de dealer deze reparatie perfect tot in details kan uitvoeren doordat zij er speciale gereedschap voor hebben wat andere bedrijven niet hebben. Is dit waar ? Kan iemand mij uit ervaring vertellen of dit echt zo is ? Is het advies om deze reparatie uitsluitend door een dealer te laten doen of kan een goed universeel bedrijf het zo repareren dat ik een paar jaar vooruit kan ? Ik wil minstens 1 tot 2 jaar rijden in de auto dus heb ik geen zin om na een x periode weer dezelfde ellende mee te maken. De auto heeft overigens 500km geleden een o.h beurt gehad waarbij de olie is ververst. Bij voorbaat dank voor alle reacties.
Een nokkenas/krukas keerring kan ieder bedrijf vervangen. Originele keerringen van dit blok zijn door Elring geproduceerd; dit is meestal ook in de aftermarket het meest gebruikte merk (lees: 1:1 hetzelfde). Je bent echter wel speciale gereedschappen nodig om de nokkenassen op tijd te zetten. De krukas bestaat ook een tool voor, maar tegenwoordig mag je die via de markering op tijd zetten. Als een universele garage de benodigde nokkenas tools heeft is er geen enkel bezwaar. Eventueel zou je ook bij een Volvo dealer / specialist kunnen vragen. Misschien doen die het goedkoper (en met origineel materiaal)
Wat vaak vergeten wordt, of niet gedaan omdat het duur is, zijn de nokkenasverstellers. Je zult zien dat hier een rand in is gelopen waar de keerring zit. Dus deze moeten ook mee vervangen worden als je deze rand ziet/voelt. Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
En om wat voor bedrag wordt "duur" verstaan? Ik ben ook wel benieuwd wat dan de complete reparatie plus minus zal moeten kosten.
Ja aangeraden om die mee te vervangen... Heb deze reparatie vorig jaar ondergaan incl distributie enzovoort Schade 1800€
Heb geen foto van de rekening maar hij klopte wel. Distributieset Waterpomp Nokkenaskeering Nokkenastanwielen Motorsteun (olie gevulde variant) Uurloon Vooral die laatste was een dure
Ik neem aan dan bij de dealer ? Bij diverse garages heb ik gevraagd en niet uitgekomen op 1800 maar beduidend minder.
3 keer olielekkage gehad in mijn ST. De eerste en tweede reparatie waren niet succesvol... Dit was door een Ford dealer. Alleen de eerste keer betaald, rekening was iets van 1500 o.i.d. dit was incl. groot onderhoud en distri set.