Ecoboost motor stuk gelopen

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door JPsTuningshop, 24 jun 2016.

  1. Een relatie van me heeft een Focus 3 met de 1.0 Ecoboost motor. Hij heeft deze auto 3 jaar geleden gekocht, de auto was toen 6 maanden oud.
    De auto is niet bij een officiële dealer gekocht, wel bij een Bovag bedrijf.

    Nu is de motor stuk gelopen door een defecte koelwaterslang. Voor deze slang is er een callback actie geweest (of misschien nog wel) Hij heeft hier echter nooit bericht van gekregen, niet van Ford NL, en niet van de lokale dealer.

    Hij is bij de dealer geweest om te bespreken wat de opties zijn m.b.t. de motor. Compleet vervangen blijkt de enige mogelijkheid.
    Wat wel heel vreemd is is dat de dealer in de computer wel heeft staan dat zijn auto nog geen reparatie / modificatie op de callback actie heeft gehad. De dealer weet dus dat deze auto nog een keer gedaan moet worden. Op zijn vraag waarom de dealer geen contact met hem heeft opgenomen kreeg hij de reactie, als je niet in de garage komt dan gaan we daar ook niet achteraan..... De auto krijgt gewoon keurig zijn beurten bij de Bovag garage waar hij hem heeft gekocht.

    Wie is er nu verantwoordelijk voor het feit dat de motor stuk is gelopen omdat de modificatie niet is gedaan?

    Ford Nederland? Zij weten wie de eigenaar is van de auto, ze sturen ook bericht dat hij voor de APK moet.
    De Ford Dealer? Ook zij weten dat deze auto de modificatie moet hebben en wie de eigenaar is.
    De Bovag garage? Daar heeft hij hem gekocht, zonder aanvullende garantie overigens. Dat zou ik ook niet doen op een auto die 6 maanden oud is en een demo was van Ardea.
     
  2. Ardea .... :nocheer:
     
  3. Ik ken niet de details van de serviceactie, maar er zit verschil tussen een echte terugroepactie (meestal veiligheids gerelateerde zaken) en een service actie die 'stil' uitgevoerd wordt bij een servicebeurt.
     
  4. #4 henk 68, 24 jun 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 jun 2016
    Ford Nederland speelt zoiets vaak via de dealers ( of het moet de veiligheid echt in gevaar brengen).
    De Ford dealer doet hier wat mee als jij komt voor een buurt of reparatie ......
    De bovag garage die heeft gewoon zijn plicht gedaan , auto aan jouw verkopen met garantie en netjes zijn beurten gegeven.
    Je kan van een Bovag garage niet verwachten dat hij van elk merk en type de modificatie's gaat bijhouden
    Daarom.......ga voor je beurten en reparaties altijd naar de merk dealer .
    Als je je Ford niet bij de Ford dealer koopt ,dan zijn ze bij Ford al gelijk een beetje huiverig......,dan zit er een "gat"in de geschiedenis van de auto.
     
  5. Ik heb 6 of 7 maanden geleden een brief van de Ford hierover gekregen (1.0L ecoboost uit 2013), maar mijn auto komt ook bij een Ford dealer vandaan met nog verlengde garantie erop.
     
  6. Ford NL weet echt niet dat ik nu in een Mondeo rijd. En de dealer weet dat pas als de auto in september voor de eerst maal sinds de auto in mijn bezit is naar de Ford dealer/garage gaat.
     
  7. Nou, mijn vrouw heeft vorig jaar juli een nieuwe Kia Picanto gekocht en nu hebben we afgelopen week een brief van Kia Nederland gekregen tot binnenkort de eerste onderhoudsbeurt eraan zit te komen.

    Niet van de dealer waar we de auto hebben gekocht, maar verstuurd door Kia Nederland.
    Moet er wel bij zeggen, hebben ons wel aangemeld voor een Kia account dus misschien dat het daar door komt.
     
  8. Nou Suzuki wist me ook anders gewoon te vinden toen er een terugroep actie was, dit terwijl ik de motor nog niet zo lang in mijn bezit had en ik nog niet bij de dealer geweest was voor een onderhoudsbeurt.
     
  9. Ze kunnen vast via de RDW een selectie laten uitdraaien van Merk/Type. Zeker bij dit soort terugroepacties lijkt mij.
     
  10. Klopt, voor een ander merk verwerken wij op mijn werk regelmatig terugroepacties die verstuurd moeten worden. Die krijgen de gegevens van de RDW.
     
  11. Zodra een auto nieuw verkocht wordt, worden de gegevens van de 1e eigenaar doorgegeven aan de importeur. Het is dus niet zeker dat de gegevens van een 2e(bovag bedrijf) of 3e(jouw relatie) eigenaar bij Ford Nederland bekend is.

    Dit betreft een re-call, dus alle 1e eigenaars worden aangeschreven, bij deze brief zit een formulier waarmee je een eventuele nieuwe eigenaar door kunt geven zodat Ford Nederland de brief daarheen kan sturen, dit formulier wordt zelden tot nooit ingevuld.

    De garantie is inmiddels verlopen, en gezien de auto niet bij een dealer onderhouden is kun je coulance ook wel vergeten. Dit is in dit geval volledig terecht, want had je relatie in plaats van de Bovag garage een dealer bezocht voor een onderhoudsbeurt, had het slangetje allang vervangen geweest.

    De APK herinneringen werken via een ander systeem als de re-calls dus vandaar dat meneer/mevrouw wel APK-herinneringen kunnen ontvangen, maar niet in de re-call eigenaars database staan.
     
  12. Bij de ANWB worden alleen terugroepacties geregistreerd die ofwel de veiligheid (direct) of het milieu in gevaar brengen, dat is in dit geval niet van toepassing.
     
  13. #13 JW, 24 jun 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 jun 2016

    Zowel Ford Nederland als de lokale Ford dealer zijn in mijn ogen geen partij in deze kwestie. Ford maakt gebruik van hun eigen database om klanten aan te schrijven in geval van een terugroepactie. Wanneer de huidige eigenaar niet in de database voorkomt is het voor Ford Nederland dus ook niet mogelijk om de huidige eigenaar in kennis te stellen van de terugroepactie.

    De lokale dealer is al helemaal geen partij in deze kwestie. De auto is hier immers niet gekocht en ook niet in onderhoud. De eigenaar van de betreffende auto is dus ook bij de dealer niet bekend.

    Gezien de garantie al verlopen is en de auto niet door een Ford dealer is onderhouden verwacht ik dat je van Ford Nederland niets hoeft te verwachten. Je kan in dit geval alleen maar een verzoek doen om een coulanceregeling maar gezien in dit geval de eigenaar niet coulant is geweest richting Ford (door het onderhoud elders uit te laten voeren) zal Ford hierin op zijn beurt vrijwel zeker ook niet coulant zijn.


    Feitelijk heeft je kennis op dit moment alleen een overeenkomst met de Bovag garage waar de auto is gekocht en in onderhoud is geweest. Je kennis heeft immers alleen een (koop)overeenkomst met dit betreffende bedrijf. De vraag is echter of je deze Bovag garage iets kunt verwijten. Zij zijn immers niet in het bezit van Ford specifieke documentatie en/of voorschriften en waren dus ook niet op de hoogte van de terugroepactie. Wanneer je uitgaat van het feit dat je bij aankoop van een product mag verwachten dat het een bepaalde levensduur heeft zou je hier op terug kunnen vallen. Mogelijk dat je op deze manier een deel van de kosten vergoed zou kunnen krijgen. ik vermoed echter dat dit niet eenvoudig zal zijn en weleens een juridisch getouwtrek kan worden.


    Persoonlijk denk ik dat je er sterk rekening mee moet houden dat de kosten van het vervangen van de motor volledig voor eigen rekening zullen zijn.




    Overigens zijn eventuele terugroepacties die nog niet zijn uitgevoerd ook inzichtelijk voor consumenten. Wanneer je op de Ford Etis website een gratis account aanmaakt en inlogt kun je bij de voertuiggegevens zien of er nog service acties open staan en welke dit zijn.
     
  14. #14 nctnico, 24 jun 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 jun 2016
    Volgens mij werkt dat niet zo. Jaren geleden hebben we van een particulier een Hyundai Excel van pakweg 9 jaar oud gekocht. Vanwege een terugroepactie kregen we een brief van Hyundai dat 'ie terug moest naar de lokale dealer. Er is dus wel degelijk ergens een systeem waarin de importeur/dealer kan nagaan welke mensen een auto hebben die terug moet. Idem voor brieven van een bepaald merk vanwege de APK. Onze Mitsubishi zelfde verhaal: van een particulier gekocht maar we kregen opeens wel brieven van Mitsubishi met APK en winter-klaar aanbiedingen.

    Hier staat denk ik een duidelijk stappenplan om e.e.a. op te lossen:
    https://www.consuwijzer.nl/elektron...ten-bij-product-dat-niet-goed-ondeugdelijk-is
     
  15. #15 kolere, 24 jun 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 jun 2016
    Zo simpel is het allemaal niet. Ford moet zich ook aan de wetgeving houden. Het doorspelen maar ook het koppelen van persoonsgegevens is aan redelijk strikte regels gebonden. Ford MAG niet zomaar jouw persoonsgegevens opslaan en koppelen aan producten die jij afneemt. De enige weg die ik mogelijk acht is dat ze de Rdw aanschrijven en vragen of zij jou een brief willen sturen. Dit kost een hoop tijd en geld en dat terwijl er op geen manier een band is met jou (financieel). Een andere mogelijkheid was dat de Bovag garage dit had doorgegeven aan Ford Nederland (geen idee of dit kan).

    Ik heb mijn auto bij een Forddealer gekocht, kwam daar al 2 jaar niet meer, maar kreeg toen wel van Ford een brief dat er een module die de fan aanstuurde moest worden vervangen. Dit kon ook omdat ik bij de aankoop bij de Forddealer heb ingestemd dat mijn gegevens mochten worden verwerkt door Ford Nederland.

    Koop je niet bij de merkdealer dan dien je zelf alert te zijn, je te registreren bij het betreffende merk (indien mogelijk) en sowieso voor lief nemen dat je minder service/rechten zal hebben.
     
  16. Account kan je toch enkel aanmaken als garagist, dealer of werkplaatsmedewerker?
     
  17. Daarom gebruik ik ook de bewoording: "geen idee of dit kan" en "indien mogelijk".
     
  18. Daarbij betreft het hier een terugroepactie die als doel heeft een technisch probleem welke kan leiden tot gevolgschade op te lossen. Dit is een actie van Ford zelf uit. Hierbij is Ford feitelijk niets verplicht. Bij dergelijke problemen wordt simpelweg een afweging gemaakt tussen garantiekosten en kosten van een eventuele terugroepactie. Wanneer de te verwachten garantiekosten hoger zijn als de kosten van een terugroepactie wordt er over het algemeen pas een terugroepactie georganiseerd. Hier kan de fabrikant/importeur zijn eigen voorwaarden aan verbinden.


    Wanneer het een terugroepactie betreft om een defect te verhelpen waarbij de veiligheid in het geding is wordt het een heel ander verhaal. Naast het direct informeren van de betrokken klanten wordt er dan ook vaak voor gekozen om het via de media naar buiten te brengen en op deze manier zo veel mogelijk mensen te bereiken.
     
  19. #19 Vogel, 24 jun 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 jun 2016
    De RDW verstrekt deze gegevens lijkt mij alleen als er sprake is van direct gevaar.
    Denk aan spontane airbags, werkschuwe gordelspanners, vrijgevochten wielophangingen, falende remmen, op hol slaande gaspedalen, etc.
    Vandaar dat sommige mensen wel brieven ontvangen hebben voor andere issues, maar Ford voor deze zaak niet alle eigenaren kon benaderen.
    Het is typisch iets waarvoor je naar de echte dealer moet gaan of zelf het auto nieuws in de gaten moet houden. (Ik zie op dit forum regelmatig iets voorbij komen over terugroepacties)

    Ik zie niet in hoe je Ford, een Ford-dealer of je Bovag garage aansprakelijk kunt stellen. Overigens ben ik wel degelijk van mening dat Ford als bedrijf meer toeschietelijk mag zijn naar kopers die benadeeld zijn door hun productiefouten. Maar ontkennen dat ze er iets mee te maken hebben, schijnt bij Amerikaanse bedrijven nu eenmaal te horen...
     
  20. Ben ik niet met je eens. Ik kreeg ook altijd een brief van BMW Nederland dat mijn auto toe was aan een APK, en ik heb nog nooit een nieuwe BMW bij de dealer gekocht, sterker nog, ik heb nog nooit een BMW bij de dealer gekocht.

    De importeur weet dus wel degelijk wie er in "zijn" Mondeo rijdt.

    Mijn kennis heeft hem via de Bovag garage bij Ardea gekocht, hij is de 2e eigenaar (1e particulier) de auto was een demo van Ardea.

    Het vreemde is dat de auto wel in het systeem van de dealer staat mét de melding erbij dat hij nog langs moet komen voor de recall actie. Maar dat niemand daar ooit iets mee heeft gedaan.

    Je kunt als dealer / importeur niet van een consument verwachten dat ze gaan inloggen in het Etis programma om te kijken wat er mis kan zijn met hun auto, dat is de omgekeerde wereld.

    Dat de Bovag garage niets valt te verwijten lijk me idd logisch, die krijgen die informatie niet van de importeur, en die kunnen daar dan ook niets aan doen.

    Het lijkt mij persoonlijk toch een kwestie dat het de verantwoording van de importeur is om alle auto's (eigenaren) die onder een recall actie vallen te kunnen bereiken.
    Hoe "zwaar" die recall is mag daar geen afweging voor zijn. Als er een recal is doen ze dat omdat er iets mis is met het product. Dat is dan van toepassing op alle producten, ook als die niet bij de dealer komen.

    Als er een recall actie is op een stofzuiger o.i.d. dan doet de fabrikant / importeur dat door advertenties in alle dagbladen, dan zou je een dergelijk iets ook met een auto mogen verwachten volgens mij.
     

Deel Deze Pagina