firezone competition 102

Discussie in 'Prullenbak' gestart door Herman RS turbo, 27 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ik ben eens benieuwd of hier op het forum al mensen zijn die ervaring hebben met de Competition 102 benzine van Firezone.

    Het eerste jaar dat ik de ST had tankte ik alleen euro 98 van Tango.
    Liep hij opzich prima op.
    Na een jaar ben ik overgestapt op de Ultimate van BP.
    Ik kon wel verschil merken. Loopt soepeler en reageert iets beter op het gas.
    Was wel een vooruitgang dus.
    Nou zit ik te denken om de Competition 102 van Firezone eens te proberen.

    Zelf heb ik totaal geen notie van of er een groot verschil zit in de kwaliteit tussen de verschillende merken, vandaar dat ik dus benieuwd ben of er hier mensen zijn die al met die benzine rijden en wat hun ervaringen ermee zijn.

    Ik snap dat ik er zelf het beste achter kom door het zelf te proberen, maar misschien zijn er hier al mensen die het me kunnen aanraden of juist afraden.

    Het gaat mij niet om de prijs per liter en zowel de BP als de Firezone moet ik buiten mn woonplaats Tanken, en qua afstand doen die niet veel voor elkaar onder.
    Het gaat me dus puur om de kwaliteit van de benzine en welke nou beter zou zijn voor de ST.
     
  2. Ik tank sinds ik de ST heb bij firezone de 102 competition brandsstof. Heb er geen negatieve ervaringen mee. Hij is wel aan de prijs trouwens (gister getankt 1.83 per liter).

    Ik heb het ook getankt voor mijn motorfiets. 102 benzine bevat namelijk geen/nauwelijks ethanol waardoor het minder schadelijk is als mijn motor een paar maanden in het hok zijn winterslaap aan het houden is.
     
  3. Ik heb het vorige week ook getankt, maar ik merk eigenlijk geen verschil met de Ultimate van BP die ik daarvoor tankte. Ik ben benieuwd of het op papier nog wat scheelt, 15 november op de dyno. Vorige keer met Euro 98 op de dyno geweest.
     
  4. ik merk geen verschil in een stock ST en tussen 95 en 102. Zit naar mijn idee tussen de oren
     
  5. "wij" gebruiken het in de motorcross wereld, de tuners/afstellers van de
    motoren vragen vooraf wat ze tanken, bij 95, dan laten ze alles staan zoals het
    fabrieksaf staat, bij 98 wijzigen ze beperkt wat, en bij 102 trekken ze alle
    registers open ....en is echt merkbaar.

    Dus ik denk dat je hieruit mag concluderen, dat het pas echt effect hebt, als
    verbeteringen aan je auto aanbrengt, en dat het bij een standaard motor
    weinig merkbaar verschil zal zijn
     
  6. Klopt los van het vochtgehalte(water) in de 95 en 98 en niet in de 102...
     
  7. Bij meer aanpassingen merk je er meer van zeggen jullie?
     
  8. Ik *** alleen over de ethanol percentages in de minder benzines en dus water in je benzine.
    Dat is iets waar motor niet blij mee zijn...
     
  9. Ik heb het nu ook getankt.
    Moet er wel bij zeggen dat de tank nog halfvol zat met de ultimate van bp.

    Ik denk dat er bedoeld wordt dat je iets merkt zodra je aanpassingen gaat doen in het management maar misschien heb ik het wel helemaal mis.
     
  10. De ene benzinemotor merkt niet zoveel van een hoger octaan getal en de andere benzinemotor merkt het juist wel. Overigens is het wel merkbaarder bij meer motorvermogen.

    Qua octaan getal zit er geen verschil tussen Tango 98 en BP Ultimate 98. Wel zit het verschil in eventuele toevoegingen.
     
  11. Dat snap ik idd Irwan maar ik doelde dus op kwaliteits verschil tussen de goedkopere benzine zoals b.v. die van tango of die van de bekende 'grote' olie maatschapijen zoals shell, bp, texaco, total.

    Ik dacht altijd dat firezone een beetje vergelijkbaar met tango is/was maar of voor de competition dat ook geld.......???
     
  12. Ben ik niet met je eens. Technisch kan dit ook niet.

    Ook op een normale motor (zoals die van mij) merk ik echt het verschil tussen 95 of 98. Bij 98 is de motor veel scherper.

    Wat betreft het verschil (of het ontbreken van het verschil) in octaan van Tango of BP, dat klopt. Maar onderling in de brandstoffen kunnen wel een hoop verschillen zitten, waardoor de ene beter presteert dan de ander, ondanks hetzelfde octaangehalte.
     
  13. Het gebeurt weleens dat benzine uit een bepaald depot een meer zuivere benzine heeft dan een ander depot. Per regio kan er dus verschil zijn. Vervolgens heeft elk merk eigen toevoegingen wat ook voor kwaliteit verschil kan zorgen.

    Het is jammer dat in Nederland geen Aral Ultimate 102 is. Hiermee kun je dan Firezone Competition 102 gaan vergelijken.
     
  14. We gaan het zien op de bank de 15de... ;)
     
  15. Dat merkte ik ook bij mijn vorige auto en mijn huidige auto. Wanneer ik terug ging naar 95 als test, dan werd het inderdaad minder vloeiend en scherp.
     
  16. Een goed vergelijk heb je dan alsnog niet, dan zou je eerst een test moeten doen met Euro 95, dan Euro 98 en vervolgens Euro 102. Het enige wat je strax kan concluderen is wat het vermogen van je auto doet t.o.v. fabrieksopgave.

    Mijn auto had bij de laatste rollerbank meeting nagenoeg 14 pk meer met euro 98 (behoudens een inlegfilter, geen verdere tuning) t.o.v. fabrieksopgave. Zegt dus nog niks over de effectiviteit en invloed van de brandstof.
     
  17. #18 Mike, 29 okt 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 29 okt 2014
    Prachtige verhalen altijd mensen die een wereld van verschil merken tussen 95 en 98. De marketingmachines van Shell lachen zich de ballen uit de broek.

    Ik tankte met mijn E34 M5 ook gewoon 95. Heb ik toch ongeveer 100k gedaan, en toen ik hem verkocht was het blok nog in topconditie, en merkte helemaal niets qua prestatieverschil.

    Zelfde als mensen die verschil merken tussen 95 van Tango of 95 van Shell. Merken die dan ook verschil tussen 95 van Shell langs de snelweg en 95 van Shell in een dorp?

    Ik tank al jaren zoveel mogelijk bij Tango, Tinq etc. Nooit iets gemerkt van verslechterd verbruik, mindere loop etc. Enige wat ik merk is dat ik veel minder voor een volle tank betaal.
     
  18. Ben ik niet met je eens Mike. Maar ok. Ik tank altijd bij de BP express. Hier om de hoek. Ik denk dat die goedkoper is dan de tango waar jij het over hebt.
     
  19. Prima toch, ik tankte bij mijn oude werk vaak bij een Esso Express, die was ook goedkoper dan Tango.
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina