Focus 3 fase 1 JW's Focus 3 fase 1 Champions Edition. "Focus is weg"

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door JW, 19 okt 2014.

  1. Inmiddels heb ik de beschadigde Sky-Wing koplamp volledig hersteld d.m.v. wetsanden en polijsten. ik heb de koplamp eerst waterproff geschuurd met korrel 1000. Vervolgens met korrel 2000 en tenslotte met korrel 3000. Hierna heb ik de koplamp gepolijst met 3M polijstmiddel en tenslotte met poorboys SSR1.

    [​IMG]


    Nu de originele UV coating is verwijderd heb ik om de koplamp weer te beschermen tegen weersomstandigheden en UV licht gekozen voor een coating. Na het lezen van diverse reviews heb ik uiteindelijk gekozen voor de Gyeon Quartz Q² Trim coating. Deze coating is toe te passen op alle kunststof oppervlakken en heeft volgens de fabrikant een standtijd van ongeveer een jaar.

    Ik heb de koplamp vrijdag voorzien van een 1e laag coating. Gisteren heb ik een 2e laag coating aangebracht en ook meteen de andere koplamp (welke nog voorzien is van de originele UV coating voorzien van een laag coating. De komende dagen wil ik de coating de kans geven om goed uit te harden voordat ik de koplampen weer in de auto monteer.
     
  2. De lamp ziet er weer als nieuw uit!
     
  3. lijkt wel of er helemaal geen glas meer in zit, zo helder :thumbs:
     
  4. Geen mogelijkheid tot het spuiten van permanente UV-coating?
     
  5. Inmiddels zitten de Sky-Wing koplampen weer in de auto. Buiten het feit dat dit er naar mijn mening optisch stukken beter uit ziet is ook de lichtopbrengst van de Sky-Wing koplampen i.c.m. Xenon beduidend beter als van de originele halogeen koplampen.


    komende week is de auto alweer 4 jaar oud. Daarom heb ik vanmiddag de auto maar even APK laten keuren. Met de Eibach Pro-Kit veren en de iets plattere banden ligt de auto dermate laag dat deze maar net de brug op kon rijden. Zoals verwacht was de APK slechts een formaliteit. De keurmeester heeft tijdens de keuring geen enkel probleem of aandachtspunt kunnen constateren. 40 minuten na aankomst kon ik dus weer huiswaarts.





    De afgelopen weken ben ik bezig geweest met het kopieren van de naviagtie SD-kaart van het Ford MFD navigatie systeem. Inmiddels is dit me ook gelukt.

    Het Ford MFD navigatiesysteem dat in de Focus 3 fase 1 is geleverd maakt gebruik van Blaupunkt/Bosch software en Teleatlas (eigendom van TomTom) kaartmateriaal. De kopieerbeveiliging van het kaartmateriaal is dermate goed dat het behoorlijk lastig is om succesvol een werkende kopie van de SD-kaarten te maken.

    Als kopieerbeveiliging wordt gebruik gemaakt van het CID nummer van de SD-kaart. Het CID nummer bestaat uit een 32 cijferige code welke onder andere informatie over Merk, type, productiedatum en serienummer van de SD-kaart bevat. Het CID nummer van de SD-kaart is versleuteld in de software die op de kaart staat. Het MFD navigatiesysteem leest het CID nummer van de SD-kaart en controleert of dit nummer overeenkomt met het in de software versleutelde nummer. Wanneer de software wordt gekopieerd naar een andere SD-kaart (welke vanzelfsprekend een ander CID nummer heeft) komt het CID nummer van de kaart niet langer overeen met het in de software versleutelde nummer en werkt de kaart niet.

    De versleuteling in de software is dermate goed dat er tot op heden nog geen manier is gevonden om deze versleuteling te decoderen. Het is dus niet mogelijk om het versleutelde nummer aan te passen aan het CID nummer van de nieuwe SD-kaart.

    De enige manier om succesvol een kopie te kunnen maken is dus door ervoor te zorgen dat de nieuwe SD-kaart waarop de software wordt gekopieerd te voorzien van identiek hetzelfde CID nummer als de originele SD-kaart. Het CID nummer van een SD-kaart is echter normaal gesproken read only en kan niet worden aangepast. Nu zijn er wel Chinese fabrikanten die SD-kaarten aanbieden met een custom (door de klant te bepalen) CID nummer maar deze worden vrijwel alleen in grote aantallen geleverd.


    Omstreeks vorig jaar is iemand erachter gekomen dat sommige Samsung EVO+ SD-kaarten een bug bevatten waardoor het met de juiste procedure/software mogelijk is om het CID nummer te kunnen wijzigen. Dit werkt echter niet met elke Samsung EVO+ SD-kaart. Het is en blijft dus een beetje een gok wanneer je hiervoor een EVO+ SD-kaart aanschaft. Na veel research en informatie over dit onderwerp te hebben gelezen ben ik tot de conclusie gekomen dat de kans op succes het grootste is met de oudere EVO+ SD-kaarten. Bij de huidige generatie EVO+ SD-kaarten is de bug inmiddels niet meer aanwezig en werkt het dus niet. Afgelopen week was ik even bij de MediaMarkt en zag daar toevallig nog Samsung EVO+ SD-kaarten van de vorige generatie hangen. Omdat ik toch nog een SD-kaart kon gebruiken heb ik een exemplaar van 32 GB gekocht.

    Online is inmiddels een filmpje te vinden waarin wordt uitgelegd hoe het CID nummer van de EVO+ SD-kaarten kan worden gewijzigd. Deze methode is echter gebaseerd op Linux en maakt gebruik van het evoplus_CID programma (GIT). Deze methode vereist echter een laptop (of PC) met interne PCI-E kaartlezer. Een USB (extern of intern) kaartlezer werkt niet. Helaas bleek de interne kaartlezer van mijn laptop d.m.v. een interne USB aansluiting te werken. Hierdoor was deze methode voor mij niet geschikt.

    Als alternatief ben ik zelf gaan experimenteren met een oude Android (Samsung) telefoon. Deze telefoon heb ik voorzien van een custom rom (Lineage OS 14.1) en geroot. Vervolgens heb ik een terminal emulator (Termux) geinstalleerd en ben ik stap voor stap gaan proberen om het evoplus_cid programma werkend te krijgen. Gezien ik niet zo heel erg thuis ben met de terminal functie in Linux/Android heeft het best een tijdje geduurd voordat ik het uiteindelijk succesvol werkend heb gekregen.

    Vanmiddag heb ik uiteindelijk de EVO+ SD-kaart kunnen voorzien van het juiste CID nummer en vervolgens de software naar de kaart gekopieerd. Ik heb hierbij gebruik gemaakt van een image van de originele V6 (2016) SD-kaart en het bijbehorende CID nummer welke online te vinden zijn.


    Vervolgens heb ik de gekopieerde SD-kaart in het SD-slot in de auto geplaatst en het systeem ingeschakeld. In eerste instantie leek er weinig te gebeuren en bleken de navigatie functies niet te selecteren te zijn. Echter na ongeveer 1 minuut gaf het systeem aan dat er nieuwe software was gevonden en dat het systeem moest worden geupdate.

    [​IMG]

    Nadat de update succesvol was voltooid bleken ook alle navigatie functies weer te werken. Zojuist heb ik de navigatie nog even getest en vooralsnog werkt alles naar behoren.
     
  6. Schitterend en geweldig, gefeliciteerd met je succes

    Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
     
  7. Super dat het gelukt is. Knap gedaan, veel werk als ik het zo lees.
     
  8. De hoeveelheid werk/tijd die er in is gaan zitten valt uiteindelijk wel mee. Alles bij elkaar ben ik er zo'n 3 avonden mee bezig geweest.

    Nu de V6 kaart goed werkt wil ik binnenkort eens gaan zoeken of ik de V7 kaart niet ergens kan downloaden.



    Het mooie van deze methode is dat het niet alleen bruikbaar is voor het Ford MFD systeem maar ook voor andere systemen zoals bijvoorbeeld de travelpilot FX. Ik ben er voor 99% zeker van dat dit ook zal moeten werken. Ik heb hier bijvoorbeeld ook al een image met bijbehorend CID nummer van de 2016 SD-kaart voor de Travelpilot FX. Ik heb alleen geen Travelpilot FX meer om het uit te proberen.
     
  9. Mocht je de V7 kunnen aanbieden dan ga ik zeker interesse hebben ;)
     
  10. Hoe herken je de oude evo sd kaart?

    Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
     
  11. Misschien dat [MENTION=26338]Gerke76[/MENTION] je daar aan wil helpen. Hij heeft net v7 gekocht.
     
  12. Ik heb idd de V7 erin zitten.
     
  13. Daar willen we dan wel een copietje van. Ik wil het ook wel proberen.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
     
  14. Huhuh. Ik weet niet hoe dat werkt. Ik ruik een handeltje...:rock:
     
  15. De bestanden op de SD-kaart kan je eenvoudig kopieren. Hiermee ben je er echter nog niet. Zonder het bijbehorende CID nummer heb je niets aan deze bestanden.

    Om succesvol een kopie te kunnen maken zal het CID nummer van de originele SD-kaart dus uitgelezen moeten worden. Dit kan bijvoorbeeld met een laptop/pc met Linux besturingssysteem waarbij de kaartlezer d.m.v. PCI-E is verbonden. Een USB (extern of intern) kaartlezer werkt helaas niet. Daarnaast is het ook mogelijk met een Android device met root access. Hiervoor moet de Android device echter wel een normaal SD-slot hebben en geen micro SD-slot.


    Gezien mijn laptop hiervoor niet geschikt is en ik hiervoor zelf op dit moment gebruik maak van een oude Samsung Galaxy S3 mini (GT-T8190) welke is voorzien van een micro SD-slot kan ik op dit moment het CID van een normale originele SD-kaart niet uitlezen. Ik heb echter een adapterkabel (flatcable) besteld van micro SD ---> SD. Binnenkort hoop ik dit dan ook wel te kunnen.
     
  16. Je kan toch gewoon met een app de cid uitlezen van je sdkaart op android?
    Zie screenshot SD Tools
    [​IMG]
     
  17. Ja, dat kan.

    Je moet dan echter wel een Android device hebben welke een normaal (full size) SD-slot hebben en geen micro SD-slot. De originele SD-kaarten hebben immers het normale formaat.


    Gezien ik hier alleen maar Android devices heb met een micro SD-slot heb ik dus een adapter nodig om het CID van mormale (full size) SD-kaarten uit te kunnen lezen.


    [​IMG]
     
  18. Ik heb er gewoon een normale microsd in. Mijn HTC 10 heeft geen grote sd kaart slot... :)
     
  19. Maar de originele Ford SD-kaart waarvan het CID nummer moet worden uitgelezen is een normale (full size) SD-kaart. Dit kan dus alleen met een normaal SD-slot.

    Gezien ik alleen devices heb met micro USB-slots kan ik het CID nummer van de originele Ford V7 SD-kaart dus (nog) niet uitlezen.
     
  20. Is het wel slim om dit soort zaken zo openbaar te bespreken? :P :schater:
     

Deel Deze Pagina