vorige week paar keer noodloop gehad zonder motor management lampje. power viel gewoon weg en opnieuw starten en probleem was verholpen. toch maar eens naar garage toe, uitgelezen en wat bleek, storing aan katalysator en egr klep. nu is de katalysator vervangen van de week ( ding lijkt wel van goud voor die prijs) en niets aan de egr klep gedaan. die storing zou komen door dat de kat niet goed meer zou zijn. maar helaas na een paar km gereden te hebben, en even voor verkeerslicht te hebben gestaan, toch weer in noodloop. inmiddels al een offerte van garage voor nieuwe egr klep gehad. maar is er een andere oplossing dan een nieuwe erop, want wederom schrok ik hier van de prijs. hoorde ook iets van een reinigingsmiddel door brandstof. ik ben erg benieuwd. het gaat om een focus 2 fase 2 uit 2008
kan dat wel, want ik zei dat ook bij de garage, en die zei dat dat vroeger wel kon mar nu niet meer. krijg je direct storingen erin.
Klopt als je de egr compleet afdopt, krijg je een storing. Je kunt hem ook laten wegschrijven in je software (75,- bij tunex) Of een gaatje houden van 5-6 mm in je plaat. Maar een fout in je EGR zou een motor lampje moeten geven. Weet je zeker dat daar de fout van de noodloop ligt?
Schijnt wel te kunnen, is op dit forum ter sprake geweest. Verder gezien de feiten die jij geeft wel een slechte garage. Juist een kapotte egr kan het vollopen van de dpf/katalysator veroorzaken. Ik zou eerder eerst de egr vervangen en dan de dpf niet andersom. Sowieso zou ik een plaatje ertussen zetten met een gaatje van 6 mm. Ik rijd al ruim 220.000km met de originele egrklep, al schijnt dit wel redelijk uniek te zijn (eng om hardop te zeggen). Werkt jouw storingslampje wel? Bij de storingen die je geeft zou je toch wel verwachten dat het lampje zou gaan branden. Je zou de egr zelf kunnen plaatsen en dan laten inleren bij de dealer. Egr kost op internet tussen de 200-300 euro.
vorige week getest, en toen stonden de kat en de egr klep er, en gister na vervanging en proefritje alleen nog maar de egr. verder geen bijzondere foutcodes
DPF is niet vervangen als ik het verhaal van ts goed lees maar de katalysator. Idd wel een twijfelachtige garage...
Roetfilter. EGR zou je kunnen schoonmaken, kijken of dat helpt. Eraf halen en goed zuiveren. Niet geschoten is altijd mis.
Auto doet het ook zonder inleren, maar hij hoort officieel ingeleerd te worden. Ik weet niet wat de gevolgen zijn als je dat niet doet op de lange termijn.
Als ik het goed heb wordt d.m.v. het inleren de volledig open en volledig dicht positie van de EGR klep in de PCM geprogrammeerd. Wanneer dit niet gebeurd gebruikt de PCM de gegevens van de oude EGR klep. Hierdoor kan het zo zijn dat de nieuwe EGR klep niet volledig open of dicht gaat. De PCM denk dan dat de EGR klep volledig open/dicht is terwijl dit in werkelijkheid niet zo is. Het is dus zeker aan te raden om een Nieuwe EGR klep in te (laten) leren.