Vanmiddag toen ik de auto startte sloegen alle meters maximaal uit. Dit duurde maar even en ze vielen terug naar normaal. Motor ff uitgezet en gekeken wattie bij een tweede keer zou doen. Nu was alles in orde. Wat zou dit geweest kunnen zijn?
je Accu.... is al heel vaak op forum geschreven en omschreven. je accu is dus bijna gaar... als je auto nu nog start, gewoon mee blijven rijden. als ie het moeilijk krijgt met starten zou ik hem wel vervangen
Ik had al zo'n vermoeden omdat de accu eigenlijk aan vervanging toe is. Nu, met deze temperaturen geeftie duidelijk een signaal dat het moment is aangebroken.
Inderdaad, of de accu gaar is weet ik niet, maar in ieder geval wel zwak. Ziet er wel leuk uit, zo'n 'gauge sweep', maar is in feite een waarschuwing voor een zwakke accu. Een nachtje aan de acculader kan al veel helpen. Een nieuwe accu kun je altijd nog kopen.
Begin dit jaar werd me al verteld dat de accu nog (maar) 62% was maar tijdens de zomermaanden heb ik hier geen last van ondervonden Bij de winterinspectie 20 nov j.l bij de dealer zei de meter dattie aan vervanging toe is maar had op dat moment nog geen problemen.
Volgens mij geven ze standaard aan dat de accu vervangen moet worden . Die van mij was ook gaar, en die van een bekende ook al.. Tsja, dan begin ik er toch wat van te denken :p.
Tsjaaaaa.....meten is weten zoals ze in de techniek zeggen, vetrouw je de meting niet, laat je het ergens anders nog een keer checken. Ze kijken eerst op de accu welke koudstartstroom hij maximaal zou moeten kunnen leveren, daarna testen ze dit, dus als hij bv 500A moet kunnen leveren, en bij de test blijkt hij nog 250A te leveren, dan is je accu nog 50%,, dus aan vervanging toe, ondanks dat je er nog geen merkbare problemen mee had
Ikzelf heb electrotechniek gestudeerd maar bij een kortsluiting had ik ooit een ander resultaat Tis ook nooit meer iets geworden
Kleine tip voor de accuwissel: Als je niet de radiocode in wilt voeren en andere gegevens (bv dagtellerstand) kwijt wilt raken kun je het volgende doen. Zo heb ik het ook al een paar keer gedaan toen ik geen radiocode had. Voordat de oude accu losgekoppeld wordt de kabels verbinden met de nieuwe of een reserve accu via startkabels. Dan blijft er spanning op de boordelectronica. Dan oude accu eruit en nieuwe erin en aansluiten. Scheelt weer de radiocode opzoeken... Werkt het beste met een derde accu erbij, daar kunnen de startkabels dan aan blijven zitten. Hoeft geen sterke te zijn, als er maar stroom in zit. Ik had er nog een paar staan. Zonder reserveaccu is het lastiger met monteren. Kan natuurlijk ook even met de auto van de buurman ernaast of zo. Succes!
Goede tip, maar zorg wel dat je geen sluiting maakt met je startkabels als je aan het sleutelen bent. Geeft een beetje vuurwerk, en daar is het nog te vroeg voor. Gr Fred
De auto start nog wel in 1 keer maar komt moeilijk op gang zeg maar. Zodra ik start hoor ik de multiriem een fractie gierend draaien waarna de motor langzaam op gang komt. Wat ook opvalt is dat soms plotseling tijdens het rijden het slot van het rechter portier open springt. Kan dit ook met de accu te maken hebben?
Als de accu's het nu zwaar hebben tijdens de winter, kan je verwachten dat bij de eerste hittegolf (zomer) je accu het echt begeeft. http://www.amt.nl/Nieuws/Vakantieverhalen-van-de-Wegenwacht.htm
ik ga morgen maar eens kijken voor een nieuwe accu. k'eb toch een nieuwe nodig en misschien zijn die andere klachten dan ook direct opgelost.
Voor een 60 a 70 euro heb je al een nieuwe bij de automaterialenzaak. Het word weer koud volgens de laatste berichten, dus zou ik het gedonder voor die paar centen voor zijn. Gr Fred
Hmmm jouw problemen klinken mij ook wel enigzins bekend in de oren... behalve dan weer de uitslaande meters.. De rest nu ook opgelost?