MK4 opmerkelijkheden

Discussie in 'Ford & Focus nieuws' gestart door Swanco, 20 nov 2018.

  1. Lijkt erop dat ik ook maar dingen moet gaan accepteren. Gezien mijn bougies geen puntje meer hebben maar stomp zijn, kan het nog helpen om de bougies te re-gappen? Want in principe is de afstand wat groter dan hoort nu.
     
    BarendBotje, Torxbit en Edgar Focus vinden dit leuk.
  2. Dan zou ik er gewoon nieuwe indoen. Iridium bougies kun je volgens mij niet goed re-gappen
     
  3. @PascalG
    Als je 5 stationaair rijdt dan zal elke motor trillen.
    Je moet dan minimaal 1200 maar beste boven de 1500rpm zitten.

    Ja 3cil trilt meer dan een 4cil.
    Hierdoor zijn de rubbers wat soepeler.

    Het enige dat ik merk is dat je hoort als je in versnelling schakelt en deels voelt. Maar dit is producteigenschap zonder dat het verkeerd gaat
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  4. Kleine toelichting: het gaat erom tijdens stilstand/stationair de pook in de 5 zetten. Dan is het trillen het meest.
     
  5. De laatste tijd heb ik meerdere keren de auto een reset gegeven, alleen kwam het probleem van het noodoproepsysteem iedere keer weer gelijk terug. Elke keer bij het starten kwam de melding op het scherm.
    Donderdag zijn wij Duitsland in gegaan en hebben we tot vandaag aardig wat flinke stukken gereden. De melding blijft nu weg sinds vrijdag.
    Ik denk dat je de conclusie mag trekken dat ook de melding van het noodoproepsysteem te koppelen is aan de accu? Nu deze volledig is bijgeladen door de langere ritten is de melding weg.
    Misschien een idee voor mij of een ander, zodra deze de melding continu krijgt om even de accu aan de lader te hangen, zodra deze vol is te resetten en kijken of het probleem verholpen is?
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  6. er zijn veel dingen dat een slechte accu kan veroorzaken, hoe oud is je accu die er in zit.

    zelf merk ik het beste doordat me portiervergrendeling alleen op bestuurdersdeur werkt, of ja de keyless entry.
    en dat bij starten van de wagen melding komt dat spanning te laag is voor de radio. Dit puur is ivm radio opstart zo vroeg als je instapt.
    maar dingen als dat parkeersensoren over hun eigen speaker gaat en niet over de boxen.
    Beetje gek want de radio speelt dus dat zou geen probleem mogen of kunnen zijn.
    Ook lane warning keeping merk je met sturen dat het wat minder agressief werkt.

    Twijfel vooral of de accu niet te ijverig geladen wordt, bedoel accuspanning aan de hoge kant is waardoor de accu zijn weerstand verhoogd met gevolg dat je niks meer echt laat. terwijl accuspanning juist hoog is.
    Of dat het temperatuur gerelateerd is, dat de accu niet meer echt bijlaad als de motorruimte warm is.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  7. De accu is nu ruim een jaar oud. Deze wordt tot 90% opgeladen en de BCM is gereset bij plaatsing.
    Andere merkbare problemen zoals geluid sensoren en keyless entry komen af en toe voor...
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  8. Vandaag langs de dealer geweest voor twee puntjes: vreemd geluid in de motorkap en een motormanagement lampje. Het geluid uit de motorkap bleek een producteigenschap te zijn en hoef daar dus geen zorgen voor te hebben. Ik had gister avond de foutcodes uitgelezen en dit bleek foutcode P2096 te zijn. Dit heeft de dealer bevestigd en het ging waarschijnlijk om een lambda sonde en dit word gewoon onder garantie gerepareerd op de 27e. Het probleem dat de accu wat zwak lijkt willen ze dan ook gelijk langdurig testen maar ik ga zelf ook even met Forscan mijn SOT verhogen naar 90%. Wellicht dat dit alles verhelpt.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  9. We kunnen inmiddels wel stellen dat de accu bij de mk4 een zwak punt is.
     
  10. @VdR-HJD
    Ongeveer zelfde als bij mij. Jaar geleden vervangen en op 90% soc gezet. Reset wel gedaan ondanks weet dat hrt nirt veel uitmaakt.

    Nu jaar verder en vaak korte ritten is de soc gezakt naar 40%. Na lange rit is het wel 60%. Echter door stroomverbruik is het na paar dagen berekend als 45%.
    Zweeft vooral rond de 50%.
    90% is alleen haalbaar als ik dus ford app en dergelijke functies uit zet zodat na afzetten van de motor totaal geen verbruik meer is.

    Accu is denk niet zwak punt. Maar vooral de clandestiene gebruikers die lang aanblijven.
    Waar vroeger sleutel uit contact betekende dat er niks meer aan staat.
    Staat nu na contact nog 30min enkele ampère te trekken.
    Erna is het denk ook nirt dat er minder dan 30mA loopt.

    Dat is de enige rede dat spanning zover kan zakken
     
    VdR-HJD vindt dit leuk.
  11. Met deze redenatie zouden alle auto's met de moderne systemen last hebben van een lage accuspanning zou je zeggen...
    Ik kan me er wel in vinden wat je zegt, alleen denk ik dat het probleem in het softwarematige zit. Misschien dat andere merken dit beter op orde hebben.
     

Deel Deze Pagina