Ik moet voor de aflevering besluiten welk merk vier seizoenenbanden ik wil ik wil laten monteren onder mijn Focus. Deze week moet ik het bekend maken. Zijn er leden met goede ervaring, ik denk aan Michelin crossclimate 2 , Goodyear vector4 g2 of g3? Of? Ik probeer op geluid, brandstof verbruik en rijkwaliteit te letten. Ik hoor graag jullie ervaringen. Ik heb altijd bij mijn Astra een zomer en winterse gehad, maar gezien mijn lage aantal km en niet echt naar wintersport (maar wel naar mijn neef in Luxemburg vandaar dat ik ze min of meer verplicht ben in de wintermaanden) vandaar de keuze vier seizoenen banden. Ik wil niet meer banden opslaan en 2x per jaar Wisselen. Ik ben een rustige rijder dus met het zogenaamde het is allebei net niet kan ik vrede hebben.
Ik heb er 4 seasons onder zitten van goodyear en die bevallen beter dan verwacht tot nu toe. Ruim voldoende grip in regen en bij droog weer. Nog geen sneeuw meegemaakt dus geen idee hoe dat gaat maar verwacht gewoon goed. Weet even niet welk type het is maar waren eigenlijk nieuw toen ik de auto kocht. Gekocht met rond de 78dkm op de teller nu ruim 82dkm dus niet super veel gereden.
Ik had de Goodyear Vectors origineel af fabriek erop (Q1 2019). Ze worden snel 'oud' vind ik, daarmee bedoel ik dat het rubber m.i. snel minder soepel wordt waardoor ze merkbaar minder grip hebben op nat wegdek en vooral lawaai gaan maken... Ze konden qua profiel zeker nog een tijdje mee. Dus begin dit jaar 'voortijdig' overgestapt op Michelin Crossclimate. Was een verademing qua wegligging en geluid, maar weet natuurlijk niet hoe die er over een tijdje aan toe zijn met dezelfde kilometerstand en leeftijd.
Ik had onder mijn mk4 2019 vredestein quatrac all season liggen. Ik heb daar zonder problemen 60.000 km mee gereden. Nu onder de mk4.5 ook weer vredestein quatrac all season nu de 5 geloof ik. Maar vind dit na ruim 6500 km ook weer een fijne all season band.
https://www.autobandentest.eu/vs/goodyear-vector-4seasons-gen-3/michelin-crossclimate-2/ als je kijkt naar test gegevens, is de goodyear prijs/prestatie beter. michelin meer droog/sneeuw band is en goodyear beter deed in nat. Of ja beter presteert. mijn voorkeur gaat altijd uit naar michelin. maar dat is puur ivm met erop leggen veel beter ervaring mee heb. Als monteur was dat fijner om mee te werken. qua prestatie op de betreffende site komt michelin net wat beter uit de verf. Hoe dat is na 20.000km wordt helaas nooit getest. Me gevoel zegt michelin alsnog. Keer michelin zomerbanden vervangen voor nieuwe winterbanden (waren geen michelin) Op de zomerbanden had ik in de sneeuw meer grip dan met de nieuwe winterbanden ( waar dus nog de buitenste laagje eraf gesleten moest worden voor betere prestatie)
Onder onze kuga zitten goodyear vector 4, ze zitten er nu 65 duizend km onder en het winter blokje is nu weg, maar voor de zomerstand kunnen ze nog prima, en achter is nog beter, denk voor de winter 2 nieuwe voorbanden doe, en het geluid valt Ook erg mee, heb alleen geen ervaring met andere 4 seizoenen, deze zitten er van het begin op. Verstuurd vanaf mijn SM-G998B met Tapatalk
Heb de Goodyear Vector 4seasons G3 215/50 R17 95W XL, MFS, 3PMSF er nu ongeveer 17.000km op zitten, en ben er prima tevreden over, nog geen lawaai o.i.d. en prima grip Neem eigenlijk altijd Goodyears, maar dat heeft meer een prijstechnische reden t.o.v. Michelins
Ik heb onder de Focus Mk3 (205/55/16) ook de Michelins. Bevallen best prima, nu het profiel minder wordt ligt onderstuur wel wat sneller op de loer op nat wegdek, maar dat kan ook aan mij liggen . Wel zijn ze behoorlijk slijtvast. Volgens de onderhoudsgeschiedenis zijn ze geplaatst bij 195k en zit ik inmiddels op 242k. Daarvan heb ik zelf 35k gereden, waarbij ik vaak wel aardig doorrijdt in bochten en op rotondes en het vermogen ook wel regelmatig aanspreek. Ze krijgen het vermogen ook nog aardig naar het wegdek. Daarvoor nog ervaring met 2 leaseautos, beide 195/50/16, dus wel een andere maat. Een Peugeot 208 met Goodyear's, de gen 2 dacht ik. Vond ik echt waardeloos, op hogere snelheid in de bocht (bv klaverblad) gaven die banden echt veel lawaai, een schurend geluid, bijna alsof de stukken rubber er af getrokken werden. Daarna een Corsa met Vredestein Quatrac 5. Na de Goodyear een verandering, die dingen hadden echt veel grip, ook op droog bij 30 graden. En op ingereden sneeuw/ijs-massa was ik er ook best van onder de indruk. Keerzijde was dat doe kregen echt veel lawaai maken, al kan dat ook aan de Corsa liggen. Geen ervaring met andere banden onder dezelfde auto. Na 40K de auto ingeleverd, banden waren nog niet op. Al met al heb ik persoonlijk tot nu toe de beste ervaring met de Michelins.
De Crossclimate 2's hebben wij op de C-Max gehad. Het is een hele fijne band. Deze is meer gericht op nat wegdek dan op sneeuw maar dat is ook niet erg aangezien dat de omstandigheden zijn waar je in Nederland het meeste mee te maken zal hebben.
Ik heb onder mijn MK4 Continental Allseasoncontact’s. Fijne banden, mooi profiel. Zijn vrij stil, grip is goed en verbruik is prima. Voorheen had ik op mijn mk3 een winter en zomer set, maar was het sjouwen wel een beetje zat. Ik weet niet hoe ze kwa prijs zijn vergeleken met Michelin of Goodyear maar ik meen dat een band in mijn maat tegen de €150 was. (215/50-17)
Nou, ik zit dus precies zo te twijfelen, wat is wijsheid? Ik had dan de Michelins niet meegenomen in mijn twijfel lijstje, puur gebaseerd op de best wel hoge prijs voor mijn bandenmaat, Ik had erop staan: Goodyear Vector 4 seasons Gen3 €154,- p/stuk Vredestein Quatrac Pro €130,- p/stuk Bridgestone Wheather Control A005 Evo €150,- p/stuk Michelin zat al op €178,- p/stuk Waarbij de Vredestein verbruiksklasse D heeft, de rest klasse C, grip op nat wegdek klasse B behalve de Bridgestone....die is A, en ze maken allemaal 71dB (klasse B) Onder de Fiesta zitten de Vredestein Quatrac 5 banden, lijken na uim 1 1/2 zich prima te houden, vind ze wel vanaf dag 1 lawaai maken, maar we hebben de auto zo gekocht dus geen vergelijking kunnen maken. De Mazda heeft er nu Michelin zomerbanden onder zitten, merk dat ik iets minder lomp door de bochten kan als met de Focus waar Vredestein onder lag, maar het lukt nog steeds om zo'n Picnic hok op de rotonde in te halen. Ik neig heel erg richting de Goodyears of toch de Bridgestones
Soms hebben bandenboeren noem ik ze maar even oneerbiedig leuke acties, misschien een google zoekje waard? Kan zomaar je beslissing vergemakkelijken
Uiteindelijk vind ik persoonlijk dat geluid, comfort en rijeigenschappen belangrijker zijn dan de paar tientjes in prijsverschil. Je moet er toch een paar jaar mee doen en je gaat je snel irriteren als het niet naar wens is. Naast mijn MK4 rij ik zakelijk een Peugeot. Hier zitten all season Dunlop banden op. Stil, maar wel minder grip met slecht weer. Dat laatste kan ook aan de Franse techniek liggen [emoji28]
Ik zit in een andere maat te zoeken (215x45-r18) maar daar zitten ze allemaal op minimaal klasse C….ach, komt vanzelf wel iets uit rollen waar we mee kunnen leven