Bij deze de handleiding om het BLIS in te bouwen zoals ik dat gedaan heb. Afhankelijk van de uitrusting van je auto kan het zijn dat er al zaken zijn voorbereid. Bij mij was er niets voorbereid en heb ik alle onderstaande stappen moeten doorlopen. Stap 1 buitenspiegels: Het vervangen van de huidige spiegels voor spiegels met de BLIS- led. Mijn Focus was niet voorzien van inklapbare spiegels met puddle-lights, dit wilde ik wel en daarom heb ik gekozen voor geheel andere spiegels. Mocht je al wel inklapbare spiegels met puddle-lights hebben dan kun je volstaan met het vervangen van alleen het spiegelglas. Let dan wel dat je deze ook moet aansluiten op de spiegel connector. Stap 2 deurmodules: Deze moeten geschikt zijn voor de BLIS- functie. Wanneer je de "high level" uitvoeringen hebt zit je goed. De partnummers die ik heb gebruikt zijn: DDM BV6N-14B531-BJ en PDM BV6N-14B533-BJ. Vervolgens moeten er aan beide zijde 2 kabels gelegd worden van de deurmodules naar de spiegels volgens onderstaand schema: Om aan de juiste kabeldiameter en pins te komen heb ik van een sloopauto de kabelboom uit de voordeur gehaald. Stap 3 kabelboom achterbumper: Je demonteert de achterbumper en vervangt de huidige kabelboom voor p/n: BV6T-15K868-AAF dit is het model met PDC, Keyless entry en BLIS connectoren. Stap 4 monteren radarsensoren: Dan monteer je de radarsensoren links en rechts in de hoek van de bumper. p/n: AV6T-14C689-AD is van de door mij gebruikte gebruikte radarsensoren. 6x Finis: 4855809 (HM1) heb je nodig om de beugels aan de bumper te monteren. Stap 5 voeding BLIS- connector: Na het monteren van de originele kabelboom met de BLIS- connectoren, bleek er geen spanning te staan op stekker C44 (voeding BLIS, 2- polige stekker rechts onder de achterbumper). Deze kabel moest ik dus apart aanleggen. Heb gekozen om deze vanaf de zekering F29 in de kofferruimte met een fuse-tap weg te halen. Zekering F29 is ook de originele zekering waar BLIS door gevoed wordt. Stap 6 activeren BLIS: Start Forscan op en maak een nieuw profiel aan zodat Forscan zoekt naar nieuwe hardware. Ga vervolgens naar de BCMii en kies #37 en zet deze op 4 "With BLIS radar CAN LED" schrijf de data naar de BCMii. Vervolgens ga je naar de IPC en "enable" je daar de BLIS melding. Ook nu weer de data wegschrijven. Het BLIS is nu geïnstalleerd. Wanneer je de auto start zullen beide leds in de spiegels kort oplichten. Succes aan een ieder dit project ook wil gaan uitvoeren en als er vragen zijn, lees ik dat wel in de comments. Gr. Peter
Gaaf project Peter. Mijn C-Max heeft al wel de inklapbare spiegels met puddlelights, maar niet de dode-hoek detectie. Ik heb wel de inparkeerhulp. Enig idee zo, of die sensoren wellicht al de goede zijn? Dat zou het project wellicht net wat minder ingrijpend maken (en dus hopelijk betaalbaarder zodat het eerder door de budgetcommissie wordt goedgekeurd).
Dank je Paul. ik denk dat je met "sensoren" de deurmodules bedoelt? Zijn 2 manieren om er achter te komen. P/n uitlezen met Forscan of anders de deurbekleding loshalen en het p/n aflezen van de deurmodule. Uit ervaring weet ik dat de budgetcommissie best lastig te overtuigen is
Ik bedoelde de radar sensoren. Maar zal binnenkort Forscan eens aan de praat gaan krijgen, heb recentelijk zo'n kabel overgenomen, mooi moment om die eens te gaan testen...
Ik heb nog een set modules liggen blijkbaar . denk dat die ook voor BLIS zijn. artikelnummer: AV6T-14C689-AE Zaten in mijn bumper die ik op mijn mk3.5 had gezet. Mooie duidelijke how-to trouwens
Zeker mooi en duidelijk uitgeschreven. Blos hoef ik niet perse maar inklapbare spiegels staat nog wel op het verlanglijstje.