Beste leden, Onlangs kwam ik erachter dat mijn aandrijfas aan de passagierszijde kapot is. Deze ga ik vanavond vervangen. Ik ben dus wat gaan googlen en vond vooral filmpjes op youtube, maar nog geen geschreven tekst voor het vervangen van een as. Uiteindelijk heb ik deze gevonden op het focusstoc.com (Klik hier.) Ze hebben daar ook een PDF-je gedeeld die je dan kan uitprinten en naast je zou kunnen leggen als naslagwerk. Ik zeg kind kan de was doen Doe ermee wat je wilt, maar ik vond 't wel makkelijk om ook hier op het forum te delen.
de een doet 't zo en de ander trekt de fusee los. is maar net wat je makkelijker vindt denk. Hele draagarm los is wel meer bouten losdraaien met weer de kans op breken.
Precies wat je zegt. sommigen halen zo veel mogelijk weg om er zo makkelijk mogelijk bij te komen, anderen juist zo min mogelijk want kans op breuk/doldraaien/nog meer moeten vervangen. Ik wens je veel succes in ieder geval maar dat komt wel goed
Snel gelezen maar zie niet dat ze over bijtel hebben. Want de fusee moet je met bijtel beetje open douwen om hem zo van de veerpoot af te kunnen halen. Zelf ben ik ook van mening dat het eenvoudiger is om de fussebout onderop te verwijderen. Dan met hamer tegen fusee stuk slaan zodat het schrikt. Met lange stang onder de onderstel en met touw aan draagarm. Zo trek je draagarm makkelijk onderuit. Voordeel is dat je het 90 graden kan draaien en zo de as makkelijker langs de fusee kan krijgen. Tevens je kan alles in zij geheel wegdouwen. Als je bij veerpoot loshaalt kan het bij sommige types juist onmogelijk maken om deze dan eruit trekken. Wel slim om auto schuin te houden zodat er geen olie eruit loopt. Maar zelf zou ik kiezen om meteen nieuwe bakolie en keering te monteren
Bij mijn ST heb ik hem toendertijd bij de fuseekogel losgehaald. Ipv een bijtel tussen het fusee (valt er bij mij altijd vroeg of laat tussenuit) kun je ook een metalen plaatje tussen de sleuf doen en de bout er aan de andere kant indraaien, zodat hij hem open drukt (niet te vast natuurlijk, want dan kan het fusee breken).Hoop dat de schokbreker weer een beetje makkelijk terug in het fusee wil. Stond bij de mijne behoorlijk wat spanning op waardoor de schokbreker steeds een beetje scheef ging en dus niet verder wilde schuiven. Succes iig
Ik ben niet van het sleutelen dat laat ik liever door andere doen, maar deze werkwijze heb ik zelf altijd toegepast werkt perfect. Ik heb dat gerommel met een beitel nooit begrepen, maar goed wat ik al zei ik ben niet zo van het sleutelen
Dat van die beitel is alleen onder bij de fusekogel dat met dat plaatje er tussen is bij de klem van de schokbreker.
Plaatje zou je bij de fuseekogel ook kunnen doen, maar ieder heeft zo natuurlijk zijn eigen manier/voorkeur
Voor alle MK2 Bij mij is het gelukt. Heb uiteindelijk de fusee losgemaakt. Het heeft in elk geval wel geholpen. Nu alleen nog trillingen boven de 130 km/h hahaha
Oops ... ik zag denk ik de fusee van mijn fiesta rst even voor me. Bij de ST is het natuurlijk een tapse pen met een moer bovenop.
Mooi dat het weer gelukt is .... het vervangen van de as. Bij 130 trilde hij al of is het probleem nu verplaatst?
Was eerst al merkbaar vanaf 50 km/h, dus is zeker een verbetering. En t is niet veel. Kan ik wel mee leven haha.