Koelvloeistofniveau Ford Focus Ecoboost 1.0

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Roland van Dongen, 17 feb 2024.

  1. Goedemorgen,

    Sinds de laatste keer dat mijn Ecoboost al zijn koelvloeistof heeft verloren en er een nieuwe kop, koppakking en waterpomp geinstalleerd moet worden, ben ik extra gefocust op het controleren van het peilen van de vloeistoffen in de auto. Nu ben ik er achter gekomen dat na een maand rijden ( waarbij ik ca. 1500 km rijd ) dat het koelvloeistof een driekwart cm onder het minimale niveau stond. Ik heb altijd begrepen dat koelvloeistof een gesloten systeem is waarbij het niet mogelijk is dat er verbruik plaatsvind. Als ik de andere topics doorlees zie ik echter dat het bij Ecoboosts wel een terugkerend probleem is ( voornamelijk door slechte leidingen ).

    Echter, zie ik de temperatuurmeter in de auto niet omhoog lopen. Ik heb niet meegemaakt dat de auto in de noodloop schiet. Ik hoor verder geen rare geluiden onder de motorkap dat hij droogloopt. Ik zie ook geen sludge aan de oliedop. Ook geen zoetige geur van koelvloeistof of witte rook uit de uitlaat. Ik zie geen koelvloeistof onder de auto liggen als ik wegrijd. Moet ik me zorgen maken of moet er een garage naar kijken?

    Ik hoor het graag van jullie en alvast bedankt voor jullie hulp.
     
  2. Bijna 2 jaar geleden is mijn distriebutie vervangen en sinds die tijd is het koelvloeistofpeil geen mm gezakt.
     
  3. Zolang er koelvloeistof in reservoir zit zal je geen lucht in je systeem krijgen. Dus ook geen issue dat warme lucht bij de temp sensor komt die aangeeft dat hij te warm is.
    Tevens zit er vaak ook een cilinderkoppen sensor op. Zolang die meet dat kop niet te heet word is het dus ok.

    Echter zoals hierboven staat klopt. Koelvloeistof verlies van 0.25l op 30.000km of beter moet je verwachten.
    Beetje kan verdampen door de reservoirdop. Dat is alleen als je berg op rijdt terwijl buiten 35 graden is, bijwijze van. In de winter heb je dus 0.0 verlies.

    Het is wel normaal dat na vullen van koelsysteem de keer erop koelvloeistof erbij moet. Dit kan komen doordat er een verdwaalde luchtbel zat die vrij is gekomen.
    In algemeen is juist dat monteur proefrit maakt en daarna vloeistoffen checked.

    Hoeveel liter vul je dan elke maand bij?
     
    Roland van Dongen vindt dit leuk.
  4. Ook is een minime lekkage mogelijk bij de waterpomp door de gebruikte afdichting, deze laat normaliter een minimale hoeveelheid lek toe.

    maar controleer de motor en leidingwerk op sporen van koelvloeistof lekkage, sporen ervan worden zichtbaar als wit/groenige sporen onder slang aansluitingen en appendages
     
    trucker0werner vindt dit leuk.
  5. Bedankt voor je reactie. Echter is deze 30.000 km geleden al vervangen.
     
  6. Goedemiddag, Bedankt voor jullie reacties. Ik zie verder geen koelvloeistof resten in de motorruimte, zal vanavond nog eens kijken. Goh wat zou ik aan koelvloeistof bij hebben gevuld. Begin deze maand ongeveer 25 cl denk ik. Vanochtend een 20 cl bij benadering.
     
  7. Controleer de vuldop eens of die wel goed afdicht. Als die afdichting aan binnenkant van de dop helemaal uitgedroogd of gescheurd is heb de oorzaak
     
  8. Hoe is de motorsteun onder expantietank als er een olie spoor bij het rubber zit vervangen en motorsteun onder achter motor wordt vaak te zacht waardoor makkelijk heen en weer schud.
     
    Fridge vindt dit leuk.
  9. Hey Rik, daar lijkt het wel op. Echter moet ik zeggen dat ik geen problemen heb met het starten van de motor, tijdens het stationair draaien geen problemen, tijdens het rijden niet en ook niet bij het uitzetten van de motor. Geen sludge aan de oliedop, geen vloeistof onder de auto. Toch een dalend koelvloeistofpeil. Kan de koelvloeistofdop nog wel vervangen. Kijken of dat helpt.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  10. Hallo Bertus, het geschud kwam waarschijnlijk door iets in het vebrandingsproces. Hij reed vanochtend op 2 cilinders ipv 3. Hij staat nu bij de garage. Gelukkig al wat duidelijkheid, maar hopelijk niet meer dan 600 euro.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  11. Dan hebben we gelukig niet hetzelfde probleem. Dan kan ik je alleen maar de tips doorzetten die mijn dealer heeft gegeven: controleer de kachelslangen.
    Die kun je testen door naar de aansluiting achter de firewall te kijken (die zitten bij het voeteinde van de passagiersstoel) en controleren bij de ingang naar de firewall (achter het motorblok).
     

Deel Deze Pagina