1.8 TDCi 115pk Inhouden na gasgeven

Discussie in 'Performance' gestart door rfknol, 10 feb 2013.

  1. #1 rfknol, 10 feb 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 feb 2013
    Ik meende het al eens eerder te merken, maar na vanavond weet ik het zeker.
    Als ik het gaspedaal eens even flink intrap trekt de motor lekker door, maar wanneer ik in de volgende versnelling weer gas geef (hard of niet) dan houd hij in of mindert zelfs. Op dat moment reageert hij niet op het gaspedaal.
    Verder merk ik dat hij in de hogere toeren (3000+) schokt bij flink gasgeven.

    Wat kan hier de oorzaak van zijn?
    De verstuivers zijn nu 10.000km oud. En hij moet over een goede 3000km een beurt hebben.
     
  2. #2 dennis667, 11 feb 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 feb 2013
    Heb je verder geen foutcodes in de ECU staan?
     
  3. Voor wat ik met Torque kan zien niet. Er is ook geen melding op de tellerunit geweest.
     
  4. #4 RHRH, 13 feb 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 feb 2013
    Zoals ik dus laatst heb gehad... :)

    Wanneer is het brandstof filter voor het laatst gedaan?

    Dat was bij mij het probleem...

    Ik heb ooit de tank op 1km na leeg gereden, super vet ik heb het gered met
    dus 1km over vanuit Leeuwarden naar Arnhem. :dance:

    Alleen dacht ik er niet over na dat je dan natuurlijk alle crap uit de tank ook door je leiding en filter trekt. :nocheer:

    Eerst een hele zoektocht gehad naar een mogelijk boostlek, de acutator van de turbo gecontroleerd, of dus de
    vinnen veranderen bij x toeren. En dat werkte allemaal, last minute voor de vakantie naar de garage geweest, en
    een nieuw brandstof filter gemonteerd na hier overleg te hebben gehad. En dat was het meteen, toen ik terug reed
    de snelweg oprijden tot 4000rpm geen problemen meer. Nu 3000km verder niets aan de hand meer...
     
  5. #5 rfknol, 13 feb 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 feb 2013
    Kan dit veroorzaakt worden door een lekkage van de turbo slangen? Het lijkt erop dat hoe hoger het motortoerental er een fluit/janktoon in zit die snel opkomt en niet gelijk loopt met het toerental.
    Daarnaast lijkt hij vernogen te missen.

    Ik zou eens even na moeten kijken hoe oud het filter is, hij is tussen een paar beurten in een keer vervangen omdat hij toen een foutmelding voor had. Over 2 weken gaat hij. Voor een beurt, dan kan ik het wel even aangeven.
     
  6. #6 RHRH, 13 feb 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 feb 2013
    Ja dat had ik trouwens eerst ook nog... en beide problemen hebben ongeveer
    omstreeks dezelfde tijd gespeeld.

    Maar met de boost lek hoorde ik duidelijk de lucht suisen. (Alsof ik een super grote turbo erop had) Dit was eigenlijk ook de reden dat ik mijn rijbewijs toen kwijt ben geweest. :lol: Kan je alleen moeilijk tegen de rechter zeggen. Tsja, mijn auto klonk vet toen... :lol::dance: Want het leek wel een skyline op een gegeven moment, ook een scheur gevonden van 2cm...

    Anyways, met de boost lek deed de auto vreemd in het gehele toeren bereik waar de turbo op toeren is en druk levert. Dus van 2000 tot 3000 ook...

    Kwam ik er pas achter dat ik dus ook een hoop troep in het brandstof filter zou kunnen hebben zitten. Het was een gok en uiteindelijk goed gegokt.
     
  7. Nett even de dealer gebeld, brandstoffilter is met 228733km vervangen. Intussen staat de teller op bijna 276000 dus de kans is behoorlijk groot dat het brandstoffilter inderdaad het probleem is. Aangezien hij over 2 weken toch een grote beurt krijgt zal dat ook wel meteen opgelost worden.
    Ik had het idee dat het brandstoffilter pas 25000 a 30000 km oud was en verdacht die dus niet.
     
  8. Ja in die tijd kan je best wel wat vieze diesel, of troep uit je tank opgesnorkeld hebben idd.

    Succes! :D
     
  9. Inderdaad ook mijn eerste gedachte, brandstoffilter. Heb ik ook al meegemaakt. Dacht ook van allerlei lastige en dure dingen maar het was gewoon het filter.
     
  10. Achteraf gezien heb ik eerder wat problemen gehad door het brandstoffilter. Maar toen bleef het beperkt tot vernogensverlies. 60.000 km is blijkbaar toch wat te veel voor het filter om zonder problemen te werken.
     
  11. normaal zou dat filter indd een 60.000km mee moeten gaan.
    Die van mij is nu ook net weer vervangen en kan toch wel zeggen dat nu er weer een nieuwe inzit de auto toch weer wat lekkerder trekt zeg maar.
    Oude filter was ook 62.000km oud dus ja
     
  12. De mijne begon na 90.000 km in te houden, foutje bij het bijhouden van de interval.. Overigens wordt er normaal gesproken bij het vervangen de filter afgevuld met injectorreiniger. Dat merk je wel aan de loop van de motor net na het vervangen. Dan is ie wel wat feller dan op enkel diesel.
     
  13. Filter word normaal gesproken afgevuld met schone diesel... Ik heb nog nooit gehoord van afvullen met injectorreiniger...
     
  14. Oh, mij wel vertelt bij dealer, misschien doen zde het in de tank? Stond ook op de rekening. Ook mijn trekkerdealer doet het bij de commonrailmotoren in landbouwmachines. Blijkbaar niet iedereen dus.
     
  15. In de tank kan wel ja, dat doen wij ook. Maar niet direct in het filter.
     
  16. #16 HokusSpocus, 13 feb 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 feb 2013
    Dan zal dat het wel zijn, gevalletje klok en klepel zeg maar....:whistle: Elke keer als ik hier kom leer ik weer wat, mooi hè, zo'n forum.
     
  17. Wat ik me dan toch nog afvraag is waarom hij bij een verstopt filter meer gaat verbruiken. De vorige keer begon hij ook meer te verbruiken toen het brandstoffilter aan vervanging toe was. Strikt genomen zou je denken dat hij minder moet gaan verbruiken aangezien er minder diesel door het filter kan.
    Heeft dat er dan mee te maken dat hij harder moet werken voor hetzelfde resultaat?
     
  18. Ja het is precies zo zoals jij op t laatst zegt, hij moet harder werken.
     

Deel Deze Pagina