1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Aanvulling veelgestelde vragen ICE voor MK3 en MK3.5

Discussie in 'In Car Entertainment' gestart door Edgar Focus, 25 apr 2024.

  1. #1 Edgar Focus, 25 apr 2024
    Laatst bewerkt: 27 apr 2024
    Omdat er voor de MK3 en 3.5 (facelift) eigenijk nog niet echt een eigen draadje is voor ICE ugrades heb ik besloten er eentje te maken. Alle basis ICE informatie is hier te vinden:
    Deze zijn ook van toepassing op de ST en RS MK3 en MK3.5.

    Eerst even wat algemene informatie:
    De MK3 van 2011-2015 en MK3.5 van 2015-2018 zijn beide geleverd met Sync, Sync 2 en de latere MK3.5 met Sync 3. Somigen hebben het Sony Sync systeem en dat is weer allemaal net even anders, verderop staat daar meer over.

    Prijzen
    Hier ga ik het dus absoluut niet over hebben, budget is voor iedereen persoonlijk en de prijzen flucteren nogal op basis van beschikbaarheid.

    Hieronder even wat voorbeelden van de geleverde systemen

    Sync 1 (BT/VC systeem):
    sync1-bvc.jpg

    Sync 2 Systeem:
    Ford_SYNC2_9.jpg

    Sony Sync 1
    Sony Sync 1.jpg

    Sync 3:
    Sync3_Cover.jpg

    Sync en Sync 2
    Sync en Sync 2 hebben beide geen Carplay of Android Auto ondersteuning maar dat kan opgelost worden middels een dongel of zelfs een FM BlueTooth transmitter alhoewel die laatste geen echt goede optie is. Als je Sync 2 hebt is het ook relatief eenvoudig om te bouwen naar Sync 3 wat wel aan te raden is. Kost wel wat en eventueel kun je daar @M.Blaak vragen die dat al tig keren heeft gedaan. Sync 3 is zelf up to date houden middels Cyanlabs wat beter en betrouwbaarder werkt dan Ford OTA updates.

    Sync 3
    Sync 3 is dus al voorzien van Carplay en Android Auto en doet zijn werk best goed. Het is zelf te updaten via Cyanlabs en zelfs de kaarten zijn recenter dan die van Ford (moment van schrijven F12).
    Sony systeem is eigenlijk alleen audio en ook zonder navigatie maar wel wel met meer en betere speakers.
    Hier vind je veel tips en tricks voor Syc 3 en Android Auto: https://www.focusclub.nl/index.php?threads/sync-3-gebruiken-met-android-auto.121607/
    Hier vind je veel tips en tricks voor Sync 3 and Carplay : https://www.focusclub.nl/index.php?threads/sync-3-gebruiken-met-apple-carplay.121608/

    Speakers
    Dan de audio zelf, de voorspeakers in de portieren bestaan uit een 16.5cm woofer en een tweeter met eigen ord aansluitingen. Er bestaan van diverse merken ugrade kits die een eigen filter heben en bijbehorende Ford speker aansluitingen, dat is wel aan te raden om alles plug en play te houden.

    De Ford speaker connector;
    speaker connector.jpg
    In de achterportieren zitten ook standaard 16,5cm dual cone speakers met Ford aansluiting en ook deze ijn pasklaar te vinden van diverse merken. Dit dus voor zowel de MK3 als de facelift. Bij bepaalde uitvoeringen zit er ook achter een gescheiden systeem met eigen tweeter en woofer.
    Tot zover de algemene informatie, nu wil je gaan upgraden en wat zijn dan je opties en wat komt er allemaal bij kijken.

    Sync naar Android
    Van Sync naar Android Autoradio (het upgraden naar Sync 3 bijna niet te doen omdat er enorm veel aangepast moet worden. Kabelbomen, dahsboard, units, behoorlijk wat.) Er zijn echter wel kant en klare Android radio oplossingen voor. Het is dan wel aan te raden om voor een model te gaan met miniaal 4gb/32gb geheugen zodat deze niet al te snel vertraging oploopt. De meeste modernere radios hebben dat nu ook wel gelukkig. Beknibbel er in ieder geval niet op want dit wordt de unit die alles gaat aansturen. Hou er wel rekening mee dat deze radio's meestal geen updates krijgen dus kies voor eentje met de laatste beshikbare Android versie. Let ook op dat in sommige gevallen je dan bijvoorbeeld de piepjes van de parkeersensoren niet meer hoort, omdat de radio de communicate met de rest van de auto niet 100% vlekkeloos werkt. Maar dat is overkoombaar in vergeijking met wat je wel allemaal krijgt.

    Carplay of Android Auto module
    Van Sync of Sync 2 middels een Carplay of Androd Auto module is ook een mogelijkheid. Zier daarvoor dit draadje: https://www.focusclub.nl/index.php?threads/carplay-uitbreiding-op-sync2.123449/

    Sync 2 naar Sync 3
    Sync 2 naar Sync 3 is een upgrade die vaker gedaan wordt omdat alles origineel blijft en Sync 3 beter is dan Sync 2 en standaard al Carpay en Android Auto ondersteunt. Hiervoor heb je een aantal dingen nodig, een juiste ombouw, Sync 3 APIM, Scherm, GPS ontvanger en USB hub in de armsteun en een kabelverloop. Als je dat allemaal hebt is het een kwestie van Torx schroeven en wat plastic loshalen en alles omwisselen, aanmelden via Forscan en voila.

    Sony
    Het upgraden van een Sony systeem naar Sync 3 is echter een verhaal apart. De gebruikte stekkers zijn namelijk anders en hebben dus andere verlopen nodig die lastig te vinden zijn. Daarnaast heb je ook de juiste radio unit nodig. Ook deze Sony upgraden naar een Android is dus een probleem vanwege de andere stekkers en communicatie in de auto.

    Praktische zaken
    Headunit

    Om de headunit te verwijderen heb je nodig:
    -Torx 25 schroevendraaier
    -Plastic removal tool

    Tussen de overgang van de radioknoppen naar de climate control zit een mooi stukje plastic wat lastig te verwijderen is maar wel noodzakelijk om alles los te kunnen maken. Het kan met je handen en nagels maar beter is een plastic removal tool. Je begint in het midden om dat deel enigzins naar voren te trekken en daarna doe je de zijkanten. Het stuk plastic zit dan nog vast aan twee uiteindes net iets uit het midden. Door het nu naar beneden te trekken met gepaste kracht trek je het er volledig uit. Dit is de meest rottige klus, vooral als dit stuk er nog niet eerder uit is gehaald. Als je dat weg hebt gehaald zie je 2 Torx schroeven aan de zijkanten waarmee de middenconsole vastzit en als je iets verder naar beneden gaat zie er aan de onerkant nog 2 zitten waarmee de unit van de climate control en Sync unit vast zit.

    Eerst moet je de middenconsole losmaken, maar let op, onder de hoes van de pook zit stiekem nog 1 Torx die er ook uit moet. Heb je alledrie de Torx er uit kun je kunststofomlijsting van de middenconsol los trekken met gepast geweld, die glanzende strips dus om de climate control heen. Let op: aan de kant van het dashboard kastje zit een apart deel vast geklikt in de rest, die moet je voorzichtig naar je toe trekken om die er uit te krijgen, makkelijk is om het dashboard kastje open te hebben.
    Heb je de strips en 3 Torx er uit dan kun je nu de middenconsole los halen en even naar achteren leggen, je hoeft er verder niets mee te doen maar het werkt een stuk makkelijker op deze manier.

    Nu kun je de twee Torx schroeven aan de onderkant verwijderen zodat de unit loskomt. De hele unit trek je voorzichtig met gepaste kracht naar voren en hij komt er dan uit. Let op de stekker die naar de radioknoppen gaat, klik die eenvoudig los en het volledige front kun je opzij leggen. Je ziet nu het scherm en de radio unit zitten. De radio unit zit met 2 Torx schroeven vast, het scherm met 4. Je kunt nu dus alles vervangen of upgraden.

    syn 3 headunit.jpg

    Speakers
    Voor het updaten van de speakers kun je beginnen met het dempen van de portieren. Dit betekend niet dat je daarmee ineens een berg bas meer hebt maar het volledige geluidsbeeld zal wat strakker gaan klinken. Autoportieren zijn van staal en geluid en staal gaan nu eenmaal niet heel goed samen. Feitelijk is een groot deel van je portier een klankkast. Door de binnenzijde te dempen met acoustisch materiaal verbeter je de klankkast en verbeter je dus het geluid. Er zijn hiervoor diverse oplossingen online te vinden, van kant en klare pakketeen voor 1 portier met speaker tot hele pakken demping in diverse diktes. Als je dit artikel aan het lezen bent is de kans vrij realistisch dat je informatie zoekt en geen tot weinig ervaring hebt en dus raad ik om een dempingsset te kopen, daar zit vaak naast dempingmateriaal ook ringen bij om je speaker opnieuw mee te bevestigen om trillingen te voorkomen en een handleiding hoe je het materiaal het beste kunt gebruiken. Het dempen verbeterd dus het geluid maar maakt je portieren ook iets zwaarder. Vooral bij gebruik op de achterportieren, die vaak vergeten worden, kan dat een flink verschil maken qua gewicht en geluid. Juist omdat dat daar dual cone speakers zitten. Als je andere speakers gaat aansluiten zorg er dan wel voor dat je aansluit adapters gebruikt als je de originele bedrading wilt behouden, zie het stukje speakers voor een voorbeeld.

    Upgrade mogelijkheden:
    Portieren dempen
    Speakers vervangen
    Combinatie van beide


    Laten we beginnen met hoe je de portierkaarten oftewel de binnenkant van je deur er uit kunnen halen. Wat heb je nodig:
    - Torx 25 schroevendraaier
    - Plastic removal tools (of sterke nagels)
    - Gematigde kracht

    -Bij de deurgreep zit een kleine plastic afdek kap, die kun je indrukken aan de kant van het scharnierpunt en dan aan de andere kant er af trekken, hierachter zit Torx schroef.
    -De refelector van je voorportier moet je er uit schuiven, lukt dat niet met nagels of blote hand gebruik dan een removal tool. Daar achter zit een Torx schroef.
    -Trek de beschermstrip van de handgreep van je portier, de voorkant schuift er uit, dus trek eerst de andere kant voorzichtig los, dan trek je langzaam de rest los en je kunt hem er zo uitschuiven. Hierachter zitten nog 2 Torx schroeven.
    -Op de zijkant van je portier zit ongeveer iets boven het midden een klepje met daarachter een Torx schroef, wederom nagels of removal tool om het klepje te verwijderen.
    -Vergeet niet om de tweeter en beschermkap ter hoogte van je buitenspiegel voorzichtig los te trekken en te verwijderen.
    Als het goed is heb je nu alle Torx schroeven verwijderd en kun je het volledige paneel voorzichtig lostrekken van het portier, dat zit vast met een plastic klik systeem en als je hem overal losgetrokken hebt kun je voorzichtig het hele paneel omhoog duwen en is hij los. Je kunt dan de stekker aansluitingen van de ramen losklikken en het slot. Nu kun je beginnen met het loshalen van je speaker en deze met behulp van de materialen uit je kit opnieuw monteren of eventueel vervangen voor een andere speaker. Ook kun je direct de binnenzijde van je portier dempen.

    Voor de visueel ingestelden uiteraard ook een youtube video, weliswaar een ST maar dat maakt hiervoor niet uit:



    Subwoofer

    Over de subwoofers staat natuurlijk ook al een heel hoofstuk in het eerder genoemde ICE stukje, echter bij Sync 3 zit standaard geen High-Low converter. Daarover vul ik dit later aan.

    Dit is voor nu even een quick guide waar ik aan begonnen en ik zal dit komende tijd blijven aanpassen en updaten en ook foto's erbij plaatsen van ombouwen of aanpassen van bijv speakers of het plaatsen van een subwoofer. Heb je hier aanpassingen op zet ze dan hieronder zodat ik ze kan verwerken en alles voor de ICE upgrades voor de MK3 en MK3.5 net zoals de andere netjes en overzichtelijk bij elkaar blijven.
     
    hoomer, John_mk2_RS, Patman en 4 anderen vinden dit leuk.
  2. #2 M.Blaak, 25 apr 2024
    Laatst bewerkt: 25 apr 2024
    Thanks voor de tag @Edgar Focus.
    B&O is naar mijn weten alleen in de MK4 te vinden. De Sony radio's van de mk3 hebben een eigen aparte stekker en dat maakt het upgraden naar een SYNC 3 unit iets lastiger. Want naast de goede radio unit moet je de grijze "Sony-stekker" ook gaan splitsen en verdelen over 2 andere, zodat alle speakers blijven werken. Of de versies zonder subwoofer dit ook hebben weet ik eerlijk gezegd (nog) niet, dit zou iemand even kunnen checken die dit heeft. De SYNC 2/3 radio's met subwoofer hebben namelijk een extra aansluiting op de radio zitten. Deze kun je hierdoor ook niet ombouwen naar Android, wat je zit dan met hetzelfde probleem. Ombouwen kan, alleen kan je de originele stekkers niet kwijt. Die moeten dan op een of andere manier op de tulp aansluiting worden aangesloten denk ik. of de sub vervangen door een aftermarket versie.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  3. Meteen aangepast en wat foto's toegevoegd. Tips, tricks en informatie blijven welkom van iedereen.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  4. Dit zijn idd wel sony knoppen, maar dan i.c.m. SYNC 3. veel amerikaanse auto's zijn zo geleverd.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  5. Thanks Dan haal ik die weer weg
     
    M.Blaak vindt dit leuk.
  6. ik heb er even een "sticky" van gemaakt Edgar :thumbup:
     
  7. Dank je wel @gerardTDCI
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  8. #8 trucker0werner, 25 apr 2024
    Laatst bewerkt: 26 apr 2024
    Vorige wagen sony bt/vc geupdate naar sync3.
    Je kan veel zelf doen. Alleen je hebt nieuwe kabelboom nodigde je ertussen zet.
    Scherm,apim en radio zelf, dan nieuwe bezel en gps antenne.
    Nieuwe bezel is alleen voor mk3.2 past alleen op mk3.1 als je onderste deel afzaagd.
    Met Sony logo is alleen geleverd in Amerika. Kan je bestellen maar reken maar snel op 200euro.

    Mijn geval was het 7jaar geleden voor 1100euro totaal.
    300euro kabelboom. 200euro bezel en 600euro voor radio, inc scherm en apim module.
     
    GewoonD en Edgar Focus vinden dit leuk.
  9. Wat voor herm?:schater:
     
    Patman, Edgar Focus en Magure vinden dit leuk.
  10. Verder uitgebreid met stukje over speakers en het verwijderen van de deurvakken.
    keep the info coming :rock::rock:
     
    Patman vindt dit leuk.
  11. Artikel weer wat verder uitgebreid. Mocht je iets missen of op/aanmerkingen hebben brand los. Ik probeer en een zo uitgebreid mogelijk overzicht te maken en zal dit blijven bijwerken ook op basis van jullie input.
     
    Patman en bws723 vinden dit leuk.
  12. Ik had in mijn:focus3: 3.1 de bt/vc variant, zoals te zien op foto 1. Ik vind en vond het Sony knoppenpaneel (foto 3) veel mooier. Deze past dus 1 op 1. Let wel op dat er 2 verschillende zijn, met en zonder navigatie. Met navigatie is lastiger te vinden.
     
    gerardTDCI, M.Blaak en Edgar Focus vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina