1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Hoe krijg ik deze bouten los

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door FlorianB, 15 apr 2024.

  1. #1 FlorianB, 15 apr 2024
    Laatst bewerkt: 15 apr 2024
    Een goedenavond,

    Ik heb een foutcode in mijn HCM die te maken heeft met het signaal van de hoogte sensor die links voor achter het wiel zit (C1A03:29-0B, Left front Height Sensor, Signal Invalid).

    Nu wilde ik deze eraf halen en eventueel vervangen maar ik kan zo snel niet zien hoe ik deze twee los krijg.

    Voorkant is rond van binnen:
    [​IMG]

    Achterkant lijkt ook rond te zijn maar daar kom je niet makkelijk bij dus ik probeer te filmen met mijn telefoon en het dan terug te kijken.
    [​IMG]

    Iemand enig idee hoe je deze los krijgt? Zou je er met een inbussleutel in moeten via de achterkant?

    Alvast bedankt!
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  2. Daar heb je denk een brug voor nodig tenzij iemand dit weet.
     
  3. #3 Bertus 7, 15 apr 2024
    Laatst bewerkt: 15 apr 2024
    Screenshot_20240415_215101_Chrome.jpg Dat zijn blindklinknagels dus uitboren.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  4. Niet nodig.
    Wiel eraf geeft al meer dan genoeg ruimte.
    Sensor kan inderdaad los van de beugel verwijderd worden (het armpje dus).
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  5. Bedankt heren. Het nieuwe onderdeel was inclusief de beugel gekomen dus ik wilde het gehele deel vervangen. Na jullie berichtje nog eens beter gekeken naar de nieuwe sensor en die kan ik inderdaad van de beugel afhalen met twee torx schroeven.

    Ik had het wiel er ook al af gehaald en dat moet inderdaad wel lukken als ik de beugel laat zitten. Bedankt!
     
    Edgar Focus en Bertus 7 vinden dit leuk.
  6. Korte update: het is gelukt om de sensor te vervangen, bedankt voor de informatie!

    Helaas is daarmee het probleem niet opgelost en heb ik nog steeds DTC C1A03:29-0B. Verder zoeken dus..
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  7. Moet de sensor misschien ingeleerd worden.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  8. Bedankt voor met meedenken. De fout is eigenlijk ontstaan toen ik die procedure uitvoerde. Tijdens de procedure kreeg ik deze error [​IMG]

    En daarna bleef deze DTC staan C1A03:29-0B. Ik dacht dat het uitvoeren van de calibratie een probleem had blootgelegd maar nu blijkt het niet aan de de sensor te liggen.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  9. Misschien een van kabels niet lekker meer in de stekker? Kan zo snel even niets anders bedenken. Je zou rechts en links de waardes moeten meten dan weet je in ieder geval meer denk ik.
     
    FlorianB vindt dit leuk.
  10. Zit er wel echt 4 sensoren. Dit zie je eigenlijk alleen als je luchtvering rondom hebt.
    Met koplamp verstelling zie je op achteras en op een van de voorwielen zitten.

    Als je in staat bent voeding te meten kan je dit ook naar kijken. Buitenste twee is vaak 5 of 12v. Binnenste is signaal.

    Wat je ook kan doen is kijken of de sensor goed zit. Soms de beugel buigen wil al helpen. Dan staat je stang in andere hoek en dus betere waarde.

    Het enige dat verandert is lichtbeeld hoogte. Dit wordt met apk afgesteld.
    mocht het proces lukken dan zal je altijd opnieuw koplamp moeten afstellen ter voorkoming van verblindend licht
     
    FlorianB vindt dit leuk.
  11. Nee er zitten inderdaad 2 sensoren en geen 4. Dat was mij ook al opgevallen. Ik denk dat er standaard 4 genoemd worden in de procedure maar dat er 2 dummy zijn (als je ze niet hebt).

    Mijn beste gok m.b.t. wat er aan de hand is aangezien het niet aan de sensor lijkt te liggen:
    • Ik ben een poging aan het doen om Adaptive Headlamps in te bouwen in plaats van de Full LED lampen die ik nu heb (ik had al een HCM ivm automatisch leveling).
    • Na het inbouwen van de Adaptive Headlamps kreeg ik de DTCs in de HCM dat de kalibraties ontbraken voor links en rechts (nog geen issue met de height sensor).
    • Ik heb toen de Headlamp Alignment and Calibratie gestart (er staat dat deze procedure precies is voor de errors die ik had van missendde kalibratie) en die liep vast op Front Left Voltage Low en daarna verscheen ook de DTC met C1A03:29-0B (signal invalid van de height sensor links voor).
    • Achteraf kwam ik er achter dat firmware in je HCM bepaalt welke lampen je hebt (Full LED of Adaptive LED). Ik had de firmware echter niet geüpdatet. Ook werd aan mij tijdens de Headlamp Alignment en Calibratie gevraagd of er Adaptive Headlamps in zitten. Die had ik er toen in zitten dus heb ik op ja gedrukt.
    • Ik denk dat de combinatie van de verkeerde firmware (non-adaptive headlamps) samen met het uitvoeren van de kalibratie voor adaptive headlamps een probleem heeft veroorzaakt in de HCM.

    Ik heb al een HCM liggen met de juiste firmware (komt van een auto die Adaptive Headlamps vanuit de fabriek had). Die ga ik eens inbouwen om te kijken of hij dan niet meer klaagt over C1A03:29-0B (signal invalid van de height sensor links voor). En anders zit het misschien toch tussen de HCM en de sensor (en zal ik moeten gaan meten zoals @truckerowerner aangaf).

    Wederom bedankt voor de suggesties!
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  12. Dat verklaard idd waarom. Idd eerst juiste modules en firmware erin en dan ff opnieuw kijken
     
  13. Het is ondertussen gelukt. Er is inderdaad iets fout gegaan in de HCM door de verkeerde firmware te gebruiken i.c.m. adaptive headlamps en het uitvoeren van de calibration en alignment procedure.

    Met een andere HCM erin met de juiste firmware zijn er geen DTC's. Zodra ik alles uitgevogeld heb zal ik nog wel een topic maken met de how-to retrofit.
     
    CvO en Bertus 7 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina