1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus MK3 koplamp calibratie

Discussie in 'Handleidingen Focus III' gestart door Fredhead, 14 feb 2023.

  1. Zojuist gegaan voor de herkansing, auto verplaatst zodat ie recht staat en de laptop er weer aan.
    Onderstaande optie gekozen waarmee de foutmelding in eerste instantie mee ontstond:

    [​IMG]

    Vervolgens in het log was het succesvol, had een poging gedaan kreeg toen tijdelijk geen melding, BMS gereset en met het contact er weer op melding weer terug:

    [​IMG]

    Wie o wie heeft de gouden tip?

    Met windkracht 5 en weinig tijd ben ik er niet onder gaan liggen om de sensoren te checken maar aangezien alles perfect werkte lijkt mij niet dat de oorzaak daar ligt.
     
  2. 5 minuten later nog een poging gedaan, kalibratie en vervolgens de meldingen uitlezen:

    [​IMG]

    Vervolgens contact uit en weer aan en de melding is weer terug :shrug:
     
  3. Dan zou je toch zeggen dat er iets kapot is (gegaan)?
     
  4. Of de optie die je hebt aangezet weer uitzetten aangezien er geen foutmelding was daarvoor en ook geen issues.
     
  5. Maar de vraag is dan welke optie?
    Aangezien ik puur en alleen op de kalibratie heb gedrukt van een bestaande module.

    Volgens mij werkt alles gewoon dus ik weet ook niet direct wat er stuk is.
    Zei al dat de Focus anders maar naar de dealer moet maar daar zou ik redelijk van balen.
     
  6. Ferdi, je weet toch wat ze zeggen? If it ain't broken, don't fix it.
     
  7. Misschien de functie eronder hcm reset.
     
  8. Verwachte de software soms een andere versie van koplampen??

    Weet je zeker dat je de juiste software/auto type geladen hebt. M.A.W. tussen MK3.1 en MK3.2

    Is deze instelling niet bedoelt voor de MK 3.2 versie met alle toeters en bellen koplampen. En zijn de koplampen van de MK 3.1 niet gewoon "domme" koplampen waar na spanning het motortje "domweg" even de lens op en neer beweegt?
     
  9. In de keuze aan het begin staat zeker weten de juiste auto geselecteerd.
    Ik weet alleen niet of Forscan dan alleen de beschikbare opties laat zien of ook meer.

    Die heb ik ook nog geprobeerd maar maakte ook geen verschil.

    We moesten net weg en de Focus gepakt, alle verlichting werkt.
    Hoogteverstelling doet ook z'n ding. Lampen gaan netjes op en neer zodra je de lampen aan zet.
     
  10. Heb je alle foutmeldingen al gewist in Forscan? Blijft die dan terugkomen?
     
  11. Ik had begrepen dat dat een optie was die je hebt aangezet, verkeerd begrepen dus. Maar gelukkig werkt wel alles. Zou me er dan niet druk om maken.
     
  12. Komt bij iedere keer dat je het contact aan zet een melding in de board computer dus ik wil hem er wel uit hebben.
    Die oranje i kan ik me erg aan storen :lol:

    Allemaal gewist en dan komt de melding terug bij de eerstvolgende keer dat het contact aan gaat.
    Nog voordat je de verlichting aan zet.
    Melding is telkens hetzelfde dus er veranderd niets naar bijvoorbeeld een melding van een kapotte lamp of zekering of iets.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  13. Misschien nog een keer kalibreren als hij wel vak staat? Omdat hij nu op een hellend vlak gekalibreerd is valt hij steeds fout denk ik.
     
  14. Stond nu netjes vlak op de oprit.
    Kalibratie gaat goed, storing verdwijnt en komt vervolgens bij de eerstvolgende keer contact aan weer terug.

    Had hem van de "parkeerplaats" af gehaald die we hier hebben en vlak gezet voor ik voor de herkansing ging.
     
  15. #35 bws723, 17 feb 2023
    Laatst bewerkt: 17 feb 2023
    Ik heb met een stuk op Russisch site gevonden met hetzelfde probleem. Forscan UCDS en zelfs IDS gaven aan dat het succesvol was ma na herstarten kwam de melding terug.

    Die gozer geeft aan dat hij de koplampen bekeek en zag dat 1 van de lenzen naar beneden stond gebogen. Hierop heeft hij hem handmatig zo dicht bij 0 stand gebracht en procesure opnieuw uitgevoerd. Toen was de melding helemaal weg. Ik zal zo dat hele stuk door translate halen en hier posten.

    Edit: hierbij de vertaling. Ik heb het naar Engels vertaald want in het Nederlands klopt t voor geen meter.

    Edit edit: ik had het verkeerd begrepen, hij bedoelde niet de lens zelf maar de beugen waarop de sensor bevestigd is. Volgens hem was deze kromgetrokken waardoor die niet meer op 0 stand stond.

    vertaling:

    I am looking for ground clearance sensors, I start the inspection from the front, and immediately a 100% hit. The front sensor bracket (left side) is bent by an unknown force (the force of Russian roads), so that the zero position on a flat surface is not a zero position, but more like the front of the car is loaded with an additional 500-700 kilograms, I didn’t take pictures — it was already dark. The bracket was straightened so that at the zero position the rod on the sensor shaft was parallel to the reference plane of the vehicle. After that, we launch the procedure through IDS (what the last one was inserted and launched)), o5 everything is OK, but this time everything worked as it should, and the unfortunate error was gone

    Bron: https://www.drive2.ru/b/507004054094741627/

    en

    Hier ook zelfde verhaal:

    https://www.drive2.ru/l/602584325019428184/
     
    M.Blaak, Pibo_Focus_CC en Fredhead vinden dit leuk.
  16. Dank!
    Ik zal na het weekend (dame is er het hele weekend mee op pad) de boel nog eens goed bekijken.
     
    bws723 vindt dit leuk.
  17. Mocht even duren maar we hadden vandaag onverwacht tijd om dit weer op te pakken.
    Auto van z'n plek gehaald en dacht voordat ik de krik ging halen vast even zou kijken en dat zei genoeg:

    [​IMG]

    Rechtsvoor is het armpje afgebroken.
    Auto gaf er nooit een melding op, kennelijk door mijn actie is de afwijking opgevallen en is er nu dus een probleem...
    Zal morgen eens gaan zoeken naar een vervanger. Vandaag het armpje van positie veranderd en gekeken of het verschil uitmaakte voor de melding na een nieuwe kalibratie maar dat was niet het geval.
    Nulpunt is met de hand lastig gokken dus het is even wat het is.
     
  18. Nog 1 vraag om toe te voegen: via de onderdelenlijn kom ik een hoogteregelaar tegen van een Focus MK 3.2 RS, gaat deze ook op een MK 3.1 werken?
    Is de enige die ik nu te koop zie namelijk.
     
  19. nou hopen dat dit ook de oorzaak is/was.

    denk het niet Ferdi, de koplampen van de PFL zijn duidelijk anders dan die van de FL, die hebben ook nog een zijwaartse beweging en weet niet of dat ook door die hoogteregelaar wordt geregeld :shrug:
     
  20. Zijwaarts zal door de stuurhoeksensor gaan denk ik?

    Zal morgen of het weekend sowieso nog verder zoeken. Hoop ook dat dit de oorzaak is, ergens is het wel logisch aangezien beide sensoren niet dezelfde hoogte aan zullen geven.
     
    gerardTDCI en bws723 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina