Kom jij ook op EFE?

Wil jij ook op 11 september in onze clublane staan? Schrijf je nu in!

  1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Zwiers: RS bonnet vents

Discussie in 'Mijn Ford' gestart door R.Zwiers, 3 okt 2019.

  1. Wauw, wat een werk! Echt eer van je werk. Klasse!
     
    Pibo_Focus_CC en R.Zwiers vinden dit leuk.
  2. #282 R.Zwiers, 8 sep 2021
    Laatst bewerkt: 8 sep 2021
    Vanmorgen de laatste hand aan de motor kunnen leggen. Snaar er op. Versnellingsbak er aan.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Nieuwe boutjes.
    [​IMG]
    Alleen bij Ford heb je 2 tools nodig om je koppeling te monteren:rofl:

    [​IMG]
    [​IMG]
    Klaar om er in te gaan.

    [​IMG]
    En dan hangt die weer in z'n beugels op eigen kracht.
    [​IMG]
    Alleen die druk leiding van de stuurbekrachtiging heb ik beetje m'n twijfels aan. Nieuw teflon ringetje. Dus hoop dat dat goed zit.
    [​IMG]
    Ook bouw ik d'r een PAS relocatie kit op. Bij de kit zat als verbind buisje van je return gewoon een RVS buisje. Ik heb er toch maar even een echte slang buis tussen gezet.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Wat is het fijn de fiesta weer te zien met z'n motor. Ben erg tevreden hoe het er tot nu toe uit ziet. Morgen de boel af maken.

    Heb direct de kabel die eerst over de kleppen deksel loop omgeleid. Kom nu echter net een 10 cm te kort. Ik denk dat ik de snoertjes meer door knip en even een stukje tussen soldeer. Kan geen kwaad toch?
    Betreft snoer maar krukas positie sensor en dynamo
     
    Ecobeast, TWA, gerardTDCI en 2 anderen vinden dit leuk.
  3. Ik weet niet hoe die sensor meet of hij niet te veel weerstand krijgt
    Dus zou voor je gaat knippen dit ff zeker zeker weten
     
  4. voor montage koppeling is denk net welke merk je aanschaft. Alleen zoals ik zie heb je toch maar 1 tool
    Je zet de koppeling met geleidepin centraal in vliegwiel en drukgroep draai je met 3 bouten aan, daarover de geleidepin stop je deze tool en druk je drukgroep in zodat je de drukgroep boutjes vast kan zetten.

    Draad kun je zo verlengen, 10cm gaat geen groot verschil leveren. Zolang je maar de verbinding goed vast zet dat het niet los hangt.
    Naast de soldering is het zwakste punt van de draad. Solderen en stuk plastic erlangs af leggen en in tapen is dus een goeie optie.
    een verlengkabel ertussen kan ook, Alleen dan moet de verlengkabel de terminals goed aangedrukt zijn en niet te vast, dan kan je het ook zonder solderen doen.

    @steelmaster
    Sensor heeft een weerstand in zitten alleen de sensor geeft een voeding af waar de computer mee over weg kan.
    In het algemeen meet je multimeter niet eens een verhoging in weerstand. Daarvoor moet je speciaal apparatuur hebben die met miliohm werken en nanoohm nauwkeurig kunnen meten.

    Nutteloze info mode aan
    potmeter is het makkelijkste sensor die je hebt, daarmee kun je de gasklepstand bijvoorbeeld mee uitlezen.
    5v en gnd zit op buitenste kanten. De pin dat over de weerstand heen en weer gaat is signaal.
    Door aan de wijzer te draaien pak je deel van de 5V voeding en stuur je naar de computer.

    Computer weet dat het 0.5-4.5v moet lopen het signaal. komt hij te laag, storing kortsluiting naar massa. Komt voeding te dicht tegen de 5v dan storing kortsluiting naar plus.
    omdat er altijd draadweerstand aanwezig kan zijn is er altijd een kans dat voeding wat lager uitvalt. Dit maakt echter niet uit wat bij starten van de motor leert de motor zijn eigen in.
    Als 10graden potmeter eerst 1V is en nu 10graden 0.8V geeft niks. computer heeft gasklep keer voldicht en vol open gehad en vandaar uit weet de computer de nieuwe grens die hij kan/mag verwachten.
     
    R.Zwiers vindt dit leuk.
  5. Zo, vandaag alle hardware weer op z'n plek. Was wat gepiel, zeker die PAS leidingen zijn beetje gedoe. Maar t zit.

    Maar vanmorgen begonnen met de kabelboom verleggen en netjes maken. Uit eindelijk hoefde ik niks door te knippen. Dus das mooi.

    [​IMG]
    [​IMG]
    Langs de AC leidingen kunnen leggen. Met nog 2 oude snoer klemmen die ik ooit van de focus heb gehaald. Ja bewaar alles wat nuttig kan zijn. Haha.
    [​IMG]
    Oil catch can geïnstalleerd. 2 in 1 uit leiding. Erg netjes geworden.
    [​IMG]
    En dan zit alles op z'n plek. Staat echt gelikt, en toch niet opvallend.
    [​IMG]
    Ik ga speciale 10w40 inloop mineraal olie gebruiken. Voor maximaal 800 km.
    Ik wou beginnen met de stuurbekrachtiging olie te flushen. Dus eerst t oude d'r uit. Maar ik wou er net een scheut nieuwe olie in gooien, tot ik zag he dit is groen. Want ik had niet bij na gedacht en gewoon de olie die ik van de focus over had gebruiken en zo liter extra besteld. Dat was SP 3013, na wat onderzoek bleek t dus idd een andere te zijn. SP 2032. Dus morgen maar ff duur bij de brezan 2 liter halen. Maar goed dan kan ik wel alles flushen en opvullen.

    Dus morgen alles opvullen, nog even een uitlaat beugel aanpassen want uitlaat zit beetje strak in de rubbers. En dan... Schiet gebedje, kruisje slaan en hopen dat die t doet.
     
    Ecobeast, MrMarcos en Henry-ST vinden dit leuk.
  6. Ga je eerst nog olie druk starten voor je hem aan laat slaan?
    Succes alvast :thumbup:
     
    R.Zwiers vindt dit leuk.
  7. Ik denk even een paar keer rond gooien met de zekering voor de brandstof pomp er uit ja
     
    Henry-ST vindt dit leuk.
  8. Waarom zekering eruit?
    De stekkers van de injectoren zijn er sneller af. :)
     
    R.Zwiers vindt dit leuk.
  9. echt olie rondpompen kan nooit kwaad idd, beter zeker weten dat dit goed is.
    Al zou je ook gewoon kunnen starten ivm overal montage olie tussen hebt gedaan.
    Vooral bij turbo doe je dit ivm je zeker wil weten dat turbo olie krijgt, (iets waar de eerste serie 1.6tdci nog gevoelig voor waren)
    Eigenlijk voor rest wordt er niet echt oliedruk gechecked.
    Na vervangen van de motor of koprevisie, heb je brandstofleiding met lucht. Dus eerste duurt even voor hij aanslaat. Waardoor olie al overal komt.

    stekker loshalen is idd makkelijkste wat er is, vooral als je er zo goed bij kunt als bij deze motor
     
    R.Zwiers vindt dit leuk.
  10. Dat kan ook idd. Thanks voor de tip
     
    Henry-ST vindt dit leuk.
  11. succes morgen en geniet van het moment van aanslaan heb je wel verdient na al het werk eraan:cool:
     
    R.Zwiers vindt dit leuk.
  12. #292 R.Zwiers, 10 sep 2021
    Laatst bewerkt: 10 sep 2021
    Vanmorgen begonnen met de olie halen, toen het stuurbekrachtiging systeem flushen.

    [​IMG]
    Wel jammer dat je niks van die airtec radiator ziet door de verrotte condensator. Maar goed. Sleeper style.

    Daarna alles opgevuld. Alles 20 keer gecheckt, niks lekte, daarna de motor een aantal keer rond gegooid met de bougies er uit. Tot er olie druk was. Daarna bougies er in en de verstuiver stekkers los en rond gegooid en gewacht tot 2 bar olie druk.
    Daarna was het moment van de waarheid.
    Starten... En liep direct, met een brul kwam die weer tot leven. Liet hem heel even lopen en weer gestopt. Dit voornamelijk omdat ik de stuurbekrachtiging pomp niet droog wou laten lopen. Dus even stuurbekrachtiging olie opgevuld, koelwater en aan de peilstok gevoeld of er stukjes in de motorolie zaten. Helemaal niks aan de hand. Dit een aantal keer herhaald en toen het stuurbekrachtiging peil niet meer zakte na paar keer lock to lock te draaien. Auto laten zakken en auto warm laten draaien en op 2000 toeren gehouden voor 5-7 minuten. Uitlaat wrap rookte behoolijk maar das normaal. Typische nieuwe uitlaat lucht.
    Een last van m'n schouders, lijkt allemaal goed.
    Dus na nog een keer alles gecheckt te hebben kon het laatste terug gebouwd worden.

    [​IMG]
    Bumper weer terug. Met een paar plastic clips de" bumper drop" gefixed zodat die weer strak in het frame zit.
    [​IMG]
    En dan.. het eind product.
    [​IMG]
    Heel subtiel vind ik het geworden.
    Nou komt het leuke en ga we hem rustig in rijden. En dan vrijdag aanstaande naar de tuner en kijken wat die doet.
    Nog even een voor.
    [​IMG]

    Na

    [​IMG]

    Ik zal de aankomende tijd nog alles wel tig keer controleren. Maar ben blij dat t allemaal gelukt is.
     
    McGyver, uwbuurman, Martin123t en 7 anderen vinden dit leuk.
  13. Held :clap:

    Mooi gedaan en geworden, keep up the good work. Vrijdag niet al te snel om een tuner zn gang te laten gaan? Of ga je voor die tijd genoeg km'ers maken om de motor in te laten lopen?

    Greetz Emiel
     
    R.Zwiers vindt dit leuk.
  14. :respect: Richard
    heel gaaf gedaan en mooi laten zien hier, kan ik zeer waarderen :thumbs:
    en nou lekker km maken met die :st: :rock:
     
    R.Zwiers vindt dit leuk.
  15. Heel knap gedaan ! … en eer van je werk :D
    Zelf zou ik zeker een paar duizend km’s wachten om naar de tuner te gaan, ben trouwens erg benieuwd wat je vermogenswinst al is zonder aanvullende tuning
     
    R.Zwiers vindt dit leuk.
  16. Bedankt mannen, tis ook wel leuk om zo iets te posten. Weer eens wat anders dan het gebruikelijke toch.
    Ik wil voor aankomende vrijdag zeker 800km gereden hebben dus dat wordt flink toeren.

    Omdat er speciale "indraai olie" in zit nu moet die na z'n inloop periode gewoon kunnen doen wat die kan. En dus gewoon flink rijden, wat ik wel gemist heb. Daarna gaat er gewoon 5w40 castrol edge in. Zolang de motor goed warm is moet die gewoon vol vermogen kunnen draaien. Na z'n inloop periode.

    Ik ben ook zeker benieuwd wat die gaat doen. 200 pk was m'n doel, alles daarboven is winst. Maar die 200 was voor de gesmede zuigers en overmaat. Nu hoop ik stiekem op 210. Maar we zullen het zien
     
    gerardTDCI, uwbuurman, TWA en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  17. Ontzettend mooi project en de complimenten voor de uitvoering!! Mooi dat je het deelt hier!
     
    R.Zwiers vindt dit leuk.
  18. Super gaaf.
    En het is idd een super gevoel als hij mooi en in 1x tot leven komt.
    Ben benieuwd wat het resultaat van alle noeste arbeid is.


    Ford Mondeo MK4 2.3 automaat Ghia station.
    Gewoon heel lekker rijden.
     
    R.Zwiers vindt dit leuk.
  19. Och een rondje nederland en die 800 km zit erop kan in 1 dag
     
    R.Zwiers vindt dit leuk.
  20. Super gedaan hoor, diep respect.
    Gaat je wel wat rubber kosten...:thumbs:
     
    R.Zwiers vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina