1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Zwiers: Leds change: instrument lights

Discussie in 'Mijn Ford' gestart door R.Zwiers, 3 okt 2019.

  1. Ja, ik merk het al, zo ben ik ook ooit eens aan een eenmalig projectje begonnen en is mijn loods inmiddels ook te klein....:roll:

    Dus ga maar sparen, die nieuwe projecten gaan wel komen...:cheer:
     
    R.Zwiers vindt dit leuk.
  2. Hoop niet dat je veel moeite voor hebt gedaan. Ivm kleppen draaien bij lopende motor.
    Dit zorgt ervoor dat klep over hele rand gelijkmatig slijt en dus nooit op 1 plek een probleem kan komen ivm dan de hele klep het heeft
    Doordat klep draait zal rest ook mee kunnen draaien. Al is het wel zo voor de OCD onder ons dat het netter staat.

    Verder netjes lekkere tempo erin zitten. Als je niet afhankelijk bent op andere was deze motor allang af en getest.

    Alleen lees ik het goed inlaat 0.422 klepspelling en uitlaat 0.3 gemiddeld.
    alleen als het klopt voor de 2.0duratec he is inlaat 0.22-0.28 en uitlaat 0.27-0.33. ([site=https://workshop-manuals.com/ford/f...l_duratec-he_(mi4)/specifications/]specs[/url]
    Of is het briefje wat er tussen zit op dit moment. en niet de gemeten spelling.

    @paul vingerhoets
    De tolerantie zie je erboven.
    ford zegt elke 60.000km controle op betreffende link hierboven. Alleen dit wordt in de garage echt alleen gemeten bij problemen/klachten of bij koprevisie.
    Echter zijn ook zat motoren waar deze spelling door klepstoters wordt geregeld. Dan is de spelling altijd goed, of hij moet vastgelopen zijn of lek zijn.

    In dit geval is het nok zover mogelijk van de klep zetten. klepspelling meten. dan plaatje checken die er tussen zit (of meten)
    Als spelling binnen de grens zit dan niks doen zit hij erbuiten dit op of aftrekken van de dikte van gemeten plaatje.
    Je hebt ook motoren waar stelschroef zit en dus met schroef en borgmoer kan afstellen.
     
    R.Zwiers vindt dit leuk.
  3. Het is al weer enkele jaren geleden dat ik kleppen gesteld heb, maar meten met 0,01mm heeft niet veel nut als er een marge aanwezig is en niet al de verschillende opvul mogelijkheden

    het stellen van de kleppen alleen als de nok tegenover de klep staat geldt zeker niet bij alle motoren. Laat staan als je moet meten en stellen bij draaiende motor.

    ga je nu de klepspeling ook nog een keer controleren als de motor een keer warm is geweest en alle onderdelen gesetteld zijn
     
  4. Bedankt voor de uitleg, zover ik weet draaien de kleppen niet echt. Ik heb geleerd, ook als ik koppen aan boord over haal. Waar klep rotators op zitten altijd de halve maantjes zo te positioneren dat ze elkaar niet raken, zodat olie gelijkmatig naar beneden stroomt en dat de conische passing de best mogelijke passing heeft. En idd die OCD... Haha dat misschien nog wel t ergste.

    Nee het papiertje dat ik er bij had gezet waren de diktes van de verschillende shims. Dus nog niks gemeten.

    Inlaat zat alles binnen 0.23 en 0.28 dus dat was geen probleem.


    Gegevens uitlaat
    [​IMG]
    Het zwarte heeft de monteur bij de Ford garage bepaald.

    [​IMG]

    Nou heb je dus een aantal die buiten de limiten vallen. Ik wou er morgen nog even mee terug misschien dat we toch nog een paar extra shims moeten hebben, als die er zijn. Want iets te veel is niet zo erg, maar iets te weinig, ik wil niet dat kleppen open gaan staan bij warme motor. T gaat om duizendste zo minimaal. Maar toch.

    Nou vanmiddag even bij de focus gemeten met warme motor hoe warm de kop was, dan kom ik op 80-90 graden. Aan uitlaat manifold kant.

    Dus zo heel warm wordt t niet, alleen toch even kort sluiten morgen, vind die vast niet erg.

    Jullie adviezen?

    Toen we toch bij de Ford dealer waren, Even proef gezeten in een Mondeo (wat ik graag wil) een kuga, een Puma en een focus mk4 st:mrgreen:
     
    gerardTDCI en trucker0werner vinden dit leuk.
  5. Ik meet met een presisie van 0.01mm dus als t limit 0.27mm is meet ik of 0.26 en 0.28 past. Enzo voort.

    Nee dat doen ze bij de garage ook niet. Mocht t nou zo zijn dat je de kleppen kon stellen met stel schroef, dan wel. Maar als je iets wilt veranderen moet de ketting weer los. Nokkenas d'r weer uit. Daar ga ik niet aan beginnen.
     
  6. #246 trucker0werner, 24 aug 2021
    Laatst bewerkt: 24 aug 2021
    denk dat je warme motor bedoelt. anders is het knap om met draaiende nokkenas af te stellen de klepspelling.
    Buiten dat 0.01mm is zeker niet verkeerd is om mee te meten. Je moet namelijk weten welke het dichtst bij zit.

    Het kan zijn dat fabrikant anders voorstelt dan nok 180graden weggedraaid van de klepsteel.
    voor DOHC motor is vaak dat als een op tuimelen staat (uitlaat net niet meer ingedrukt en bijna inlaat ingedrukt van betreffende cil) je inlaat en uitlaat tegelijk kan afstellen van andere cil.
    daar is alleen de kans dat nok naar binnen staan ipv haaks op de kleppen. UIteindelijk is van de nok 90graden maar en rest van de nokkenas zelfde dikte dus 270gradne gebied waar je zou kunnen meten, kort gezegd

    @R.Zwiers
    Denk idd dat OCD vooral is.
    Ook zonder klep rotators draaien de kleppen iets. Althans zo heeft leraar dat 15jaar geleden tegen me verteld. Is geen 100rpm maar 1rpm tot 1x in uur wel haha.
    Tevens is het niet erg dat olie er boven op blijft liggen, smeert het alleen beter.

    alleen wat bedoel je met de zin "koppen aan boord overhaal"?

    Code:
    voor de gene die keer willen zien hoe kleppen draaien tijdens het lopen
    https://www.youtube.com/watch?v=HPURuJpDNPs&ab_channel=DarrenClark
    zelfs de klepsteel en veer kunnen draaien, al is onderstaande wel boven de 10.000rpm dat je het ziet.
    https://www.youtube.com/watch?v=nsa6kq-qqIE&ab_channel=iHeartAuto
     
    R.Zwiers vindt dit leuk.
  7. #247 R.Zwiers, 24 aug 2021
    Laatst bewerkt: 24 aug 2021
    Ik heb wel gehoord dat er oudere type motoren waren waar t bij draaiende motor moest. Dan had je een heel lange voelermaat die je dan af moest knippen. Super onpraktisch.

    Cool oke ben overtuigd, duidelijk filmpje. Tis idd logisch want ze horen te draaien idd.

    Aan boord van de schepen waar ik werk overhaal ik de cilinder koppen van scheeps motoren (voorstuwing). Vandaar.

    Ooh en op dat er lekker tempo in zit, haha klopt idd. Maarja goed soms kan je dingen niet zelf. Dus moet je wel
     
  8. pff begin nu wel vervellend te worden van de week iemand met aanlengen en nu met overhaal.
    Je bedoelt dat je koprevisie uitvoert van scheepsmotoren.
    maar naast overhaal en aanlengen ook maar eens opgezocht klep stellen met lopende motor
    https://www.mantablog.nl/onderhoud/cih-klepspeling-afstellen/
    bestaat nog echt ook, wouw zeggen dat het oliebad wordt, alleen staat daar dat je kappen moet installeren ter voorkoming daarvan.
    Alleen wel gek eerst netjes afstellen en daarna op gehoor afstellen. geen voelermaat komt er dus eigenlijk bij die betreffende motor aan te pas
    Denk dat het komt ivm vroeger nog niet goed genoeg uitgerekend kan worden hoeveel het uitzet en dus natte vinger werkt werd.
    Code:
    ook op youtube staat het
    alleen ik zou toch dan altijd meer vertrouwen hebben in voelermaatje en afstellen
    https://www.youtube.com/watch?v=NQfA2UXsnjU&ab_channel=1ROAD
     
    R.Zwiers vindt dit leuk.
  9. #249 R.Zwiers, 24 aug 2021
    Laatst bewerkt: 24 aug 2021
    Overhaul in t Engels, en aangezien bij ons bijna alle maal in t engels gaat, vandaar, gewoonte. Hoe je het wilt noemen. Hehe Maar ja dat doe ik idd. Dus het is me niet onbekend.

    Maar nog adviezen over de klep speling die over is in de laatst foto? Ik heb dat nog niet gedaan, morgen maar eens doen denk ik. Dan als nog even meten. Weet niet hoe nauw het genomen moet worden.
     
  10. Opels stonden er bekend om in de jaren 70 en 80. Ik ben 30 jaar geleden Ford monteur geweest en had toen een collega die de 1.1 en de 1.3 blokken in de escorts ook de kleppen stelde met een draaiende motor. Heb nooit goed begrepen hoe hij dat deed, maar ze liepen wel mooi.


    Ford Mondeo MK4 2.3 automaat Ghia station.
    Gewoon heel lekker rijden.
     
  11.  
  12. Of zuiger en cilindervoering trekken.
     
  13. Heb zelf 1 keer kleppen gesteld bij draaiende motor deze motoren hebben niet zoveel olie in het kleppendeksel dus als die eraf is verlies je weinig olie spettert ook niet zoveel.

    hydraulische klepstoters zijn het mooist maar daar is weer een beetje vanafgestapt geloof ik

    die paar die nu buiten de marges vallen zou ik even opnieuw doen nu is het nog redelijk gemakkelijk te doen
     
  14. Ah zo, engels is ook op me werk standaard en soms weet ik het engels woord wel maar niet het nederlands woord haha.

    Wat betreft de kleppen zou ik toch minimaal 0.27 halen of hoger. onder 0.2mm moet het namelijk aangepast worden, zo staat denk in manaul. Dus ja het kan maar vooral de uitlaat zet over het algemeen meer uit dan de inlaat.
    Wil je f1 motor achtig prestatie ja dan zou je het wel heel erg kleine spelling willen hebben.

    Als het klopt lopen ze van 3.000 tot 3.725mm dit met stappen van 0.2-0.25mm.
    Dus echt perfect krijg je het nooit. Want dan moet het met stappen van 0.1mm gaan.
    Dus het lijstje is idd zo goed als je het kan krijgen.
    Vooral klep1c en klep 2c zou je wat meer naar de 0.3 willen hebben.
    Alleen door kleppen te wisselen tussen de plekken kun je eventueel achter komen waar de klep het beste kan zitten.
    Alleen ook dan moet je weer klep opnieuw polijsten om de plek waar ze komen.
    Je zou dus met dezelfde klep en veer op alle locaties de afstand moeten meten en dan kijken of er die ene 0.1mm gevonden kan worden waar de klep beter kan zitten.
    Zit je boven de 0.33 dan zou je door wat meer de klepzitting polijsten/schuren de spelling kleiner kunnen krijgen.

    Wil je dat is de vraag.
    Het gaat dus vooral om hoe precies je het wil doen

    eerlijk ik heb ze altijd gehad met hydraulische klepstotters en de gene die gesteld moesten worden was met stelschroef. Dus de keuze van wat je beste kan doen als je niet in de tolerantie komt moet doen heb ik niet gehad.
    persoonlijk ben ik iemand die graag precies heeft en dus dit ook goed wil doen. Alleen als ik bezig was met klanten motor dan denk ik sneller van is dichtsbije wat er is, dus zal het zo moeten.
     
  15. Ik begrijp je. Ik ben nog even terug geweest, en de klep 2D nog gewisseld zodat de speling dan 0.40 wordt. De rest laat ik maar zoals t is. ik geloof namelijk ook niet dat ik zoveel heb weg geslepen met het lappen, ik had voor ik hem uit elkaar haalde even de speling moeten bepalen. Maarja ik dacht wordt toch allemaal anders dus is niet relevant. achteraf was het handig geweest om te weten hoe en wat het was.

    Ik doe t graag ook zo precies nodig. Maar ik heb idd 0.20 als minimaal aangehouden. Kleppen wisselen tot ze binnen de limiten zitten ben je in eeuwigheid bezig. Dat zouden ze bij Ford ook niet doen als ze een nieuwe motor bouwen. Je moet ook een keer tevreden zijn.

    Ben t volledig met je eens dat dit een raar/lastig systeem is. Ik heb ook liever een stel schroef en voeler maatje.

    Daarnaast vandaag weinig kunnen doen. Ben nu echt aan het wachten op het blok... Hoop dat t snel klaar is.

    Wel nog even de down pipe er afgehaald. Nouja t stukje tussen down en custom uitlaat. Toen kwam ik er achter dat dat een bottleneck wordt aangezien die maar 53mm doorsnee is. En de rest van de uitlaat 60mm. Dus even wat onderdelen besteld, dan kan ik die vrijdag nog even na maken.
    [​IMG]
    Ook vandaag de radiator vast pas gemaakt met de fan.
    [​IMG]
    Nu maar hopen dat m'n blok snel klaar is..
     
    Henry-ST en Martin123t vinden dit leuk.
  16. Vandaag kwam m'n uitlaat spul alweer binnen. Gaaf en nog de goede maat ook. Morgen even knutselen.
    [​IMG]

    En dan... Eindelijk het lang verwachte inlaat manifold. Wat een mooi stukje aluminium las werk.
    Ik ben gegaan voor een inlaat manifold van fusion fab. Deze inlaten zijn een replica van de mountune. Alleen dan beter door berekend op de 2.0 duratec. Niet zoals de cosworth inlaten die vaak gezien worden. Deze zijn te groot voor de 2.0 in dien NA gehouden. Omdat ze voor de 2.3 zijn ontworpen. Heb je alleen op het top end meer vermogen. Dit manifold die ik nu heb zou lager top end moeten hebben, maar veel meer koppel/vermogen in toeren waar je sportief in rijd.
    http://fordfiestast.co.uk/ubbthreads.php/topics/561538/Fabricated_Inlet_Manifold_-_Gr

    Uitgelegd hier boven.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Ook de aansluitingen fittingen al in huis. Alleen nog even slangen.
    [​IMG]

    Ik kan niet wachten tot de boel in elkaar zit.
     
    Ecobeast, AlexKooijman, gerardTDCI en 3 anderen vinden dit leuk.
  17. Nou, ik was niet helemaal wakker met het bepalen van de klep speling. Uit eindelijk eens aangeklopt bij Ben van Jamsport in UK. Hij kon me helpen. Toen kwam ik er achter dat ik de 3.xxx was vergeten in het hele verhaal.. op de shims staat alleen t nummer achter de komma. En heb ze nooit na gemeten met de micro meter.

    Direct de juiste besteld bij de Ford. Dan zit alle klepspeling netjes wat Ben adviseerde wat zij ook doen bij de race.
    [​IMG]

    Dus ik blij.

    Gister tijd gehad met m'n maat t uitlaat bochtje te lassen. Beetje dunwandige buis, maar tis gelukt.
    [​IMG]
    Volledig RVS en RVS gelast.

    Nu staat alles klaar om t blok in elkaar te knallen. Nog even gevraagd want duurt lang, wil hem toch wel maandag of dinsdag op z'n laatst hebben...
     
  18. Vandaag blok nog niet binnen, hoop toch echt zsm voor ik weer naar boord moet..

    Maar goed. Motorruimte even geboend en misschien maar even wat roest gaan weg werken.

    Ook nog maar even de hijs ogen schoon gemaakt en gespoten.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Ook nog d'r achter gekomen via een ander topic hier over de stuurbekrachtiging dat ik even een nieuwe teflon ring moet hebben op de wartel aan de pers leiding. Maar eens zien of ze die bij de Ford kunnen leveren. Voor zover ik kan vinden is dat voor alleen de ring 388898 en wartel met ring 6742740.

    Dat t blok nog niet klaar is ga je wel alles heel precies na en kan het straks hopelijk zo in elkaar.
     
    Ecobeast en Sloeber vinden dit leuk.
  19. Eindelijk, eergisteren het blok kunnen halen. Verf was er beetje af gekomen door de wasmachine waar die in heeft gezeten.

    Dus gister eerst maar weer even gespoten. Geen foto's van want weten hoe dat ging.

    Vandaag hoofdlagers geplaatst. Krukas gemonteerd en begonnen met zuigers en drijfstangen.

    Fijn joh al dat nieuwe en schone spul.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Ik heb even oude bouten de kop er af gezaagd om als geleide pennen te gebruiken.

    [​IMG]
    ARP pasta op alle bouten werd me aan geraden.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Aangezien m'n moment sleutel al wat ouder is en niet zo'n dure, maar een digitale gekocht. Die dingen kalibreren zich zelf dus blijven preciezer.
    [​IMG]

    Ik ben voor Kings lager schalen gegaan, in de UK erg bekend en veel gebruikt. Ook goede recensies.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Voor het monteren van de zuigerveren de end gaps gemeten. 0.0045" en 0.0055 ". Allemaal goed.
    [​IMG]
    Ook de ruimte tussen. De zuigerveren en de zuiger.
    0.001" en 0.003"
    [​IMG]
    [​IMG]
    Ik heb de drijfstang nog even in de ultra soon gehad zodat die helemaal schoon is. Komt dan toch nog wel wat zooi vanaf, verwacht je niet.

    [​IMG]
    En dan is die klaar voor montage.
    [​IMG]
    Zit die op z'n plek.
    [​IMG]
    Lang zaam maar zeker komt er weer schot in de zaak, dit in elkaar zetten is mooi werk.
     
    gerardTDCI, Henry-ST, TWA en 4 anderen vinden dit leuk.
  20. Ook meteen de lagerspeling van de krukas gemeten zeker ?
     
    R.Zwiers vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina