Nou zoals weet hou ik t hier mooi up to date. Dus als ik er tevreden over ben dan zou ik een lijstje en stappenplan neer zetten als je wilt.
Zo het spuitwerk zit dr op, nu mooi uit laten harden. Ik maak het in mn schuurtje altijd +20 gr zodat het mooi uit hard. Dit doe ik met behulp van een straalkacheltje en een bouwlamp. Straal kacheltje alleen om het op te warmen. Want wil geen stof op laten waaien. Uitdrogen/ uitharden doe ik onder de bouwlamp. Volgens de bus na 12 uur hanteerbaar. Na 24 uur uit gehard. Ik leg het vanavond mooi binnens huis neer om het dan minsten 48 uur te laten liggen in boven de 20 graden. Zodat ik zeker ben dat t helemaal uit gehard is. Voor jou gerard, Eerst heb ik het gewoon afgespoten met de tuinslang/ drukspuit. Dan grootste zooi er af met een doekje. Opschuren met korrel 800. Afspoelen met dasty en een sopje met dreft. Om alles 100% vetvrij te krijgen. Afspuiten. Afdrogen en dan heb ik t zeker nog 12 uur laten drogen. Juist omdat er hier zoveel hoekjes en gaatjes zitten waar vocht ik kan blijven staan. Daarna schoonmaken met siliconen verwijder spray en pluisvrij doekje(ook te bestellen bij nonpaints), goed laten uit dampen. Ik heb t weer 2 uur laten uit dampen voor ik begon met de kunststof primer. Dus na die 2 uur eerste 2 laagjes kunststof primer er op. 10 minuutjes wachten en weer 2 lagen er op. Misschien wel wat meer, heb de delen zoals die met de ruitjes van 2 kanten bespoten. Wel dunne laagjes. Dan de primer 30 min laten uit harden. Daarna met de zwart begonnen. Zelfde verhaal dunne laagjes, denk totaal wel 8 lagen. Wachten tussen de lagen door, echter doordat er zoveel verschillende onderdelen waren was je wel 5 min kwijt voor je het rondje rond was. Zo net zo lang alle onderdelen van uit alle hoekjes bespoten tot de bus bijna leeg was. Ik spuit ze niet helemaal leeg. Want t laatste beetje gaat vaak sputteren. Dan is het geduld hebben. Als je wilt gaan spuiten, bestel ook even zon spuitmasker. Want die 2 k verf is echt niet lekker om in te ademen. Gister avond kwam er nog een leuk pakketje binnen. Mn nieuwe pookknop. Moest alleen even uit de pookhoes een pas nokje snijden/schuren. Kon ik direct de hoes even schoon maken want daar was die wel aan toe. Vind het wel een hele dikke pook. Ook nog iets zwaarder (250 gram), voelt robuust in de hand. Binnen kort nog even een shortshifter er bij dan schakelt die helemaal strak. Dat was hem voor nu.
Vandaag eindelijk de fiesta eens kunnen wassen. En onder de motorkap eens flink kunnen boenen. Dat was wel nodig. Daarna de ST badge maar eens beetje op proberen te knappen. Nu nog maar netjes laten drogen. Tis wel netter geworden dan dat die was. Hou de hele auto blauw / zwart behalve de ST badges.
Zo, na minstens 48 uur drogen was het naar mijn zeggen goed uit gehard. Dus, alles geïnstalleerd. Ook de mooie lampen er weer in. Het is toch wel erg strak geworden. Als je het vergelijk met hoe het eerst was. Op naar de volgende upgrade. Eerst de buurt maar eens gek maken met de pop's and bangs uit de uitlaat haha.
Die versnellingspook is wel een tof ding, alleen in de winter en in de zomer niet praktisch. Weet ik uit ervaring.
Thx mannen, met beetje warm weer spuiten bevorderd t drogen wel natuurlijk. Marco, haha ja zeker wel waar, al heb ik er niet veel last van in bv de focus. Daarnaast rij ik niet met mn hand op de pook, die korte periodes voor t schakelen overleef ik wel. Jawel he, ik snap niet dat ze niet zo worden afgeleverd. Nu wil ik nog heel graag zon Mooie hoogglans zwarte splitter. Vandaag een mini upgrade: Pluggen tegen corrosie in de veerpootlagers.
Worden op ebay wel aan geboden. Maat heb ik niet opgenomen. Zoek maar eens op fiesta mk6, mk6.5 sy suspension sturt tower top grommet bung gromet cover Kwam heel schattig in een normaal envelopje, met hand geschreven bedankje haha.
Het zwarte ziet er inderdaad goed uit, maakt het meteen een hele andere auto. Snap niet waarom ze dit niet standaard af fabriek deden. Zie dat je oog hebt voor details. Ik had bij mijn ST heb volgende over het slot op de kofferbak geplakt, dan is dat zilveren slot niet meer zo prominent aanwezig: https://www.ebay.nl/itm/Ford-Fiesta-Mk6-ST-Performance-Blue-Boot-Lock-Cover-/303266989347
Zaterdag een ritje naar Duitsland om bij Tigershark (sjoerd) even te knutselen aan de Fiesta. Waar ik heeel blij mee was dat dat kon, want thuis staat de garage nog niet, en t regende echt de he-le-dag.. Een hoop gedaan in 5 uurtjes. Brandstof filter was zo gedaan (5 min werk) Begonnen met de remmen voor (blokken en schijven) en de rechter remklauw overhaalt. ABS overhaal setje met alles er bij. Direct de remolie even voor en achter geflushed. Vervolgens bezig gegaan met waterpomp en thermostaat. Niet omdat t nodig was, maar motor toch al 180k km oud en kon nergens in het onderhoud terug vinden dat t al eens gedaan was. Daarnaast had sjoerd nog een mooie deal voor me. Een niet zo lastige klus, werd toch een hoop gepriegel omdat het wel weinig ruimte is bij zon Fiesta.. Denk dat we in totaal wel een uur hebben lopen klooien. De klus zelf was eigenlijk zo gedaan. Maarja, het was het waard. Na dat we de onderdelen dr uit hebben gehaald, eens gekeken, en ja hoor lijkt er op dat ze nog de originele onderdelen waren. Beide uit 2004. Dus nu weer lekker vers. Remschijven achter zijn ook besteld en worden zsm gewisseld. Remt toch weer zoveel fijner dan die blokken die bijna op waren. En op de autobaan de 200 aangetikt hehe, en had nog zat over klom nog lekker door. Maar ik was niet helemaal zeker of het de autobaan was, dus 200 vond ik voor nu wel even genoeg. Fiesta was toch erg stabiel met die snelheid. Dat voor zo weinig gewicht. Volgende update wrrs remschijven met blokken achter. En dan direct de klauwen maar even hammarite rood verven .