Als je dan bij ford zelf de printplaatjes met rode leds besteld hoef je alleen maar om te solderen en kaching kassa
Nou. Dan zou dr hier een keer een poll moeten worden gemaakt wie dat allemaal wilt. Ik kan daar best een emmer vol van om solderen. Forum prijsje he
haha ja dat sowieso. Misschien dat ik 'm eens leegtrek en jou een doos met schakelaars en de tellerunit opstuur.
Heb straks 4 ford ledjes over wil je die hebben? Stuur ik ze wel op in een enveloppe. Doe maar dm bij interesse hoef er niets voor.
Ik zelf heb geen mk3. Ik heb niet eens een focus Als iemand er in geïnteresseerd is. Dan wil ik die best om solderen
Zo vandaag Bob hier gehad die mij eens even kon helpen met forscan. Even iets verder dan dtc's uitlezen en resetten. Maar moet zeggen, dit is best te doen. Dus ik zal ook even een licentie kopen voor forscan. Wat hebben we gedaan. Het betreft het over zetten van de PATS en de startonderbreker. De koppeling tussen de tellerbak IC en PCM(ECU). Dit was nodig namelijk omdat ik zelf van mijn orginele IC de microprocessor had kortgesloten en dus niet de juiste spanning meer door gaf aan de lcd schermpjes. Nou hadden we al uitgezocht dat er 2 opties zijn. 1 de eprom over zetten. 2 de eprom overschrijven. Om het eerst software matisch te proberen hebben we de orginele as build data uit mijn orginele tellerbak gehaald en opgeslagen. Om vervolgens deze op de tellerbak van de sloop over te zetten. Na wat heen en weer gepingel met sleutels. Is het gelukt. En start de fiesta met de andere IC. Alleen de km stand klopt nu nog niet. Heb er nog niet mee gereden. Dat moet nog ff gecheckt worden. Ben ook benieuwd of die de toerenteller enzo mee heeft genomen. Nou denk ik dat het verschil hem zit in de tellerplaat en niet in de daadwerkelijke stepper motoren . Maar dit moet ik ff testen. En optie 1 gaan we nog even proberen. We hebben het vermoeden dat als je de eprom over zet. Er niks geprogrammeerd hoeft te worden. Dat het dan letterlijk plug en play wordt. Betreft dan de onderste van deze foto. De grote 8 poot. Dit wil ik dus nog eens even proberen. Omdat dit toch een hoop gedoe kan omzeilen. Want dan neemt die ook de km stand mee als t goed is, en direct de PATS voor de sleutels en de koppeling met je PCM. Ook kan ik weer verder met solderen Leuk knutsel werk zo.
Ik vind het geen gedoe. Wel uiterst leerzaam. Mechanisch ken ik wel een hoop. Maar dit heb ik niet veel mee gewerkt. En alleen maar tof als ik dat ook kan testen, aanpassen en werkend maken.
We zijn weer lekker aan t knutselen. Heb de tellerplaat en de montage plaat schoon gekregen van de tape door het een volle dag in de koud ontvetter te laten weken. Toen kwam het er goed vanaf. Dit is nog steeds de diesel teller/proef teller. De diesel teller deed het overigens goed. Alleen de toerenteller klopt niet. Dat zit in de microprocessor. Zover ben ik nog niet dat ik dat kan aanpassen. Vervolgens, eens gaan kijken hoe ik de licht verdeling achter de tellers beter kan verdelen. Dus zelf printplaat prototypes maken. Rechts steek leds. Links smd 3525 leds. Links vind ik mooier. Met een beetje bak papier als licht diffuser gebruikt. Ook nog met steek flattops en met smd 1205 led getest. Alleen de smd 1205 zijn blauw wit. Niet mooi en lastig te verwerken. Nu ali afzoeken over hoe ik zelf printplaatjes kan maken.
Links heeft voor mij ook de voorkeur. Nu uit zoeken hoe het het mooiste gemonteerd kan worden. En bijvoorkeur zo dat ik ook nog weer bij de ledjes kan komen zonder de tellerplaat er weer af te slopen. Denk dat ik een extra gaatje moet boren en dan van onder de bij moet maken. Deze heeft orgineel geen dimmer.
Maar de hamvraag is zijn ze wel dimbaar want als ze echt nu op zijn felst zijn denk ik dat mijn custom plaat ineens wel acceptabel is en dan kom ik toch echt een keer jouw kant op voor wat soldeer werk
Ze zijn sws (deel) dimbaar. Als je er minder voltage door laat lopen, gaan ze minder fel branden. Tot op zekere hoogte is het regelbaar. Dat zou ik eens moeten bekijken. Wie weet heb ik daar vanavond wel even tijd voor. Ben wel benieuwd wat minimale spanning is om ze te laten branden. Je zou dan zelf een regelbare weerstand moeten plaatsen, ergens in de kabelboom. Want het is gewoon 1 draad van de 38 polige stekker die de spanning direct naar de leds stuurt. Dan die ergens in het dashboard verwerken. Kan allemaal. Zelf rijd ik eigenlijk echt alleen overdag met de fiesta. Dus als ze dan wat feller branden, zodat je ziet dat de tellerplaat ook verlicht is. Is wel mooi. Maar, dit projectje opend wel nieuwe plannen voor in de toekomst. Altijd welkom Edgar
Voor de liefhebbers. Leds 3525 smd 3.2 volt nominale spanning Drempel spanning. 2.42 volt 2 leds achter de tellerplaat met 2 laagjes diffuser. 5.11 volt drempel spanning. Nominale spanning 2 leds achter de tellerplaat 2 lagen diffuser papier aka bakpapier. Dus goed te regelen.