1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Zwiers: Bye bye Mondi-- > Skoda Enyaq iv 85

Discussie in 'Mijn Ford' gestart door R.Zwiers, 28 dec 2022.

  1. Zo, na het inruilen van de focus ook maar een topic van de Mondeo. Weet niet of ik nog wel op dit forum hoor nu ik geen focus meer heb...:shrug::schater:.

    Hoe dan ook,
    Aangezien de Mondeo de dag voor mn verjaardag werd gehaald. Voor mn verjaardag direct een mooie upgrade gedaan .
    [​IMG]
    Luxe platen. Hoort wel bij een luxe auto toch?

    Voor de rest begonnen met de kleine reparaties.
    [​IMG]
    De vloermat houders bestuurder kant waren beide kapot. Maar met plastic lasser kan dat gemaakt worden.
    [​IMG]
    Accu bak was ook gescheurd.
    [​IMG]
    Buitenspiegel bestuurders kant deed het verstellen het alleen omhoog om laag.
    [​IMG]
    Elektromotortje stuk. Daar even een vervanger voor halen op de sloop.
    [​IMG]
    Gasklep schoon maken.
    En toen.. kwam ik savonds eens bij de Mondeo. Kwam ik hem zo tegen.
    [​IMG]
    Geheel beslagen, van de binnenkant.. kort onderzoek.
    [​IMG]
    Zeiknat..
    Kwam er op neer dat alle vloerbekleding zeik nat was... Nou opzoek op internet kwam ik er al snel achter dat de Mondeo 3 punten heeft waar er vocht binnen kan komen.
    En deze bak water is waarschijnlijk binnen gekomen door de afvoer van de AC die niet goed afdichten, en ja, we waren door de wasstraat geweest met bodem was..
    [​IMG]
    [​IMG]
    Dus alles dr uit, en drogen maar. Kacheltje heeft er 4 dagen in gestaan.

    [​IMG]
    Dit was de dader, de afvoer. Die zit origineel met celtape, die zit nu dus vast gelijmd met sikaflex haha.
    Ook direct de afvoer vant zonnedak gecheckt (1 kant zat dicht) en bij de achter doorlaten van de kabels naar de achterklep. Daar lag een minimaal drupje, maar die zijn nu ook netjes dicht gelijmd met Sika flex:snooty:.

    Mag niet weer gebeuren.(eerste week december)
    Maar(klopt af) tot op heden is alles elke dag kurk droog, ook na mn bodem was.
     
  2. Vervolgens verder met reparaties. De hoofdsteun bestuurderskant was stuk.

    [​IMG]
    [​IMG]
    Dicht lassen.
    [​IMG]
    Matjes dr in gesmolten.
    [​IMG]
    Ventilatie klepjes repareren.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Vervolgens, de teller goed zetten. Die stond beetje te hoog haha. Kom je later pas achter natuurlijk.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Ook weer goed.
    Vervolgens, t zonnedak deed t niet meer(na dat ik hem probeerde te openen toen t vroor.. dom. Ik weet t.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Tandwiel door midden. Ziet er echter wel uit of die al half door was, omdat 1 kant vies is..
    Maar goed dit gebeurd vaker blijkt, ali express staat vol met dit type tandwielen. Dus maar een paar besteld.
    [​IMG]
    Daarna, een goede telefoon houder, omdat de navigatie cd uit 2013 komt. En ik opzich graag een Android radio wil, maar voor de blaupunkt nx er alleen op Ali exemplaren zijn. En daar ben ik toch een beetje skeptisch over. Zo werkt t ook. Een brobit met een universele klem. Vast geschroefd. Zit stevig en mn vrouw en ik kunnen beide de telefoon dr op. En bluetooth bellen pakt die via de radio. Alleen eens ff zoeken naar zon module voor bluetooth audio(muziek ook). Das wel lekker.

    Vervolgens eens ff controleren waar de vochtige plek boven op de bak vandaan komt. Zagen we toen ook op de mtx75 bak bij de revisie.

    Kwam ik eerst dit tegen, de aanzuig buis voor de motor. Wel koude lucht waar die hem aanzuigt, voor de radiator, maar wel een klein buisje voor een 2.0 motor lijkt me... Zal wel aan mij liggen .
    [​IMG]
    Toen verder richting de schakeltoren.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Direct even de beruchte "pen" gecontroleerd, deze schijnen te kunnen breken.
    Mijne was nog heel en geen sporen van schade. Dus weer terug gezet.
    [​IMG]
    [​IMG]
    De lekkage kwam omdat de vloeibare pakking gewoon op was gelost, veegde t er zo af. Dus nieuw pakking de op.
    [​IMG]
    En de boel weer dicht .

    Nou alweer een hoop af gestreept. Geen gekke dingen tegen gekomen, en de 2.0 houd prima zn olie level. Dus die is ook nog prima.

    Morgen even de inlaat er af, en de "swirl flaps of death" controleren. En eventueel mn oude inlaat van de fiesta dr op(daar zitten die flaps helemaal niet in). Zodat dat ook niet fout kan gaan.

    Daarna, 7 januari eens naar een sloop waar ik een aantal nodige onderdelen weg wil halen, én kijken naar wat upgrades indien betaal baar:dance:

    Zo nu ben ik weer aardig bij.
    Tot de volgende
     
    montagne, gerardTDCI, peter482 en 8 anderen vinden dit leuk.
  3. Lekkerrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr bezig! (2 duimen omhoog)
     
    R.Zwiers vindt dit leuk.
  4. Potdikke, das weer geen half werk zeg. Helemaal k** die lekkage natuurlijk, vooral met dit weer. Ellendig om droog te krijgen.

    Die Brodit oplossing heb ik trouwens ook, als in dat ik dezelfde universele houder heb. Bij mij rammelt en kraakt hij echter behoorlijk, vooral bij het knopje waarmee je de houders aan de zijkant kan lossen. Hoe is dat bij jou?
     
    R.Zwiers vindt dit leuk.
  5. Ja klopt dacht wel ff, wat is dit dan. Maar goed dat er vocht in de auto zat had ik al wel een vermoeden. Toen we gingen kijken de eerste keer waren de achter ramen ook wat beslagen. Misschien door t weer dacht ik toen.
    Vervolgens bleef dat thuis ook wel aanhouden in mindere maten.
    Maar goed na de bodem was, was t me beetje te erg.
    Besloten alles er uit te halen om t echt goed droog te krijgen. Want wil geen schimmel in de auto waar mn vrouw en zoontje in moeten zitten.
    En och t kost niks en ik leer de auto goed kennen. Ook alle zwarte aanslag van voor gaande vocht plekken weg gepoetst. Dus nu is die weer pikobello.

    Ik had juist een Mondeo gekocht omdat op de focus MK2 elke keer weer vocht problemen tegen kwam. Maar dan op de naden tussen de frames zeg maar. Daar ben ik niks over tegen gekomen bij de Mondeo.

    Over die houder, ik heb hem er echt net gister in gezet. Tijdens t proef rondje geen gerammel gehoord. Met telefoon dr in. Alleen t "dunne" armpje is wel beetje gammel. Heb de schroefjes al aan gedraaid. Toen die direct uit de doos kwam. Die konden nog wel een kwartslag hebben. Misschien helpt dat bij jou?
    Ik heb die swivel bal de tussen uit gesloopt zeg maar. En die houder direct op die brobit plaat geschroefd. Dat geeft ook extra stevigheid
     
    Pibo_Focus_CC vindt dit leuk.
  6. jeetje scheelt zooooo veel als je zaken zelf kan! je hebt denk ik met deze reparaties al aardig wat centen bespaard! respect voor je handigheid :clap::thumbup: succes met evt verdere upgrades!
     
    Tom91, Pibo_Focus_CC en R.Zwiers vinden dit leuk.
  7. Wat een mazzel voor die mondeo, dat tie door jou is gekocht ! ;)
     
  8. Dat zijn direct even een hoop puntjes op de i! :rock:
     
    R.Zwiers vindt dit leuk.
  9. Het plastic lassen is wel een top uitvinding en je bent er erg handig mee. De aircoafvoer blijft een zwak punt bij Ford, vergelijkbaar probleem gehad met mijn Fiesta, het water spatte bij mij via de blazende voorruitontwasemer tegen de voorruit :nocheer: en ook de bodem zeiknat
    Leuk om de reparaties en vorderingen te lezen
     
    R.Zwiers vindt dit leuk.
  10. Mooi man! ga door ga door!!!!:clap:
     
    R.Zwiers vindt dit leuk.
  11. De prijs was er ook naar met alle kleinigheden. Nog wat van de prijs af kunnen praten.
    Hij is gewoon goed onderhouden alleen kleinigheden hou je bij gebruik toch.

    Ja dat plastic lassen is echt goud. Voorheen lopen klooien met lijm en zo, wat t dan net niet was. Dit is gewoon net zo sterk als orgineel of sterker als je dr zon matje in smelt.
     
    Ecobeast en Edgar Focus vinden dit leuk.
  12. Wow… ik had hem waarschijnlijk al naar de stort gebracht. Mooi om te zien dat je die kleine ellendige zaken zelf weet op telossen.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  13. Nou vandaag de inlaat er "even" af.
    Ik had verwacht dat je daar wel ruimte voor al hebben aangezien t een gigantische auto is. Nou nee hoor dan presteren ze t nog dat die dr eigen net niet uit kan. Manmanman. Maar goed.

    [​IMG]
    [​IMG]
    Eerste maar even die los zittende isolatie vast geplakt. En t een en ander schoon gemaakt.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Inlaat en baffle plate dr af.
    Redelijk schoon. En de swirlflaps zaten nog stevig op de as. Dus heb de boel alleen even schoon gemaakt en weer terug gezet.
    Ik had nog nieuwe pakkingen voor de inlaat. Dus die maar gebruikt. Ook de MAP sensor ff schoon gemaakt.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Nou de boel weer klaar. En dan weer in elkaar.
    Helaas ging mn elektrische Makita accu ratel kapot in het proces, geen idee hoe. Daar baal ik van want ding was nog geen 3 maanden oud, en is maximaal 2 werkdagen gebruikt.. dus maar eens bij de verkoper aankloppen voor garantie reparatie. Maar goed de boel vast draaien doe ik toch liever met de hand en op moment. Maar toch.

    Alles terug, starten lopen. Morgen ff proefritje. En dan die bodem plaat er weer onder. Dan heb ik alles gecontroleerd wat de zwakke plekken kunnen zijn van deze motor.

    Wel staat er op de planning, multiriem set. De spanner heeft zn beste tijd al wel gehad.
     
    M.Blaak, bws723, gerardTDCI en 3 anderen vinden dit leuk.
  14. Lekker bezig! Veel plezier met je nieuwe auto!
     
    R.Zwiers vindt dit leuk.
  15. Blijft toch altijd leuk om zulke dingen te lezen maar ook te zien met foto's.
    Ik heb nog gezocht of ik mijn bonnetje nog kon vinden om mijn linkerhand om te ruilen voor nog een rechterhand maar na 52 jaar is de garantie blijkbaar al verlopen :mrgreen:
     
    M.Blaak, Fredhead, gerardTDCI en 3 anderen vinden dit leuk.
  16. lekker hoor Richard :thumbs:
    leuk topic om ook (weer) te volgen ;)
     
    R.Zwiers vindt dit leuk.
  17. Zo. Vandaag kwamen de ali tandwieltjes binnen.
    1 was te klein, 1 was wel de goede maat.

    Ff dubbel checken hoe die er moest. Dat de randen wel goed staan.

    Heb hem vervolgens rood heet gestookt. En afgekoeld met koud water. Om hem harder te krijgen. Daarna getemperd en rustig af laten koelen.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Vraag me af hoelang die heel blijft, t tandwiel.
    Toen ik hem dr weer ff uit haalde zag ik toch dat de tandwiel wat ingevroten was.

    Wanneer ik op de sloop ben ga ik wel ff een orginele zoeken.

    T was ff beetje gedoe om die motor weer te leren hoe t raam open kon. Maar na de accu ff los gehad te hebben. Doet die t weer.


    Ook direct nog even dubben de afwatering kanalen van t zonnedak schoon gemaakt met dasty en zon ragger op een flexibele veer. Dat werkte ideaal, nog ff na geblazen met de compressor.
    Loopt t water er weer hard uit.

    Ik heb ook een setje om de leren stoelen van de Mondeo eens op te knappen en wat soepeler en hopelijk wat minder glad te krijgen.
    Dat stond op de planning, maar gaat morgen gebeuren.

    [​IMG]
    Wel benieuwd hoe dat gaat.
     
  18. ‘Effe’ een andere auto :schater: maar wat een werk man! :respect:
     
    R.Zwiers vindt dit leuk.
  19. Loopt het dak niet ergens stroef aangezien het nieuwe tandwiel al zo snel in is gevreten?
     
    R.Zwiers vindt dit leuk.
  20. Denk dat t voornamelijk "premium" Chinees Roest vrij snel staal is.

    Probleem is een goede te vinden.

    Heb de rails ff ingespoten met wd40 toen die helemaal open stond. En ff de boel beetje schoon geveegd. Morgen maar ff met een oude tandenborstel dr langs en wat nieuw vet.
     
    collusion, Ecobeast en Fredhead vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina