1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Zoemend geluid tijdens rijden

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door Sumilidon, 1 mrt 2020.

  1. Beste medeleden,

    Als ik met m'n focus boven de 80 rijd komt er een zoemend bij UFO geluid vanaf de achterkant.
    Ik heb het tot daar kunnen vaststellen door met de achterbank omlaag te rijden.
    Want ik bespeur op beide achterwielen geen spelling of vibratie op de veer/draagarm.

    Wat kan het zijn ik wordt er namelijk lichtelijk gek van.
    Ja ik heb de radio al geprobeert harder te zetten maar het resoneert er gewoon doorheen
     
  2. Cuppen van de achterbanden? Komt vaker voor bij een voorwiel aangedreven auto. Kan ook door te lage bandenspanning komen. Mijn bandenspecialist adviseert 2,8 bar.
     
  3. Brommend geluid wat toe of afneemt bij bochtenwerk is meestal een wiellager, maar dit is voelbaar als je het wiel draait en de draagarm of schokbreker vastpakt tijdens het draaien van het wiel. Als je je hand tijdens het draaien zachtjes over het loopvlak van de band laat glijden en je voelt oneffenheden zit het idd in je banden zoals Michb18 al meldde. dit kenmerkt zich door een gonzend geluid dat toeneemt naarmate je meer snelheid maakt. Ik had inderdaad ook vierkante achterbanden op mijn zomerset zitten. Inderdaad mega vermoeiend rijden.
     
  4. Dan ga ik zo eerst eens proberen met 2.8 bar in de achter sloffen en nog een rit maken kijken of dat helpt.
    Anders ga ik morgen het banden profiel nalopen
     
  5. Banden oppompen heeft niet geholpen morgen op school maar ff de auto op de brug en banden nalopen en omgooien.
    Kijken of het geluid verplaatst
     
  6. Wielen geroyeerd, maar heeft niks geholpen geluid blijft aanhouden.
    Kan het zijn dat een lager wel geluid maakt bij hoge snelheden maar niet bij lage.
    Tevens geen vibratie geven of speling hebben.
     
  7. Krik je de auto omhoog en geef een stevige draai aan je wiel waarschijnlijk verneem je dan al een geluid wat zeer waarschijnlijk je wiellager is. Je kan links en rechts vergelijken.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
     
  8. Heb op m'n stage advies gevraagd en hebben de banden nog eens onder de loep genomen.
    Lijkt erop dat ik achter te veel negatieve wiel lucht heb waardoor m'n banden nu aan de binnenzijde een getande of golvende slijtage hebben.
     
  9. Gecupte banden dus. Misschien is trimmen nog mogelijk? Heeft alleen zijn bij voldoende profiel. En uitlijnen?
     
  10. Yup, ik ga ze laten trimmen denk ik en direct bij die zelfde afspraak hele bende uitlaten lijnen.
     
  11. #11 bart-p, 6 mrt 2020
    Laatst bewerkt: 6 mrt 2020
    Uitlijnen heeft mijn inziens geen zin. Ik zou eerst de voor- en achterwielen eens omwisselen. Dat kost je niets.

    Om cuppen tegen te gaan, wissel ik ieder jaar voor en achter. Dus de achterwielen gaan naar voor en de voorwielen gaan naar achter. Ik wissel nooit kruislings.

    Sindsdien slijten mijn banden gelijkmatig en heb ik nooit meer last meer van cuppen.

    De Cmax van mijn schoonvader maakte na aanschaf ook aan de achterzijde herrie. We hebben meteen voor- en achterwielen omgewisseld. Nu is de herrie weg.
    Enkel met afremmen hoor je de gecupte banden die nu aan een voorzijde zitten een beetje zoemen. Is goed te doen en het zoemen wordt vanzelf minder doordat de voorbanden harder en anders slijten dan achter.
     
  12. Dat is ook geen slecht idee en is nu ook gedaan.
    Het probleem is echter dat ze er pas 8 maanden onder zitten
     
  13. Cuppen van banden hoeft niet door een slechte uitijning te komen. Dan heb je eerder ongelijkmatige slijtage. Het cuppen komt eerder van verkeerde bandenspanning.
    Mijn ervaring is dat wisselen van as helemaal niet meer helpt als de banden eenmaal gecupt zijn. Trimmen of vervangen is de enige remedie.
     
  14. het zit alleen aan de binnenkant en alleen op de achterbanden.
    ik zet daar wel altijd 0,2 bar meer lucht in.
     
  15. @Sumilidon: Er is nog een veel eenvoudigere oplossing om van het geluid af te komen, echter kan dit alleen bij niet draairichting gebonden banden (even op bandwang kijken of er iets op staat), nl. de achterwielen links en rechts wisselen.
    Mijn Mazda's 3 hadden op setting na dezelfde wielophanging als de Focus II/III en daarbij werkte het super, de auto was meteen stil!!

    Overigens zijn de achterwielen af fabriek altijd zo uitgelijnd dat je iets toespoor hebt en tevens met camber (wat overeenkomt met de hogere slijtage aan de binnenzijde), dwarshelling. In wezen slepen de achterwielen dus altijd in lengterichting scheef over het wegdek, gevolg; cuppen
     
  16. Dit betreft een focus uit 2002 een estate
     
  17. Mbt het omwissel li/re, dit kun je altijd doen, zelfs bij de pre Focus I, de Escort MK?? werkte het al, collega heeft het bij zijn toenmalige Escort ook met succes gedaan! Wellicht ten overvloede, bij geen draairichting de banden van 1 as li en re verwisslen, dus li wordt re en re wordt li.
     
  18. Zal bij deze banden helaas niet gaan zijn rotational all seasons Bridgestone.
    Had al gevraagd aan een collega en die gaf aan dat dit type van Bridgestone vaker last heeft van zaagtand cupping.

    Ik ga hierna gewoon hele jaar op zomers van conti rijden die hadden er z.g.a geen last van volgens hem.
     

Deel Deze Pagina