1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Zo schakel je in jouw auto de door EU verplichte snelheidsbegrenzer uit

Discussie in 'Ford & Focus nieuws' gestart door Rykers, 9 jul 2024 om 18:26.

  1. [​IMG]

    Sinds gisteren moeten alle nieuwe auto’s voorzien zijn van een verplichte snelheidsbegrenzer, die in bijna alle gevallen direct begint te piepen wanneer je één kilometer per uur te hard rijdt. Het systeem snapt ook vaak niet wat de ter plekke geldende maximumsnelheid is.

    Over de invoering van het zogeheten ISA-systeem zijn de meningen al jaren flink verdeeld. De ACEA, de overkoepelende organisatie van autofabrikanten, lobbyde al sinds 2018 vergeefs tegen de ISA. Die zag een groot risico in verkeersborden die door de auto niet goed herkend worden, bijvoorbeeld doordat ze slecht afleesbaar zijn. Hierdoor slaan de systemen regelmatig de plank mis en dat leidt bij veel bestuurders tot irritatie. De EU spreekt zelf over een foutmarge van vijf procent als het gaat om bijvoorbeeld de ‘leesbaarheid’ van de verkeersborden.

    Het systeem is uitschakelbaar, maar iedere keer dat je de auto opnieuw start, staat het weer aan. De ACEA vreest dat de Europese overheid bij een volgende stap zal besluiten dat het systeem helemaal niet meer uitschakelbaar is. Ook automobilisten zijn het systeem al snel zat. De apparatuur weet soms niet wat de maximumsnelheid is doordat het de borden niet altijd goed leest of interpreteert en begint in de regel al bij één enkele kilometer per uur overschrijding te piepen, meestal binnen enkele seconden.

    Een snelheid van 51 in plaats van 50 km/u betekent dus onherroepelijk een piep, en dat maakt het systeem zo irritant dat uitschakelen al snel gewenst is. En dat doen veel automobilisten dus ook. Die irritatie-factor wordt door de Europese Commissie overigens wel erkend, maar lijkt in de huidige vormen nog in overvloed aanwezig. Voor het uitschakelen moet je bovendien, net als bij lane assist, start/stopsystemen en vergelijkbare assistenten, vaak langdurig in een menu graven. Het is te hopen dat autofabrikanten daar handiger oplossingen voor bedenken, want gefrustreerd naar een scherm turen bevordert de verkeersveiligheid natuurlijk allerminst.

    Hoe ISA uit te schakelen:
    Ford-kopers moeten ISA deactiveren door de 'LIM'-knop (limiter) op het stuur drie seconden ingedrukt te houden. Dit moet bij elke start van het voertuig worden herhaald, aangezien ISA actief zal zijn als onderdeel van de standaardinstelling.

    .
     
    gerardTDCI en Edgar Focus vinden dit leuk.
  2. Afgezien van de totale betutteling die er door is gedrukt komt er vast wel een of andere slimmerd die iets bedenkt waardoor je het permanent kunt omzeilen of uitschakelen.
     
  3. Ford kennende is dit met Forscan zo gefixt
     
    Wilko vindt dit leuk.
  4. Yep of kan met forscan uitgeschakeld worden ivm buiten europa het nutteloos systeem niet erop moet.
    Maar kan ook door een slim iemand printplaatje maken dat na starten van de motor de knop zelf 3sec ingedrukt wordt.

    Of je krijgt andere dingen dat mensen ABS sensoren los trekken om zo geen snelheidssignaal te hebben en daardoor werkt het systeem ook niet.
    Vanuit gaande dat het via snelheidssensor gaat en niet via GPS bijvoorbeeld.

    Heb totaal geen probleem mee dat snelheid gaat knipperen of geel wordt als je beetje te hard rijdt. Dat het rood wordt als je veelste hard rijdt.
    Maar vooral dat stomme geluid dat ze moeten maken.
    Als dat buiten de radio gaat dan lekker deze zoemer los halen.

    Hoe meer van zulke systemen komen hoe meer mensen naar een oldtimer gaan kijken. Die rijden net zo zuinig als moderne auto. Alleen met slechtere uitstoot. Iedereen van de 3pitter naar een v8 toe haha
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  5. Youngtimers worden wel steeds interessanter inderdaad of mensen rijden veel langer door met huidige auto. Alleen leasers zullen pech hebben
     
  6. Is er ook een truukje waardoor de rijmodus in sport blijft staan?
    Ook zo irritant dat je dat steeds terug moet zetten
     
  7. @st-rs
    ja je kan dat betreffende printplaatje monteren en samen met rij-modus en start/stop systeem uitschakelen activeren.

    echter gek genoeg hoef ik da nie, want heb totaal geen enkel verschil tussen welke rij-modus. geen extra vermogen en geen beter respons. merk totaal niks van cilinderuitschakeling tijdens het rijden.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  8. Was vroeger met de TomTom ook 1 km te hard en je kreeg een signaal nu krijg je t/m 5 km te hard een oranje balkje te zien en boven 5 km te hard een signaal een hele verbetering
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  9. Het zal verschillen per auto hoe dit systeem werkt. Sommige auto's lezen de verkeersborden, sommigen doen dit op basis van navigatie, sommige auto's gebruiken een combinatie van die 2.

    Mijn Focus doet ook borden herkenning. Maar rij ik de bebouwde kom in, en de limiet is 50, dan staat er geen rood omrand bord met '50', dus binnen de bebouwde kom mag je gewoon 60 of 80 volgens het systeem. Op de snelweg in NL snapt het systeem het in veel gevallen helemaal niet meer met 100 over dag en 100/120/130 snachts. Om nog maar niet beginnen over snelheidsbeperkingen voor afritten of tankstations die je voorbij rijd, dan begint ie ook al te piepen. En hoevaak komt het wel niet voor dat de navigatie ff hapert en denkt dat je op de parralelweg rijd, waar een andere limiet geldt....

    Nee, mij niet gezien. Die "intelligente" cruise control heb ik heel snel uitgezet.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  10. Bij mij is er een duidelijk verschil in response op het gaspedaal en de schakelmomenten van de automaat afhankelijk van de rijmodus. Volgens mij heeft mijn Focus geen cilinder uitschakeling maar het in- uitschakelen van de mild-hybride aandrijving is totaal onmerkbaar (en zo hoort het ook), in welke rijmodus het systeem ook staat.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina