1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Xenon inbouwen focus 1

Discussie in 'Handleidingen Focus I' gestart door Rickvh, 26 dec 2011.

  1. #1 Rickvh, 26 dec 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 26 dec 2011
    Xenon verlichting geeft een luxe uitstraling en levert veel extra zicht op.
    Dit zijn de voornaamste redenen waarom mensen xenon verlichting in willen bouwen.
    Ook in de focus 1 is dit mogelijk!
    In deze how to ga ik stap voor stap beschrijven hoe dit bij de focus 1 te doen is.

    Allereerst begin je natuurlijk met de aanschaf van een xenon set.
    de focus 1 fase 1 heeft standaard een H4 fitting
    de focus 1 fase 2 heeft standaard een H7 fitting voor dimlicht en H1 voor grootlicht

    Zelf heb ik gekozen voor een pilot xenon classic line setje met slim ballasten. Mijn after market lampen hebben een H1 fitting.

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us
    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us
    Nu is het voor je eigen ongeduld natuurlijk van belang dat de lampen zo snel mogelijk in de auto komen!

    Verstandig is om het huidige lichtbeeld van je goed afgestelde lampen af te plakken op een muur/ garagedeur !
    Zo weet je welk lichtbeeld je nu hebt, en kan je zelf eenvoudig je xenon lampen bijstellen!
    Zie filmpje blik op de weg over pilot xenon. hier staan ook een hoop tips in!
    http://www.youtube.com/watch?v=JTVVrMJy7rc

    Om een xenon set in te bouwen is het het eenvoudigst om de koplamp units eruit te halen.(het kan ook zonder de units los te halen, maar dan ben je flink aan het priegelen!

    Allereerst is het het makkelijkst om de grille uit de auto te halen, anders is het nagenoeg onmogelijk om de units los te halen.
    De bovenste plastic flap zit met 4 klemmetjes vast, zie de rode ringetjes op de onderstaande foto.
    Daarna het voorste grilletje. deze heeft links en rechts in de gele cirkels onder 2 schroefjes die los kunnen als de bovenste flap eraf is.
    het middelste gele cirkeltje is ook een schroefje met een klein metalen plaatje eronder. haal deze los, en het voorste grilletje is eruit te klikken

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us
    Nu heb je het grilletje los en kan je beginnen met het demonteren van de koplampunits.
    De koplampunit zit met 3 schroeven vast. de 2 rode cirkels zitten zijn de schroeven bovenop, en de ovale cirkel is de plaats waar hij ongeveer onder de auto zit. zonder krik of brug is het ook mogelijk om deze schroef los te halen, met je hoofd onder de bumper door is het net te zien;)

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us
    Nu heb je de units los en houd je een zielige auto over.
    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    Nu kan het aansluiten van de xenon beginnen. de originele lampen hebben een hard plastic kap waar je een gat in zult moeten boren om het rubber met de kabels door te voeren.
    Mijn lampen hebben echter een rubberen dop, waar een andere rubber dop van de xenon in moet. als je dit hebt is het het makkelijkst om met een stanleymesje een T of X in je dop te snijden. zo heb je ruimte om de lamp en dop door te voeren.
    Als je lamp door de dop is is het het fijnste om de lamp vast vast te zetten in de unit, zo kan die in ieder geval niet meer beschadigen!
    Nu kun je gaan friemelen om de dop van de kabeldoorvoer erin te zetten.
    Als je dit gedaan hebt bij beide units kan deze weer terug geplaatst worden in de carroserrie. zo heb je goed overzicht voor het wegwerken van de ballasten.
    De units plaats je terug in de omgekeerde volgorde van hoe je ze eruit hebt gehaald!:schater:
    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    Nu de ballasten nog wegwerken!
    Aan de bestuurderskant is dit vrij eenvoudig
    Zowel een slim ballast als een dikke ballast is eenvoudig te plaatsen tegen de balk van het ruitensproeierresevoir.
    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us
    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us
    Ik heb ervoor gekozen om de slim ballast met bevestigingsogen vast te boren en 1 ty-rip erom heen te doen. ballasten zonder bevestigingsogen zijn hier prima met 2 ty-rips vast te zetten.

    Aan de bijrijderskant zijn 2 mogelijkheden.
    1 mogelijkheid is zoals op de fotos te zien is vast boren onder je koelvloeistofreservoir.
    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us
    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us
    Een andere mogelijkheid is, zowel bij de slim ballast als bij een dikke ballast deze onder de balk te hangen die boven achter je lamp langs loopt. hier is de ballast met ty-rips net vast te zetten (helaas geen foto van)

    Nu is het een kwestie van stekkertjes inpluggen en je hebt licht, en veel licht ook!)

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us
    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us
    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    Help, mijn xenon set stoort op de radio!
    Het komt (vaak bij goedkopere xenon sets) voor dat de lampen storen op de radio.
    Dit is op te lossen door het plaatsen van ferrietkernen op de 12V kabels die van je auto naar de ballasten lopen.
    Plaats deze NOOIT op de dikke kabel die van de ballast naar de lamp lopen. een xenon lamp heeft bij het opstarten een piekspanning nodig die onderdrukt word door de ferrietkernen. door ze op de dikke kabel te plaatsen gaat je levensduur van de lampen drastisch achteruit.
    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us
    Hoe strakker de kernen om de kabels zitten, en hoe vaker ze eromheen zitten, des te beter ze ontstoren!.


    Hoop dat jullie iets aan deze how to hebben;)
    En iedereen die mij geholpen heeft met de perikelen die ik zelf heb gehad met de inbouw van mijn eerste set, door jullie heb ik deze how to kunnen schrijven :)



    Rick

    Voor de goed oplettende onder ons: ik heb 2 xenon sets gehad, eerst een dikke ballast die kapot was en nu slim ballast van pilot;)
     
  2. :thumbs: nette duidelijke how-to. Echter is het ook mogelijk om de xenon in te bouwen zonder de lampen te demonteren. 't is wel friemelen maar lukt wel ;)

    Focus 1 fase 2 heeft H7 fittingen volgens mij.
     
  3. Klopt. H7 voor dimlicht en H1 voor grootlicht.
     
  4. Oke top:) toegevoegd!
     
  5. Ziet er goed uit! Hoe zit dat met de het fase 1 model? Heb je daar bi-xenon voor nodig? Aangezien het dimlicht en grootlicht in 1 is... (dacht ik tenminste)
     
  6. Een h4 set heeft standaard nog een extra lampje op de fitting zitten voor het grootlicht, dus bi-xenon is niet persee nodig.

    Gr nicky
     
  7. ik heb net je topic doorgelezen echt een handige en duidelijke handleiding!

    nu heb ik zelf zitten kijken voor xenon en zelf kom ik dit tegen :http://link.marktplaats.nl/1000117699

    Wat denken jullie ervan?
     
  8. Lees pas net een stukje gekopierde tekst en zie de fotos van de ferrietkernen.. probleem dus opgelost rick?
     
  9. Daar ben ik ook benieuwd naar, anders haal ik ze ook even bij conrad
     
  10. Bij mijn eerste set waren de ballasten kapot,de lampen knipperden. ik heb toen voor mijn verjaardag een andere set van mijn ouders gekregen die al ontstoort waren voor de radio.

    Op de oude set werkten de ferrietkernen echter wel tegen het storen op de radio! Bij de nieuwe set heb ik ze niet nodig.
     
  11. Jasper je kan een dergelijke goedkopere set plaatsen, ik zelf heb problemen ondervonden met een goedkope(re) set. Daarom heb ik nu een kwalitatievere set erin zitten.
    Er zijn op het forum echter ook vele mensen die met vergelijkbare sets die jij stuurt heel veel plezier hebben.
    Het merk op zich heb ik geen ervaring mee.
     
  12. Hey Jasper, ook ik heb meerdere setjes mogen inbouwen maar in deze advertentie staat niet precies om welke vitting het gaat H1, H4 of H7
    En zelf vind ik de 3800 lummen een beetje laag (dit is geel van kleur)
    Ik gebruik tussen de 6000k en 8000k in en dat is wit met een beetje blauw tot wit met wat meer blauw.

    succes
     
  13. Iedereen al bedankt voor de reactie's al! had al wel voor mezelf besloten dat het sowieso 6000k zou gaan worden alleen ligt alles op het moment stil omdat ik namelijk pas geopereerd ben en voorlopig even niks kan nog helaas :( maar mocht ik een besluit hebben gemaakt deel ik het natuurlijk hier!
     

  14. Beterschap Jasper en dat je maar snel weer mag/kan inbouwen en 6000k is een goede keuze qua kleur.:clap2:
     
  15. Hey allemaal

    Ik heb een focus wagon uit 2003
    En ik wil hier xenon inbouwen
    Ik heb geprobeerd zonder de lamp units te verwijderen de xenon erin te doen maar dat was een missie zonder succes
    Nou heb ik de 2 boutjes boven op de lamp losgemaakt maar de unit zit nog steeds vast
    Waar zit ie nog vast en hoe kom ik daar
    Misschien een fototje erbij zou fijn zijn ben ten einde raad

    Alvast bedankt
    Groeten Niels
     
  16. Er zit onderaan nog een boutje.
    Auto op de bokken, en dan eronder bij de lampen kijken.
     

  17. Daar was ik al bang voor had gehoopt dat t een eigewijs clipje was maar helaas

    Thanks ga ik dat morgen is ff bekijken
     

Deel Deze Pagina