1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Winterbanden of all seasons

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door jking140, 11 feb 2020.

?

Welke banden gebruiken jullie in de winter?

  1. Winterbanden

    48,0%
  2. All seasons

    40,0%
  3. Zomerbanden

    12,0%
  1. Dat is zeker waar, maar een setje zomerbanden en een setje winterbanden hebben is eigenlijk ook een compromis. Je gaat niet elke keer als de temperatuur hoger of lager dan ~7 graden (om en nabij) wisselen. We hebben hier, zeker de afgelopen maanden, bijna geen winterse omstandigheden gehad waar je beter af zou zijn met een winterband.
     
  2. zomerband bedoel je denk ik. @pd3
     
  3. "bijna geen winterse omstandigheden gehad waar je beter af zou zijn met een winterband."

    Nee, hij zegt dat we weinig profijt van winterbanden hebben gehad de afgelopen jaren.


    Verstuurd vanaf mijn LYA-L09 met Tapatalk
     
    pd3jcw vindt dit leuk.
  4. Hier ook rondom quattrac 5 erg blij mee
     
  5. Wel overwogen om voor all seasons te gaan, gezien het weer in de zomer en de winter de banden te niet doen.... Nederland is voor mij een all season land geworden
     
    meeder vindt dit leuk.
  6. #26 Lex1973, 17 apr 2020
    Laatst bewerkt: 17 apr 2020
    Weet iemand wat voor merk en type band er onder de Focus MK4 1.0 -125pk ST Business Line wordt geleverd?
    Ik heb namelijk de mogelijkheid om All Season banden (niet bekend welk merk wel A-kwaliteit) eronder te laten plaatsen dus zit een beetje in tweestrijd.
    Nee ga niet op wintersport hooguit een paar dagen Duitsland, en rij rond de 20-25000 km per jaar,
    Hoe is het geluid van All Season t.o.v. Zomerbanden en het verbruik?
    Auto is lease.
     
  7. Geluid hangt natuurlijk helemaal af van het type band die je neemt. er zijn stille banden, maar kunnen dan misschien wat minder in nat weer rijden, etc etc.
    Ik hoor goede verhalen over de Vredestein Quatrac 5 en de Michelin CrossClimate. geen ervaring met deze banden overigens.
     
  8. Sinds ik mijn MK4 heb ik ongeveer 5 maanden met de originele Michelin zomerbanden gereden en een zelfde periode met Vredestein Quatrac all-season banden. Ik heb eerlijk gezegd zoals in verbruik als geluid geen verschil gemerkt. Vooral geluid is echt afhankelijk van het merk en type.
    Terugkomend op de originele Michelin banden. Tegenwoordig leveren ze ze af met Michelin Primacy banden. Ik heb 'm nog met Michelin Pilot Sport's afgeleverd gekregen.
     
  9. En wat zou je voorkeur zijn qua type band als je nu een keuze zou moeten maken?
     
  10. Ik rij nu met de Continental Allseason Contact en moet zeggen dat het me meevalt. Had verwacht veel meer kabaal te horen, maar het is dikke prima
     
    Lex1973 vindt dit leuk.
  11. Ik moet bekennen dat ik geen winterbanden fan ben, maar als je op wintersport gaat of regelmatig in duitsland komt ben je zo geod als verplicht.Ik helaas dus ook.
    Ik vindt het rem gedrag van een band behoorlijk belangrijk. Als ik naar alle onafhankelijke test kijk merk ik op dat zowel winterbanden als all seasons een langere remweg hebben op droog en nat.
    En aangezien onze winters vooral nat zijn, rij ik altijd zo kort mogelijk op winterbanden. En naar mijn mening is de 7graden regel vooral iets wat de marketing afdelingen van de bandenfabrikanten roepen en een algemene vuistregel. Ik baseer mijn mening voornamelijk op banden testen van de ADAC en ÖAMTIC, deze partijen zijn voor mijn idee behoorlijk onafhankelijk.
    Als je de mogelijk hebt en zelf velgen kan wisselen zou ik voor een setje winterbanden gaan.
    Ik ben nog wel op zoek naar een setje banden en velgen voor mijn active, maar helaas zit ik een beetje gebonden aan een afwijkende(dure) maat banden, mede omdat ik naar 17" wil voor de winterband.
     
    Lex1973 vindt dit leuk.
  12. Als je het hele jaar met hetzelfde setje wil rijden en niet op wintersport gaat, zou ik voor all-seasons gaan. Maar dan wel voor all-seasons met de juiste symbolen zodat ze in duitsland toegelagen zijn in de winter.
    Let op mijn 2 voorwaardes :) die bepalen deze keuze.

    Mijn persoonlijke voorkeur: all-seasons in de winter, zomerbanden in de zomermaanden. Maar dat is puur omdat ik de velgen ook wissel.

    voor wintersport heb je gelijk, maar all-season banden met de juiste symbolen. (Sneeuwblokje en het bergje) zijn in duitsland ook in de winter toegelaten. Zelf heb ik daarom voor de Vredestein Quatrac gekozen. Prima band.
     
    Lex1973 vindt dit leuk.
  13. voor wintersport heb je gelijk, maar all-season banden met de juiste symbolen. (Sneeuwblokje en het bergje) zijn in duitsland ook in de winter toegelaten. Zelf heb ik daarom voor de Vredestein Quatrac gekozen. Prima band.[/QUOTE]

    Een all-season is, mits voorzien van de juiste symbolen, toegestaan. Maar mijn voornaamste motiatie om geen fan van winter/ all seasons te zijn is dat ook de remweg van een all-season behoorlijk langer is dan een A merk zomerband op een nat wegdek.
    De slijtage is bij een zachte band ook groter, wordt nu iets minder met 100km op de snelweg. Als je een autotest leest en er wordt over remweg gesproken. Wordt er zeer regelmatig bij vermeld, "de auto staat op ... banden, bij een zomerband zou dit korter geweest zijn weten we uit ervaring"

    Maar nogmaals dit is mijn persoonlijk mening en deels ervaring.
    Ben 6 jr gelden betrokken geweest met een rijtje auto die op elkaar stonden, 2 auto's op zomerbanden zijn alleen van achter geraakt, door auto's op winterbanden.
    Was op een natte novemberdag, maar reactie vermogen van de bestuurder bepaald nog meer dan de band de remweg verwacht ik. Daarbij moet ik wel zeggen dat de al-seasons steeds beter worden
     
    Lex1973 vindt dit leuk.
  14. Een van de belangrijkste graadmeters voor de keuze all waether of aparte winterbanden is naar mijn mening je kilometrage. Als je 20000 km of (veel) meer rijdt zou ik persoonlijk niet kiezen voor all weather. Je toplaag vd band die juist zorgt voor grip is er dan snel vanaf waardoor je in de zomer - bij wijze van spreken - alle kanten op schaatst en datzelfde geldt dan eigenlijk ook bij winterse omstandigheden.
    Ook van belang vind ik of je op wintersport gaat. Onze focus wel en daar wordt ook wat meer mee gereden (15000-20000 per jaar) dus heb ik aparte winterbanden voor. Onze Fiesta daarentegen rijdt ca 10000 per jaar en gaat ook niet mee op wintersport, daar zitten all weathers onder (Michelin crossclimate)
     
    Lex1973 vindt dit leuk.
  15. Dank voor je uitleg,
    Je spreekt over een toplaag hoeveel mm is dat van een nieuwe band?
    Wat mij een beetje tegenhoudt is dat de leasemaatschappij 1.8mm aanhoudt maar voor Duitsland meen ik 3.6mm verplicht is als winterband/all season band en ja hoe snel slijten de all season banden, wil wel veilig rijden met een nieuwe auto, en kan nu nog wisselen:thumbup:
     
  16. 3,6 of zelfs 4 mm in Oostenrijk dacht ik.
     
  17. Maar komt dat ook niet omdat een winterband al zijn extra functionaliteit vanaf 4mm of minder heeft verloren en ze eigenlijk niet beter presteren dan de gemiddelde zomerband in de sneeuw.
     
  18. Voor een winterband die nog volledig zou moeten functioneren onder winterse omstandigheden, mag de profieldiepte niet minder zijn dan 4 mm. Dit geld in elk geval voor Duitsland. Dit zal voor andere landen met bergen niet anders zijn gok ik :schater:
     

  19. Nou in Nederland zijn aardig wat bergen hoor:cheer:
    Nee waar het mij meer om gaat en waar ik voor mezelf een keuze in moet maken is ga ik voor een All Season band welke als deze versleten is wordt deze vervangen door de Profile, en heb geen idee hoeveel km deze banden meegaan, lees de ene keer ja je moet niet meer als 7000-8000 km pj ermee rijden want dan worden ze glad, dan hoor ik bij Profile oh die gaan makkelijk tegewoordig 40000 -45000 km mee en hebben het niet over deze toplaag.
    Ik rij zelf rond de 20k per jaar met af en toe Duitsland in de winterperiode, geen wintersport, en ben een rustige rijder wat is dan wijsheid? AllSeason of Zomer-Winter combi. En hoe glad is glad als de toplaag zou verdwijnen?
     
  20. Haha, je snapt wel wat ik ermee bedoelde toch :schater:

    Gezien jouw situatie zou ik voor een winter- en zomerset gaan. In Duitsland ben je in de winterse maanden toch verplicht om en band te hebben met het sneeuwvlokje die minstens 4 mm heeft.
    Een allseason is leuk voor, wat je al aangeeft, de mensen die niet heel veel rijden. Jij rijdt toch ook regelmatig in Duitsland en daar is het nou eenmaal verplicht..
    Zou toch vervelend zijn om je nog goede allseasonband met 3,5 mm toch eigenlijk te moeten gaan vervangen als je in december naar Duitsland wilt.. Maar dit is hoe ik het bekijk
     
    Lex1973 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina