1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Wijzerplaten instrumentenpaneel overzetten

Discussie in 'Electronica' gestart door Stign, 15 okt 2018.

  1. Een hele tijd geleden poste ik dit bericht.
    (Mijn excuses alvast dat ik nooit meer heb gereageerd in dat topic, maar ik heb nooit meldingen gekregen dat er nieuwe replies waren bijgekomen.)

    De display op mijn instrumentenpaneel weigerde soms te werken en ik heb het toen uiteindelijk vandaag laten vervangen door een volledige nieuwe unit bij een officiële Ford-dealer hier in het waasland. (Beveren Waas)

    Ik ben tevreden dat de display nu (hopelijk) terug 100% werkt en dat ik binnenkort mijn kilometers ga kunnen bewijzen op de autokeuring.

    MAAR, het volgende gaat waarschijnlijk door velen als onbelangrijk worden bestempeld, maar ik ben echter niet tevreden over het uitzicht van het nieuwe instrumentenpaneel.

    Het oude paneel:

    [​IMG]

    Het nieuwe instrumentenpaneel:

    [​IMG]

    De verschillen zijn miniem, maar de wijzerplaat van toerenteller & de benzine/warmtemeter zijn anders dan het originele.

    Ik vind de oude versie veel genuanceerder en aangenamer om naar te kijken.

    Is het dus mogelijk om de oude wijzerplaten over te zetten naar het nieuwe paneel?
    Of is dit volgens jullie het sop in de kool niet waard?
     
  2. De oude is feitelijk een nieuwere versie

    De onderste lijkt op het teller plaat uit een vroege fase 1
     
  3. Het is prima mogelijk om de tellerplaat van de oude teller over te zetten naar de nieuwe teller.


    Dit betekent echter wel dat beide tellers moeten worden gedemonteerd om de tellerplaat over te kunnen plaatsen. In de praktijk betekend dit:

    * Brandstoftank voltanken (later begrijp je wel waarom).
    * Nieuwe teller weer uit de auto verwijderen (deze is geklikt/geschroefd).
    * Van beide tellers de kap met het tellerglas verwijderen (volledig geklikt).
    * Van beide tellers alle tellernaalden verwijderen (deze kan je voorzichtig met een vork met een doek ertussen losdrukken).
    * Van beide tellers de tellerplaten losnemen en verwisselen.
    * Nieuwe teller weer tijdelijk in de auto plaatsen (zonder de kap, tellerglas en wijzers).
    * Contact aanzetten.
    * Naald van de brandstofmeter op de juiste positie plaatsen (geheel vol)
    * Motor starten en op temperatuur laten komen. Wanneer de motor op temperatuur is de naald van de temperatuurmeter op 90 graden Celsius plaatsen.
    * Motor uitzetten en vervolgens wederom starten met het testmenu van de teller ingeschakeld (zie HIER).
    * Scroll door het testmenu (met de UP/DOWN toetsen totdat de digitale toerenteller wordt weergegeven. Plaats vervolgens de naald van de toerenteller op de juiste positie.
    * Scroll vervolgens in het testmenu naar de digitale snelheidsmeter.
    * zoek nu een rustige (bij voorkeur lege) weg, rij een constante snelheid (bij voorkeur 50 KM/H op de Cruise Control) en plaats de naald van de snelheidsmeter op de juiste positie.

    Vooral het terugplaatsen van de tellernaalden vergt wat oefening. Het kan zijn dat je dit een paar keer moet herhalen voordat het gewenste resultaat is bereikt. Wanneer het goed wordt gedaan zijn de tellernaalden na op deze manier te zijn geplaatst nauwkeuriger als voorheen.

    Wanneer alle naalden op de juiste positie zijn geplaatst is het een kwestie van de kap met het tellerglas weer plaatsen en vervolgens de teller weer in het dashboard vastschroeven/klikken.
     
    Stign vindt dit leuk.
  4. JW, jij bent mijn héld!

    Echt waar, ontzettend bedankt om de tijd te nemen voor deze uitgebreide uitleg voor mij neer te pennen.

    Is het trouwens correct wat jjonkie hierboven zegt?
    Want ik heb namelijk een vriend met een Focus MK3 F1 uit 2013 en die heeft dezelfde wijzerplaten dan ik nu heb. Mijn auto dateert van 11/2011.
     
  5. oh dan is het net andersom ? Ik heb ook een 2013 en heb de onderste versie.

    Ik dacht dat de bovenste versie een nieuwere was ( vindt het er ook iets mooier uit zien )
     
  6. Ik heb hier zowel een Europese 2013 teller als een USA 2014 teller. Beide zijn voorzien van hetzelfde design tellerplaten als de nieuwe teller die de Ford dealer in jouw auto heeft geplaatst. De 2012 Focus 3 van mijn ouders daarentegen heeft dezelfde tellerplaten als jouw oude teller.

    Het is een kwestie van smaak maar persoonlijk geef ik de voorkeur aan de nieuwere tellerplaten.
     
  7. Al die moeite voor een nieuwe plaat? Ik zeg sop en kool :mrgreen:

    Ik vind de nieuwe trouwens mooier.
     
    jjonkie vindt dit leuk.
  8. Die onderste is toch vanaf sync 1.0 gemonteerd?
     
  9. Mijn Focus is uit 2012 en heeft ook de bovenste (wel in benzine uitvoering). Ik denk dat het dan inderdaad met sync te maken heeft.
     
  10. Die van mij is van April 2012 en heb dit display.

    20181016_192534-1.jpg
     
  11. Beste mensen, bedankt voor allemaal jullie reacties.

    Na een 2-tal dagen te hebben rondgereden met de nieuwe teller, heb ik besloten om het voorlopig zo te laten.

    De nieuwe teller doet zijn werk en het uitzicht went zeer snel.

    Er is echter een nieuw probleem onder mijn aandacht gekomen, namelijk het feit dat mijn led-dagrijlichten (de horizontale die bij de Titanium-editie zitten) wel eens durven aan/uit springen zonder aantoonbare reden.

    Ik heb de Ford-dealer deze laten nakijken, maar natuurlijk werkten deze wél perfect toen hij bij hen in de garage stond en hebben ze bijgevolg geen oorzaak gevonden.

    Deze ochtend was het echter terug raak.

    Heeft iemand misschien soms een idee omtrend de oorzaak?
     
  12. Massa probleempje?

    Ff stekkertje nakijken op aanslag(corrosie)

    Het kan nu nog minimaal wezen en dan is een tikkie of over een hobbeltje genoeg om contact te maken.


    Verstuurd vanaf mijn HTC One M9 met Tapatalk
     

Deel Deze Pagina