1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Wielmoeren te vast -> maar nu weer los

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door focusp, 8 dec 2019.

  1. Even mopperen... Vanochtend wilde ik tussen de buien door ‘even’ wisselen naar de winterbanden. In principe een simpel klusje, maar helaas... Dit voorjaar heb ik nieuwe banden laten monteren. De bandenman heeft de wielmoeren zo gruwelijk vast gedraaid dat ik ze nu niet meer (met de hand) los krijg. Na diverse pogingen met een ratel, momentsleutel (die een stuk langer is) en de meegeleverde sleutel (+ wat tikken met een vuistje) kreeg ik 3 van de 5 moeren los en was ik er helemaal klaar mee. Dat wordt een bezoekje aan de bandenboer en dan mag hij ze met de luchtsleutel losdraaien.
    Wat trouwens ook niet helpt is de vorm van de moeren. Deze zijn een beetje conisch waardoor de dop van de moer af wil glijden als je veel kracht zet.
     
  2. " Breaker bar"gebruiken verlengstuk of buis om je kracht te vergroten. Als ze vastgezet zijn met de luchttol van kwaliteit kunnen ze in theorie niet te vast zitten. Hooguit door roest of vuil lijkt me.
     
  3. Wat ik gelezen heb is dat 130NM voor de stalen velgen is voorgeschreven maar dit is veel te veel heb ik ondekt. Heb ze nu op 110NM gezet.
     
    meeder vindt dit leuk.
  4. Tenzij ze die luchttol te hoog hebben ingesteld qua moment.


    Verstuurd vanaf mijn LYA-L09 met Tapatalk
     
  5. Gisteren ook zitten te morren en te :angry: omdat de moeren veel en veel te vast waren gezet :cussing:, door de een of ander :loco: van een monteur uit de garage waar mijn vader vroeger de auto liet onderhouden.
    Ik heb met een kruissleutel en met hulp van een trap met mijn voeten de moeren met veel moeite los gekregen.
    :think: Je zal met een kapotte band langs de kant van de weg staan en je wielmoeren niet los krijgen en ook geen Wegen Wacht of iets dergelijks hebben dan heb je wel zin op iemand te :uzi::shooting:
     
  6. Ik wissel altijd zelf mijn zomer- en winterbanden en normaal nooit problemen met het losdraaien van de moeren. Maar nu zitten ze dus echt veel vaster dan ooit. Grrr...
    En inderdaad, je zult maar langs de weg staan met een lekke band. Kun je alsnog op de pechulp gaan wachten :-(

    Maar hebben jullie ook dat de doppen moeilijk passen op de moeren? De vlakjes lopen een beetje schuin lijkt het wel waardoor de dop er niet helemaal opgaat en zich of vastklemt of er weer afglijdt. De moeren van de stalen velgen zijn wel gewoon recht en passen veel beter in de dop.
     
  7. Hier helaas ook 3 moeren vernachelt dit jaar zet ze altijd zelf vast met eenvoudige kruissleutel en op de een of andere manier past de dop nooit lekker op de moeren erop zetten en met een hamer een paar lichte tikken erop wil wel helpen om te voorkomen dat die eraf schuift.
    Volgens mij zijn de 19 mm slagdoppen net mat groter en passen die beter

    Deze winter eens op zoek naar een paar nieuwe moeren
     
  8. Vandaag even bij mijn bandenman langsgegaan en gevraagd of hij de moertjes voor mij wilde lossen. Aangezien hier niet alleen banden, remblokken maar ook service wordt geleverd, was dit geen enkel probleem. Met wat extra overtuigingskracht van de luchtsleutel gaven de meeste moeren zich snel gewonnen. Maar enkele niet... Gelukkig maar eigenlijk, toch even een bevestiging dat het niet aan mij lag :-)
    Goed, na enig gevloek (niet van mij...), een vuistje om de dop goed vast op de moer te slaan en nog wat extra power van de luchtsleutel kwamen ook de laatste weerbarstige krengen los. Niet bepaald ongeschonden trouwens, sommige moertjes zien er nu zo uit...

    [​IMG]

    De winterset heeft stalen velgen en daar heb ik andere moeren bij. Voor nu dus geen probleem. Komend voorjaar maar eens op zoek naar wat nieuwe exemplaren. Iemand nog tips? Gewoon bij de Ford garage halen? Volgens de bandenman zit er een verchroomd kapje over de eigenlijke moer. Daardoor is de passing op de dop zo slecht en gaan ze relatief snel kapot. Zijn er ook andere varianten misschien die beter bestand zijn tegen de tweejaarlijkse bandenwissel?
     
  9. Herkenbaar. Inderdaad de kapjes vervormen en passen niet lekker. Zelf compleet nieuwe set gekocht voor alle wielen. Wel weer met kapje. Waarom daar zit een verhaaltje aan vast, maar was eigenlijk niet de bedoeling. Bij de wisseling naar winterbanden nu geen probleem. Alle moeren makkelijk los en geen doen met de kapjes. Ook heb ik bij een inspectiebeurt bij een Ford garage als eens meegemaakt dat de moeren veel te vast zaten. Alleen met grof geweld en lange sleutel weer los te krijgen. Onbegrijpelijk vind ik voor een Ford garage.
     
  10. Ik heb ook ergens aanhaalmomenten voor Ford wielmoeren gelezen welke ik bij geen ander merk ben tegengekomen (hoog!). Doorgaans draai ik ze met 100 tot 110 Nm aan en heb nog nooit ondervonden dat de moeren (bijv. bij mijn Mazda 3's welke ik had) of bouten (div. van mijn Franse auto's) los liepen. Daarentegen kan ik ze onderweg bij een lekke band met de std wielmoersleutel ook nog goed los krijgen..
     
  11. #11 2 Fast 4 U, 9 dec 2019
    Laatst bewerkt: 9 dec 2019
    verchroomde bij de automaterialenhandel Ford chroom conische wielmoeren
    In ieder geval een betere oplossing dan de moeren met die kapjes, we hebben tot de volgende wissel om te beslissen :)
     
  12. De dealer heeft ze ook wel zonder kapje. Die zijn gewoon 1 geheel. Als ik er 1 met kapje mol, krijg ik een nieuw type uit coulance.
     
  13. Inderdaad, waarom zo achterlijk hard vastdraaien? Ik heb iets soortgelijks gehad in het voorjaar tijdens de winter -> zomerwissel. Bij de standaard winterwielen gebruik ik 20mm spoorverbreders en die hebben ze bij de dealer zo hard vastgedraaid dat we bijna iedere bout, met z'n drieën en een verlengbuis op de sleutel van zo'n 1,5 meter, los moesten draaien. We hebben ook een dop gebruikt die je op de moer moet vasttikken en zich in de moer vastbijt. Gevolg: meerdere moeren zoals in jouw foto. Moest daarna een nieuw setje speciale Eibach moeren kopen voor de spoorverbrekers à 50 euro...
     
  14. Hier lijkt het er meer op dat je ene moer een kleinere maat is dan je andere moer. 17mm ipv 19mm bijvoorbeeld.
     
  15. een "diepe" dop past beter dan de standaard (kruis)sleutel/
    nieuwe moeren niet los of vast (laten) draaien met een luchttol.
    de kapjes zijn niet bestand tegen zulk geweld en sommige monteurs rammen ze zo vast dat dit het gevolg is.
     
  16. aan foto te zien kun je wel zeggen dat ze niet te los zaten. ben het zelf bij zulke moeren ook wel gewend.
    dit is zo te zien wel een global wheel nut, heb je een oude lm velg dan is het niet compactible, bij nieuwe type velgen wel, dan moet het op 135nm vast zitten.

    zelf zie ik dat tesla van zulke moeren is afgestapt, nu stalen moeren maar met een sierkapje op elke moer.
     
  17. en wat is dit dan?
    Ford heeft toch ook een sierkapje er op :shrug:
     
  18. Denk dat ermee bedoeld wordt dat het plastic kapje eraf kan. Ford heeft het zo achterlijk gemaakt dat deze er niet af kunnen.
     
    meeder vindt dit leuk.
  19. Inderdaad niet de meest degelijke constructie. Als ik er hier ook problemen mee krijg dan komen er ook gewoon normale moeren op.

    Verstuurd vanaf mijn LYA-L09 met Tapatalk
     
  20. En voor het mooie zet je er zelf sierkapjes op. Ik heb ze ook.

    [​IMG]
     
    gerardTDCI en meeder vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina