1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Wielmoeren en spoorverbreders mk4, hoe en wat ?

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door J-P, 6 nov 2019.

  1. Eigenlijk heeft dit topic 2 vragen.

    Komende van veel vag-auto's, is dit mijn eerste Ford. Dus ben wielbouten gewend, maar nu werken we met wielmoeren.

    - mijn huidige auto heeft 18" D2UA1 velgen. Wat zitten hier voor moeren op?
    voor mijn Borbet wintervelgen heb ik de volgende moeren nodig;

    [​IMG]

    Zijn dit dezelfde moeren als origineel ?

    Dan een vraag over spoorverbreders.

    Bij wielbouten kun je tot 10/15mm spoorverbreders monteren icm langere bouten.
    Hoe doe je dat bij Ford? Dan moet je al meteen zulke spoorverbreders gebruiken ?

    [​IMG]

    Dank voor jullie input !
     
  2. idd ik ook eerste ford na vw, ik heb st dzx spacers, je behoud dan je orginele wielmoeren, en krijgt andere boutjes, google maar eens.
     
  3. ik vind wat hierboven staat, een zwakkere schakel, want elke extra verbinding op een as kan trilling veroorzaken.
     
  4. Tot 12,5mm spacers (dzx spacers :D of pumaspeed :think: ) kan met speciale wielmoeren, wil je dikkere spacers dan ga je inderdaad naar het type spacer zoals je gelinkt hebt
     
    Leon Focus vindt dit leuk.
  5. bedoel je niet net andersom. bij dzx spacer behoud je tapeind maar krijg je speciaal andere moeren voor om de velg te kunnen monteren. moer die wordt gebruikt moet je namelijk minimaal 8 vrije draaislagen hebben voor je hem torqued en dus vast zet. dan zit het namelijk goed vast.
    mijn velgen hebben dit al dus zou altijd naar een dzx 12.5mm spacer zet gaan. alleen ben nu steeds meer van dat ik het liefst orgineel houd

    bij de dzx spacer zit ook een plastic ring speciaal om je velg weer te centreren
     
    Leon Focus vindt dit leuk.
  6. Op vraag 1 heb ik het antwoord niet, maar bij mijn antwoord op vraag 2 is vraag 1 ook opgelost :)

    Ik heb zelf onder mijn MK4 H&R spacers. Op de originele velgen met ET55 heb ik voren 9mm, achteren 18mm. (per kant, dus verdubbelen voor waarde per as).
    Bij mijn wintervelgen van ET45 ga ik voren geen spacers gebruiken en gaan de 9mm spacers naar achteren. Eindeffect blijft dan op 1mm na hetzelfde.

    Bij de 9mm spacers van H&R zitten speciale wielmoeren. Deze zijn extra lang en gaan je velg in zeg maar. Je behoudt je originele tapeinden. Op onderstaande foto te zien, het verlengstukje aan de linkerkant van de moeren. Hierdoor heb je toch genoeg omwentelingen geschroefd.
    [​IMG]

    De 18" spacers zijn inderdaad zoals in jouw afbeelding.

    [​IMG]


    Maar dzx zullen zeer zeker ook prima zijn.


    Volgens mij kan de MK4 voren tot ET40 gaan, achteren max tot ET35.
    Dus de ideale breedte van de spacers is afhankelijk van de ET waarde van je velgen.
    En van persoonlijke smaak, heb je de wielen liefst iets naar binnen, gelijk met de auto, of wat verder naar buiten.

    Trouwens, wil je toch antwoord op vraag 1: schroef even 1 originele wielmoer eraf en meet hem op.

    Kan ik ook wel voor je doen, heb er thuis 20 in een doosje liggen. Heb de originele niet in gebruik namelijk.
     
  7. tapein
    tapeind was het goede woord, ik zei het verkeerd:)
     
    trucker0werner vindt dit leuk.
  8. veel te duur hoor
     
  9. Bijna hetzelfde als de DZX spacers. De DZX spacers zijn universeel en worden met behulp van een extra ring gecentreerd, de pumaspeed spacers zijn specifiek voor Ford gemaakt, de spacer en centreerring zijn 1 geheel.
     
  10. Veel te duur? Dit setje is €70,- incl. (zwarte) wielmoeren en 2 wielsloten.
    Vind het persoonlijk echt niet duur....
     
  11. ohh ik dacht 130 euro inclusief verzendkosten .
    maar nu dus 100 euro icm verzendkosten.
     
  12. Voor een setje van 2 (1 as)
    Voor set van 4 = 140 zonder verzendkosten, 170 met
     
  13. even gekeken ivm die van pumaspeed voor een puma zijn
    maar kennelijk heeft puma 4x108 en 63.4naafdiameter
    focus heeft 63.4naafdiameter maar 5x108 als steek maat

    de set is wel voor 4 en 5 tapeinden maar er staat niet echt bij de naafdiameter en steekmaat. is dus deel een gok

    setje van pumaspeed komt dus overeen met de setje van H&R
    alleen dzx heeft een losse naafadapter
     
  14. je mag ze hier na komen meten :)
    De Pumaspeed spacers zijn niet alleen voor een Puma, hoe kom je hier bij eigenlijk?
    Steekmaat is 4x108 en 5x108, hetzelfde als bij de DZX spacers. Naafdiameter is 63,4.
    De Pumaspeed set lijkt bijna gelijk aan de Dzx set, enige verschil is de losse naafadapter bij DZX omdat dat universele spacers zijn zonder naadadapter
     
  15. Pumaspeed heet Pumaspeed omdat zij in de beginjaren van het bedrijf vooral bezig waren met, en bekend waren om het aanpassen van de Ford Puma. Nu is het een bedrijf wat zich richt op meer producten van Ford en dan vooral de Focus en Fiesta!
     
  16. @Thieske
    Als je de link opent staat het om rubriek van puma, in de tekst staat niet dat hij voor meerdere wagens gebruikt kan worden. Alleen 4stud of 5stud.
    4x108 is de steekmaat van de puma en van de focus is 5x108.
    Kan dus niet zeggen dat de 5stud echt 5x108 zijn.
    Al verwacht ik dat voor 90% zeker wel zo is
     
  17. @trucker0werner wanneer wil je ze na komen meten, heb ze thuis liggen :lol:
    Apart trouwens dat de link bij jouw uitkomt onder de puma rubriek, bij mij komt de link op product pagina zonder categorie. Misschien omdat ik vaker onder focus gekeken hebt op de website?
     
  18. In de rode tekst staat ford puma 1.6 vandaar die gedachte
    Alleen domme ik, zie nu rubriek wil it fit on my car. Kijk je daar staat de focus mk3 er gewoon tussen hahaha
     

Deel Deze Pagina