1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Wiellager Focus Mk1.5 1.6

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door MK1Futura, 2 aug 2021.

  1. Ja, die bleek defect.
     
  2. Na een half jaartje zorgeloos rondgereden te hebben inmiddels een 'nieuw' geluid aan de achterkant ontdekt. Deze keer een stuk luider dan het gezoem van de defecte wiellager, het is zowat oorverdovend en neemt linear toe met de snelheid.
    Heb de auto op de krik gezet en van beide kanten een filmpje gemaakt. Het klinkt alsof er iets flink aanloopt. Beide wielen draait wel vrij dus een aanlopende (hand)rem is het denk ik niet.
    Heeft iemand enig idee wat dit is?

    https://we.tl/t-xe3jZtOiFb
     
  3. Tja, klinkt inderdaad als iets wat aanloopt of knarst. Kan je lager opnieuw zijn, weet niet of je hem goed op moment hebt gezet met vervangen? Misschien remschoen die aanloopt in de trommel. Beste optie is om de trommel er af te halen en binnenin kijken. Kan ook nog roest zijn aan de rand van de trommel naar de plaat er achter.

    Zit er speling op je wiel als je daar wat gewicht tegen zet en links en rechts heen en weer probeert te wiebelen? Beetje draaien en op een paar posities proberen. Hoeft niet veel te zijn, lager kan al bij klein beetje speling defect zijn en rara geluiden maken. Heb zelf een lange tijd doorgereden (zelfs door APK) en tot besef dat een zoemend geluid er was tot het er niet meer was. [emoji4].

    Groeten, Nick

    2004 1.6 Focus C-Max S
     
  4. Zelf zou ik ook de remtrommel eraf halen het lijkt in ieder geval niet weer een lager te zijn.
    Het tikken is snelheid afhankelijk, misschien iets los gekomen of afgebroken van het remsysteem?
     
  5. Mijn eerste ingeving zegt dat er een remschoen gesneuveld is. Dat is losgekomen is van de houder ofzo..
    Dat kan je zien als je de boel openmaakt.
     
  6. #26 ThomasHenry, 19 jan 2022
    Laatst bewerkt: 19 jan 2022
    Filmpje waar je wiel naar links draaid klinkt als een roest randje die tegen de schoen aanloopt.

    Filmpje waar je naar rechts draaid idem en daarbij een wiellager.

    Edit: je kunt nog even aan de achterzijde van trommel onder aan kijken. Vrijwel altijd gaat het loskomen van de schoen gepaard met een lekke remcilinder. Een goed lekkende remcillinder die een kapotte schoen aantast is zichtbaar aan de onder achterzijde.
     
  7. Er vanuitgaande dat je trommelremmen achter hebt.

    Trommel er even afhalen en kijken of de veer die overdwars onder de remcilinder gemonteerd zit nog vast zit.
    Deze is bij mij een keer losgesprongen, vraag me niet hoe, en die ratelde/tikte/knarste bij het draaien van het wiel.(denk dat de vorige eigenaar de remmen voor de APK heeft gereinigd)
    ANWB laten komen die constateerde dat de veer aan 1 kant losgesprongen was, weer vastgezet (ingehaakt) in de remschoen en probleem opgelost.
     
  8. Dank voor het meedenken iedereen.

    Hierbij even een update.
    Na een ritje naar de garage was het aanlopende geluid zoals te horen is op het filmpje weer verdwenen. Het zoemende geluid was nog wel aanwezig, en het bleek dat die wiellager die nota bene vorig jaar vervangen is weer gesneuveld is.

    Deze keer hebben we een complete wielnaaf incl lager van de sloop gehaald en deze gemonteerd + de boel goed schoongemaakt. Alle bijgeluiden zijn nu verdwenen.

    De auto kan weer een tijdje mee totdat er een vervanger in beeld is. Ik heb 'm destijds gekocht als tijdelijke auto ter vervanging van m'n leaseauto en wou destijds niet te veel uitgeven ivm kosten aankoop huis + verbouwing.
    Inmiddels is dat allemaal achter de rug en zijn de reserves weer voldoende aangevuld dus het is nu tijd om op zoek te gaan naar een mooie full options MK3.5 ST Wagon, bij voorkeur in de kleur Stealth Grey met Sync3 :cool:
     
    Crafter en 2 Fast 4 U vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina