1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Wiellager achteras Focus MK2 2006

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door Chronik, 23 apr 2018.

  1. Dag iedereen,

    Ik weet niet zeker als ik dit hier moet posten of in Techniek/Onderhoud.

    Vrijdag naar de garage geweest en mijn rechter wiellager op de achteras moet vervangen worden.
    Mijn Focus heeft trommelremmen op de achteras en ABS.
    Heeft iemand ervaring met dit zelf te doen, en zo ja, is dit redelijk gemakkelijk zelf te doen?

    De garagist zei namelijk dat het een duur stuk is (+/- 250€ en de werkuren 99€). Dit komt dus neer op 350€.
    Ik heb ook net banden gewisseld, dus dat wordt een prijzige maand..

    Ik heb zelf ook al zitten zoeken naar het onderdeel en er is toch redelijk prijsverschil tussen de wiellagers:
    https://www.auto-onderdelen24.nl/fo...iellager?criteria[100]=HA&sort_supplier[0]=50
    Welke zouden jullie dan aanraden en vanwaar het prijsverschil?

    Maar voor we zover zijn zou ik toch graag willen weten als dit zelf te doen is.

    Alvast bedankt voor de reacties.
     
  2. De Focus 2 heeft geen los vervangbaar wiellager. Hierbij wordt dus de complete wielnaaf vervangen. Dit is weliswaar wat duurder als een los wiellager maar daarentegen is het vervangen aanzienlijk minder werk.

    Het vervangen van de wielnaaf aan de achterzijde is mits alles gangbaar is goed te doen. De laatste keer dat ik dit heb gedaan ben ik nog geen uur bezig geweest. Let wel dit is dus alleen het geval wanneer alles gangbaar is. Wanneer bijvoorbeeld de remtrommel is vastgeroest op de wielnaaf of de Torx bouten waarmee de wielnaaf vast zit zijn weggeroest (en uitgeboord moeten worden) is het aanzienlijk meer werk.


    Persoonlijk zou ik altijd kiezen voor een wielnaaf van een gerenommeerd merk. de originele wielnaven worden geproduceerd door SKF. Deze lagers zijn van zeer goede kwaliteit. Voor mijn werk bestel ik dagelijks tientallen lagers waarvan het merendeel SKF lagers zijn. Gezien mijn ervaringen zou ik persoonlijk dus voor een SKF lager kiezen.
     
  3. Bedankt voor het antwoord JW.

    Dus als ik jouw redenering volg, kan ik gerust beginnen eraan en zodra ik merk dat ik het niet zelf kan doen door omstandigheden het nog altijd door de garage laten doen?

    De SKF lager die voorkomt in de bovenstaande link, is deze ook voor ABS want dit wordt niet echt aangegeven?
     
  4. In West Europa is de Focus 2 standaard met ABS geleverd. Exemplaren zonder ABS kom je hier dus niet tegen. Wel in enkele Oost Europese landen en Rusland. De meeste aftermarket wielnaven worden geleverd zonder de ABS sensor. Deze moet worden overgezet vanuit de oude wielnaaf.

    Zoals ik al schreef stelt het vervangen van de wielnaaf weinig voor wanneer alles gangbaar is. In de praktijk komt het echter nogal eens voor dat de remtrommel dermate vast zit dat deze zeer moeilijk los te krijgen is. In de meeste gevallen is dit op te lossen door de remtrommel onder spanning te zetten met een grote pulleytrekker en vervolgens heet te stoken met een brander. Ik heb echter ook al eens meegemaakt dat de remtrommels naderhand ovaal waren geworden (door de hitte en de kracht die er op is gekomen) en alsnog vervangen moesten worden.

    De eerste paar jaar dat de Focus 2 werd geproduceerd zaten de achterste wielnaven vast met bouten met een normale Torx kop. Omdat deze bouten na verloop van tijd als gevolg van corrosie vaak moeilijk los te krijgen waren heeft Ford deze bouten gewijzigd naar bouten met een uitwendige Torx kop (E-Torx). Zorg er dus voordat je er aan begint in het bezit bent van de juiste Torx/E-Torx doppen.
     
  5. Zal ik doen JW! Bedankt voor de volledige uitleg.

    Volgende week ga ik aan de slag en zal hier even een update geven over hoe het gegaan is.
     
  6. Het monteren van de wiellager ging redelijk goed. Met heel wat hamergeklop de trommel los gekregen.
    Twee van de vier schroeven van de wiellager kwamen zeer moeilijk los, mede doordat de schokdemper en de vering in de weg zaten en het nog de oude torkx schroeven waren. Kortom, het monteren ging dus een pak gemakkelijker dan het demonteren.
     

Deel Deze Pagina