Tourrit “in het Zuiden” en meeting

bij Van Mossel Ford Breda

  1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Werking elektrische handrem

Discussie in 'Electronica' gestart door Harold1, 1 feb 2019.

  1. Als je het zo bekijkt, nee die van mij ook niet.
     
  2. Nee, dat niet :schater: Bij remmerij en ophanging wil ik zo min mogelijk electronica hebben. Sensoren enzo zijn OK, maar bewegende delen? nahhh. Mechanisch is in mijn ogen toch een stuk betrouwbaarder.
     
    Kees37 vindt dit leuk.
  3. Ik heb een kuga van 2018 misschien ligt het daar aan.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk
     
    ErnstB vindt dit leuk.
  4. Ah... haha... oeps. Ik ging uit van de Focus Mk4 aangezien dit topic daarmee gestart was en ik heb niet goed opgelet verder (bijna weekend he?). Excuus! :oops:
    Hopelijk heb ik nu of in de toekomst dan nog iemand anders blij kunnen maken met deze info. :roll:
     
  5. Geeft niet, ik reageerde ook op het stukje automatisch lossen als je wegrijdt, dat werkt de ene keer beter dan de andere keer, wist ook niet dat er nog meer was

    Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk
     
  6. Ook ik heb eerst geworsteld met die elektronische handrem en hill assist etc... maar de truc is gewoon bij het stoplicht even goed de rem intrappen zodat deze handrem erop komt. ( dit advies kreeg ik ook van een Ford monteur die daar zelf ook achter was gekomen door ervaring zei hij)

    en ook is deze soms op onverklaarbare wijze uit en dat is soms niet handig als je verwacht dat deze wel aan staat.. kan per ongeluk hebben aangeraakt omdat deze naast de versnelling zit.
    Mijn hand rust daar wel vaker op tijdens het rijden... dus menselijk bewust blijven van je eigen handelen is een must... en helemaal als je achterover helt voor een stoplicht ;)

    Dan de auto aan / uit stop optie bij een stoplicht.... deze werkt bij mij erg onregelmatig.. soms wel soms niet.... maar meer niet dan wel....
    Heb dit aangekaart bij de dealer en die zij dat de accu dan niet genoeg was opgeladen om deze functie/ optie dan te ondersteunen.... zou minimaal 80% moeten zijn.... vreemd voor een auto uit 2-2019 dat deze dan niet genoeg zou bevatten of voor dit opgeladen zou laden... ben daar dus nog niet helemaal uit en over eens....
    maar na het lezen van de handleiding ben ik er ook achter dat als de SPORT stand gebruikt ipv ECO/ Normaal dat deze optie van auto start/stop helemaal wordt uitgeschakeld...
    Nu rij ik vaak op deze stand omdat hij dan toch even net wat feller en sneller reageert in sommige omstandigheden.... Ook daar dus een verklaring......

    Daarom even een tijd zonder sport stand gereden... maar het grijze "A" 'tje met de streep er door aan de bovenkant laat hij vaker zien dan het groene "A" 'tje onder in de display..... dus het blijft een groot vraag teken waarom hij het vaker niet dan wel doet.. :shrug:
     
  7. Na wat weken verder te zijn ben ik er ook achter dat de handrem er niet op gaat als de gordel niet vast zit.
    Nu zou je zeggen dat deze altijd vast moet zijn en dat doe ik ook wel, maar bij parkeren/uitzetten wil(de) ik wel eens alvast de gordel losdoen voordat de assist erop gaat en ik de auto uitzet. Leverde paar schrikmomentjes op als hij wegrolt bij het uitstappen!

    Dat heb ik ook een paar keer gehad. Voor zover ik kon zien is dit als het systeem zichzelf reset. Bijvoorbeeld dat bij het starten van de auto de display een paar keer aan/uit gaat voordat hij het doet. Dit gebeurt niet vaak bij mij, maar toch wel al 3x gezien.

    Ik heb zelf een handgeschakelde bak, enals ik deze in neutraal zet en koppeling los dan gaat deze toch bijna altijd wel uit. Zelfs met radio, airco, stoel- en stuurverwarming aan.
    Als de accu inderdaad niet goed opgeladen is zoals jouw dealer zegt moet je misschien even de accu laten nakijken.
     
  8. Klopt dat hij het niet doet als de gordel niet vast zit. Hier heb ik overigens geen last van. Ik heb een plug in mijn gordel zitten zodat deze niet piept.
     
  9. Sorry, ik ga dit topic toch eens naar omhoog schoppen ...

    Werking bij de MK4 met automaat en elektronische parkeerrem:
    * Als ik de auto in parkeerstand (P) zet, dan wordt de elektronische handrem niet automatisch ingeschakeld (ik zie ook geen melding (!) op mijn display).
    * Dat moet ik dus manueel doen door aan het hendeltje te trekken van de elektronische handrem.

    In de handleiding staat het volgende (en met parkeerrem veronderstel ik dat ze handrem bedoelen?):
    "De elektrische parkeerrem wordt wellicht automatisch ingeschakeld wanneer u in de parkeerstand (P) schakelt."

    Wordt de elektronische handrem nu wel of niet automatisch ingeschakeld? Indien ja: in welk scenario? Indien neen, dus altijd hendeltje omhoog trekken?
    Want dat is toch wel iets wat ik verwacht van een automaat (en dat deed mijn Peugeot 308sw handbak met elektronische parkeerrem wel).

    De elektronische handrem wordt bij mij wel uitgeschakeld als ik mijn auto in versnelling (R of D) plaats nadat het geparkeerd stond.
    Dus dan moet ik het hendeltje gelukkig niet meer naar omlaag doen.
     
  10. Heb je wel de automatische rem aan staan ?
     
  11. euhm, waar moet je die dan inschakelen zodat die automatisch werkt?
    (ik heb het niet over de autohold)
     
  12. Weet niet of het bij de automaat hetzelfde is als bij de handbak (welke ik heb)

    IMG_5280.jpg
     
  13. @Dutchie: ik denk dat we over hetzelfde spreken ... maar hier spreek je over de autohold en niet over de parkeerrem/handrem.
    Maar eerst moet de autohold ingeschakeld worden met dat knopje alvorens de functie kan gebruikt worden door te remmen bij stilstand waardoor de autohold de rem overneemt.
     
  14. Auto-hold gaat automatisch over op handrem als je de motor uit schakelt, iig bij m'n handbak. Werkt niet als je de gordel al eerder los hebt, of de deur open doet voordat je stil staat.

    Greetz Emiel
     
  15. @TWA: dus jouw autohold is altijd ingeschakeld dan (=lampje aan) ?
     
  16. @g86 dat klopt. Zie als ik parkeer dan ook eerst het groene lampje van A-H (A) en na het afdoen van de gordel en voet van de rem halen, gaat lampje (A) uit voor rode handrem lampje (!).

    Greetz Emiel
     
  17. @TWA, bedankt voor de info! Ga ik ook eens uittesten.

    Bij mij maakt de autohold wel vaak een krakend geluid bij korte bewegingen (vooruit, achteruit bij bv parkeren). Heb jij daar soms ook last van? Of hoor je nooit zo'n krakend geluid?
     
    TWA vindt dit leuk.
  18. Bij mij net zo, staat altijd aan en ik vindt het wel prettig werken
     
  19. Zag het in t andere topic voorbij komen idd. Nee zelf geen last van. Hooguit een 'pong' bij het loslaten van de handrem als ik weg ga rijden. Denk ook eerder dat je dit in het onderstel gaat vinden, zoals in je topic ook gepost is met het YT filmpje. Was nog iemand hier op het forum die wat onderstel problemen had, ook met een nieuwe mk4. Maak een afspraak, kijk of je het geluid kan produceren zodra je een monteur mee krijgt en misschien mag je meekijken in de werkplaats als de auto op een brug gaat.

    Greetz Emiel
     
    g86 vindt dit leuk.
  20. Dat is omdat hij dan zijn remmen loslaat. Dat heb ik ook met mijn automaat.
     
    g86 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina