wie heeft er kennis van de verschillende focus versnellings bakken die gebruikt zijn door de jaren. Is een 2006 bak met aandrijfassen bijvoorbeeld hetzelfde wat betreft maatvoering als de mtx75 uit de vroegere focus? Zijn de aandrijfassen uitwisselbaar door de jaren heen? Ik meen dat de bakken en aandrijfassen van de eerste focus tm 2004 ofzo identiek zijn, daarna weet ik het niet, wellicht mensen die hier echt iets van weten cq info op het web (heb nog niet goed gezocht). Ben ook geinteresseerd in de overbrengings verhoudingen / gear ratio's van de diverse bakken.
In de focus 1 zijn er drie handgeschakelde bakken gemaakt, de iB5 in de 1.4, 1.6 en 1.8 benzinemotoren, de MTX 75 in de 2.0 benzine en alle tddi en tdci modellen en de RS, bij deze laatste zaten ook versterkte aandrijfassen bij specifiek voor de RS en dan is er nog de 6bak van de ST170 ook met specifieke aandrijfassen. wat betreft gear ratio's daar zullen er wel enkele verschillende in zijn naargelang het motortype gReetS
De aandrijfassen van de 1.4 , 1.6 en 1.8 zijn hetzelfde De aandrijfassen van de 2.0 en 1.8 tddi zijn hetzelfde De st170 , RS en tdci hebben beide unieke assen. Waarbij de RS verlengde assen heeft vanwege het verbrede onderstel (net zo breed als een mondeo mk3, maar met gewijzigde splines voor de focus) 2.0/tddi assen passen overigens prima in de tdci qua maatvoering, ze zijn alleen minder sterk. 1.4 l en 1.6 l Zetec-SE 1.6 l Zetec-SE FFV 1.8 l Zetec-E (2,0 l SPI) Eerste versnelling 3,154 3,154 3,154 3,154 Tweede versnelling 1,926 1,926 1,926 1,926 Derde versnelling 1,281 1,281 1,281 1,281 Vierde versnelling 0,951 0,951 0,951 0,951 Vijfde versnelling 0,756 0,756 0,756 0,756 Achteruit 3,615 3,615 3,615 3,615 Differentieel 4,059 4,059 4,059 3,610 2,0 l Zetec-E-benzinemotor 1,8 l Endura-DI-Dieselmotor (75 pk) 1e versnelling 3.417 3.666 2e versnelling 2.136 2.047 3e versnelling 1.483 1.258 4e versnelling 1.114 0.864 5e versnelling 0.854 0.674 Achteruitversnelling 3.727 3.727 Totaal 4.066 3.560 1,8 l Endura-DI-Dieselmotor (90 pk) 1,8 l Duratorq TDCi-Dieselmotor (115 pk) 1e versnelling 3.667 3.667 2e versnelling 2.136 2.048 3e versnelling 1.448 1.345 4e versnelling 1.028 0.921 5e versnelling 0.767 0.705 Achteruitversnelling 3.727 3.727 Totaal 3.410 3.410 ST170 Versnelling Overbrengingsverhouding Overbrengingsverhouding eindoverbrenging Totale overbrengingsverhouding 1e 4,455 2,871 12,789 2e 2,714 2,871 7,793 3e 1,333 4,238 5,651 4e 1,089 4,238 4,615 5e 1,333 2,871 3,828 6e 1,089 2,871 3,126 Achteruit 2,818 4,238 11,944
daar kan ik wat mee, maar nu, hoe herken je de bakken, hebben ze identificatie nummers op een bepaalde plek of hangen er losse labels aan zoals bij veel sierra difs het geval was. In dat geval weet je dus van de buitenkant niet wat je koopt.
Bij de eerste fase 1 modellen (1998 en 1999) met 1.4 en 1.6 Zetec S(E) (en wellicht ook bij andere motor varianten) met IB5 bak was de differentieel overbrengingsverhouding anders als bij de latere fase 1 en fase 2 modellen. Vroege fase 1 differentieel overbrengingsverhouding = 3.82 Latere fase 1 en fase 2 differentieel overbrengingsverhouding = 4.06
Hieronder de gegevens van de Focus 2 met IB5 en MTX75 versnellingsbak. IB5 1.6L Duratec (Sigma) 1e versnelling 3,58 2e versnelling 2,04 3e versnelling 1,41 4e versnelling 1,11 5e versnelling 0,88 Achteruitversnelling 3,62 Eindaandrijving 4,06 Opvallend is dat in Etis alleen specificaties staan van de 1.6. Mogelijk hebben alle andere motorvarianten met IB5 bak dezelfde overbrengingsverhoudingen. MTX 75 1.6L TDCI dieselmotor 1e versnelling 3,667 2e versnelling 2,048 3e versnelling 1,345 4e versnelling 0,921 5e versnelling 0,705 Achteruitversnelling 3,727 Eindaandrijving 3,412 1.6L TDCI dieselmotor (Econetic) 1e versnelling 3,800 2e versnelling 2,048 3e versnelling 1,258 4e versnelling 0,865 5e versnelling 0,674 Achteruitversnelling 3,727 Eindaandrijving 3,412 1.8L TDCI dieselmotor 1e versnelling 3,800 2e versnelling 2,048 3e versnelling 1,345 4e versnelling 0,921 5e versnelling 0,705 Achteruitversnelling 3,727 Eindaandrijving 3,410 2.0L Duratec HE 1e versnelling 3,417 2e versnelling 2,136 3e versnelling 1,448 4e versnelling 1,028 5e versnelling 0,805 Achteruitversnelling 3,727 Eindaandrijving 4,067
Hey, de ST170 bak heeft inderdaad twee eindreducties. eentje aan elke kant van het diff. dit is dus eigenlijk een drieversnellingsbak die door middel van twee verschillende eindreducties zes versnellingen oplevert gReetS
dus als ik goed zie kan je op een duratec he2.0 ook een bak gooien die vanuit de 1.6econetic diesel komt de overbrening is dan ook anders maar voor de snelweg zou de motor minder toeren draaien waardoor je dus zuiniger rijdt nadeel is dat je langer over duurt om er te komen
Absoluut wel, Quaife maakt een diff speciaal voor de GETRAG 6bak van de ST170 : http://www.quaife.co.uk/shop/search/results/taxonomy:824,621,150,157 gReetS