1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

welke versnellingsbakken had de focus

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door kitcarcollection, 20 sep 2012.

  1. wie heeft er kennis van de verschillende focus versnellings bakken die gebruikt zijn door de jaren.

    Is een 2006 bak met aandrijfassen bijvoorbeeld hetzelfde wat betreft maatvoering als de mtx75 uit de vroegere focus?
    Zijn de aandrijfassen uitwisselbaar door de jaren heen?

    Ik meen dat de bakken en aandrijfassen van de eerste focus tm 2004 ofzo identiek zijn, daarna weet ik het niet, wellicht mensen die hier echt iets van weten cq info op het web (heb nog niet goed gezocht).

    Ben ook geinteresseerd in de overbrengings verhoudingen / gear ratio's van de diverse bakken.
     
  2. De mtx75 bak word ook gebruikt bij de Focus 2 1.8 TDCi. En ik dacht nog een paar motoren.
     
  3. In de focus 1 zijn er drie handgeschakelde bakken gemaakt, de iB5 in de 1.4, 1.6 en 1.8 benzinemotoren, de MTX 75 in de 2.0 benzine en alle tddi en tdci modellen en de RS, bij deze laatste zaten ook versterkte aandrijfassen bij specifiek voor de RS en dan is er nog de 6bak van de ST170 ook met specifieke aandrijfassen.
    wat betreft gear ratio's daar zullen er wel enkele verschillende in zijn naargelang het motortype

    gReetS
     
  4. #4 dutchguy, 21 sep 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 21 sep 2012
    De aandrijfassen van de 1.4 , 1.6 en 1.8 zijn hetzelfde
    De aandrijfassen van de 2.0 en 1.8 tddi zijn hetzelfde
    De st170 , RS en tdci hebben beide unieke assen.
    Waarbij de RS verlengde assen heeft vanwege het verbrede onderstel (net zo breed als een mondeo mk3, maar met gewijzigde splines voor de focus)

    2.0/tddi assen passen overigens prima in de tdci qua maatvoering, ze zijn alleen minder sterk.

    1.4 l en 1.6 l Zetec-SE 1.6 l Zetec-SE FFV 1.8 l Zetec-E (2,0 l SPI)
    Eerste versnelling 3,154 3,154 3,154 3,154
    Tweede versnelling 1,926 1,926 1,926 1,926
    Derde versnelling 1,281 1,281 1,281 1,281
    Vierde versnelling 0,951 0,951 0,951 0,951
    Vijfde versnelling 0,756 0,756 0,756 0,756
    Achteruit 3,615 3,615 3,615 3,615
    Differentieel 4,059 4,059 4,059 3,610


    2,0 l Zetec-E-benzinemotor 1,8 l Endura-DI-Dieselmotor (75 pk)
    1e versnelling 3.417 3.666
    2e versnelling 2.136 2.047
    3e versnelling 1.483 1.258
    4e versnelling 1.114 0.864
    5e versnelling 0.854 0.674
    Achteruitversnelling 3.727 3.727
    Totaal 4.066 3.560

    1,8 l Endura-DI-Dieselmotor (90 pk) 1,8 l Duratorq TDCi-Dieselmotor (115 pk)
    1e versnelling 3.667 3.667
    2e versnelling 2.136 2.048
    3e versnelling 1.448 1.345
    4e versnelling 1.028 0.921
    5e versnelling 0.767 0.705
    Achteruitversnelling 3.727 3.727
    Totaal 3.410 3.410


    ST170
    Versnelling Overbrengingsverhouding Overbrengingsverhouding eindoverbrenging Totale overbrengingsverhouding
    1e 4,455 2,871 12,789
    2e 2,714 2,871 7,793
    3e 1,333 4,238 5,651
    4e 1,089 4,238 4,615
    5e 1,333 2,871 3,828
    6e 1,089 2,871 3,126
    Achteruit 2,818 4,238 11,944
     
  5. daar kan ik wat mee, maar nu, hoe herken je de bakken, hebben ze identificatie nummers op een bepaalde plek of hangen er losse labels aan zoals bij veel sierra difs het geval was. In dat geval weet je dus van de buitenkant niet wat je koopt.
     
  6. ST170 verhouding is raar? Heeft die twee eindoverbrengingen? 2.871 en 4.238?
     
  7. de gegevens komen zo uit etis, dus hoe dat zit met die st170 overbrengingen weet ik zo ook niet.
     
  8. Bij de eerste fase 1 modellen (1998 en 1999) met 1.4 en 1.6 Zetec S(E) (en wellicht ook bij andere motor varianten) met IB5 bak was de differentieel overbrengingsverhouding anders als bij de latere fase 1 en fase 2 modellen.

    Vroege fase 1 differentieel overbrengingsverhouding = 3.82

    Latere fase 1 en fase 2 differentieel overbrengingsverhouding = 4.06
     
  9. Hieronder de gegevens van de Focus 2 met IB5 en MTX75 versnellingsbak.


    IB5


    1.6L Duratec (Sigma)

    1e versnelling 3,58
    2e versnelling 2,04
    3e versnelling 1,41
    4e versnelling 1,11
    5e versnelling 0,88
    Achteruitversnelling 3,62
    Eindaandrijving 4,06

    Opvallend is dat in Etis alleen specificaties staan van de 1.6. Mogelijk hebben alle andere motorvarianten met IB5 bak dezelfde overbrengingsverhoudingen.



    MTX 75


    1.6L TDCI dieselmotor

    1e versnelling 3,667
    2e versnelling 2,048
    3e versnelling 1,345
    4e versnelling 0,921
    5e versnelling 0,705
    Achteruitversnelling 3,727
    Eindaandrijving 3,412


    1.6L TDCI dieselmotor (Econetic)

    1e versnelling 3,800
    2e versnelling 2,048
    3e versnelling 1,258
    4e versnelling 0,865
    5e versnelling 0,674
    Achteruitversnelling 3,727
    Eindaandrijving 3,412


    1.8L TDCI dieselmotor

    1e versnelling 3,800
    2e versnelling 2,048
    3e versnelling 1,345
    4e versnelling 0,921
    5e versnelling 0,705
    Achteruitversnelling 3,727
    Eindaandrijving 3,410


    2.0L Duratec HE

    1e versnelling 3,417
    2e versnelling 2,136
    3e versnelling 1,448
    4e versnelling 1,028
    5e versnelling 0,805
    Achteruitversnelling 3,727
    Eindaandrijving 4,067
     
  10. Duratec 2.0 is ook geleverd met ib5 (fiesta ST)
     

  11. Hey,

    de ST170 bak heeft inderdaad twee eindreducties. eentje aan elke kant van het diff. dit is dus eigenlijk een drieversnellingsbak die door middel van twee verschillende eindreducties zes versnellingen oplevert:lol:

    gReetS
     
  12. Leuk weetje zeg maar. Kan je om die reden wel een quaiffe in een ST170 bak stoppen?
     
  13. dus als ik goed zie kan je op een duratec he2.0 ook een bak gooien die vanuit de 1.6econetic diesel komt

    de overbrening is dan ook anders
    maar voor de snelweg zou de motor minder toeren draaien
    waardoor je dus zuiniger rijdt
    nadeel is dat je langer over duurt om er te komen
     
  14. Leuk leuk leuk :)
     

Deel Deze Pagina