1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Welke Focus aanschaffen budget +-8000

Discussie in 'Algemeen' gestart door Mad Wally, 21 apr 2022.

  1. Gisteren een aanvaring gehad met een Poolse vrachtwagen en mijn trouwe Mondeo MKIV uit 2007 is economisch total loss. Vanwege de kosten en het feit dat de kinderen de deur uit zijn mag het iets kleiner, maar met mijn lengte van 1.95 ook weer niet te klein dus dacht ik aan een Focus.

    Ik rijd al jaren ca 35K per jaar met een diesel en dat is me altijd erg goed bevallen. Sinds de corona ben ik blijvend 2 dagen in de week thuis gaan werken waardoor ik verwacht nog maar ca 20K km per jaar te rijden, voornamelijk snelweg. Ik rijd heel lang door met autos, mijn vorige Mondeo had 390K op de teller en mijn huidige 305K. Alle onderhoud doe ik zelf en mijn ervaring is dat de autos alleen maar mooier gaan lopen naarmate ze ouder worden. Mijn voorkeur gaat dan ook uit naar weer een diesel wat in deze tijd natuurlijk niet echt voor de hand ligt. Het idee daar achter is dat als ik een auto koop met 150K op de teller ik met een diesel er nog 150K bij op kan zetten, maar dat een benzine toch wel op is bij 200-250K.

    Mijn keuzes zijn
    1.6TDCI -2015
    1.5TDCI 2016- (wel lastig voor het budget)
    Of toch een benzine en zo ja welke? De 1.0 is wat mij betreft geen optie, die moet te hard werken en is daarom minder geschikt om lang mee door te rijden.

    Hoe is het gesteld met de betrouwbaarheid van de genoemde motoren? Verder zie ik veel diesels staan met ca 160K op de teller. Ik veronderstel dat dit te maken heeft met duur onderhoud wat er aan zit te komen zoals de distributieriem. Waar moet ik op rekenen voor de 1.5 en 1.6 diesels? Betreft het een natte riem en is dit een beetje te doen qua bereikbaarheid?

    Alle adviezen worden erg op prijs gesteld
     
  2. De 1.5 en 1.6 diesels blijven het als je niet bezuinigd op onderhoud (ik zou echt vaker olieverversen dan het voorschrift van 20k) echt lang doen.
    Ik zou dan eerder nog voor een 1.6 gaan omdat die in de voor zover ik weet nooit adblue heeft gebruikt dus dat scheelt weer.
    In de MK3 Focus is er voor zover ik weet ook geen speciale vloeistof gebruikt voor het roetfilter.

    Qua benzine zou ik voor de 1.6 Ecoboost gaan. Die kunnen met goed en vaak onderhoud ook best hoge kilometerstanden halen.
     
  3. #4 bws723, 21 apr 2022
    Laatst bewerkt: 21 apr 2022
    Ik zou voor een Focus MK3.2 1.5 tdci gaan ivm euro 6 ipv euro 5 van de 1.6 tdci. De distributieriem interval is 180K. Beiden betreft geen natte riem.
     
  4. Haha, toch helaas geen 240K voor de 1.5. Is het een beetje te doen qua ruimte en complexiteit? Bij de meeste van mijn auto's heb ik het zelf gedaan.
     
  5. Mooie auto al wel ik nooit meer een diesel zou kopen in deze tijd.:st:
     
    montagne vindt dit leuk.
  6. Klopt, zag later pas dat het toch geen 240 maar ook 180k is. Kwa ruimte en complexiteit kan ik niets over zeggen helaas. Bij de 1.6 deed een kennis van mij riem en die was best rap mee.
     
  7. Dat is ook een beetje mijn dilemma, maar wat zou er kunnen gebeuren anders dan een lage restwaarde? Zeker een euro 6 kunnen ze toch moeilijk verder ontmoedigen en zolang er vrachtwagens rijden is er diesel, alleen wat de prijs doet is natuurlijk lastig in te schatten.
     
  8. is nog serieus geld voor een diesel.
    net de mijne even gechecked en die is nog net zoveel waard als 2 jaar geleden toen ik 'm kocht :dance:
    ik wel, en dan ook in :st: ;)
     
    Rob M en bws723 vinden dit leuk.
  9. Maar dat heb je nog niet in handen.
     
  10. Omslagpunt ligt op dit moment rond de 60.000km per jaar als het puur om de kosten gaat.
    Kosten voor onderhoud, omdat je dat zelf gaat doen, zullen minimaal verschillen denk ik.
    Mocht je voor benzine gaan zou ik de 1.5 ecoboost kiezen, liefst een die al is omgezet naar 182PK.
    Qua diesel geen idee want ik rijdt al jaren geen diesel meer...
    Gaspedaal.nl of viabovag.nl geven een behoorlijk goede indicatie wat er in jouw budget te koop is, even spelen met de zoekfilters en je komt vast een mooie tegen denk ik.
     
  11. nee en dat hoeft ook helemaal niet :D
    was meer verbaasd dat uitgerekend de diesel zijn waarde nog vasthoud.
    diesel is de laatste jaren nou niet echt positief in het nieuws geweest.
     
  12. Je heb je auto toch niet gekocht voor 10500 euro want dat is de inruilprijs voor jou auto.
     
  13. verkoopwaarde en inruilwaarde scheelt nogal, Gerard heeft over de verkoopwaarde volgens mij
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  14. nee, nee.
    ik keek naar waarde indicatie en die lag tussen de 14K en 16K
     
  15. Het is momenteel een beetje koffiedik kijken. Waar gaat het heen. Meer dieselboycot? Komt elektrisch echt op? En zo ja wanneer. Ik denk dat benzine qua restwaarde de meest veilige keuze is zeker gezien "maar" 35k per jaar.
     
  16. Sterker nog, als je goed leest is het tegenwoording maar 20k per jaar, hooguit 25k. Maar dat omslagpunt van 60k is wellicht gerekend met een dieselprijs die gelijk is aan de benzineprijs. Als ik zelf reken met een auto van 10k euro en 150k op de teller dan kan ik met de benzine auto nog 3-4 jaar rijden en met een diesel 6-7 jaar. De afschrijving is dus heel anders en dat tikt stevig aan.
     
    bws723 vindt dit leuk.
  17. Ik snap de twijfel.
    Ikzelf rij net als Gerard ook een diesel ST.
    Eerlijk gezegd weet ik ook niet wat ik moet doen. Of nu verkopen en een hhhhhybride (gatver) terug kopen of deze helemaal op rijden. Het kost allemaal klauwen met geld. De auto mag nu dan nog wel iets opbrengen maar jongere hybride (of benzine) auto's zijn zo schrikbarend duur geworden.
    Hiervoor had ik een 1.6 diesel uit 2012, die reed ook fantastisch. Zuinig en net genoeg vermogen (95pk) om mee te kunnen met het verkeer.
     

Deel Deze Pagina