1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

welke banden ( ivm cuppen )

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door JDS, 19 dec 2019.

  1. Vraagje.
    Mijn achterbanden zijn gecupt, word er horend dol van.
    Nu weet ik dat er bepaalde banden zijn die er wat minder gevoelig voor zijn door hun profiel.
    Iemand een aanrader ?
    focus wagon 2014
    bandenmaat 235-40-18
     
  2. Sowieso niet richtingsgebonden banden kopen. Ik heb 3 Mazda's gehad, welke in principe dezelfde wielophanging als die van de Focus II en III hadden. Ook mijn Mazda's hadden na ca 25000 km gecupte achterbanden. Doordat mijn toenmalige Vredestein Ultrac Sessenta's (225/40-18) geen gedwongen rijrichting hadden heb ik het linker en rechter achterwiel destijds omgewisseld, ik was meteen van het cuppen af, rust, misschien is bij jouw het profiel nog goed en is dit een optie?!
    Andere tip, de nieuwe achterbanden iets harder oppompen dan de fabrieksopgave voorschrijft, dit stelt de vorming van het zaagtandprofiel ook iets uit (voelbaar als je over het loopvlak tegen de rijrichting inwrijft).
     
  3. Wat wordt bedoeld met "cuppen" ?
     
  4. Bij cuppen slijt je band onregelmatig in de hoogte in het profiel. Net als een zacht gummetje dat steeds dezelfde kant op gegumd wordt, die is dan niet meer vlak maar een beetje oplopend. Dat hoogteverschil geeft vaak lawaai en eventueel trillingen.
     
  5. Misschien je banden even wisselen van voor naar achteren ?
    Ik had er ook last van, na 5 k was het over toen ik de banden verwisselde.
     
  6. Goede foto van Ecobeast.
    Cuppen is een term voor het niet meer vlak zijn van het profiel. Als je tegen de draairichting over het loopvlak instrijkt voel je allemaal tandjes, de ander kant opstrijkend voel je niets. Die tandjes zorgen voor een zingend geluid, zingend in de vorm van een zaagmachine, sommigen denken dat een wiellager defect is...(zaagtandprofiel, ook wel cuppen genoemd). Indien je een draairichting gebonden band hebt zou je deze achterbanden op de vooras kunnen leggen, soms neemt dit effect idd dan af echter in het ergste geval moet je de banden of vervangen of er mee leren leven of de banden bij een zeer goed uitgerust bedrijf laten afdraaien door een tyrematcher (vb):



    deze machine kan ook eventuele hoogteslag verwijderen echter moet het wiel daarna wel gebalanceerd worden en je moet er niet raar van staan kijken dat je erna over de omtrek verschil in profieldiepte kunt hebben. Heb ooit meegemaakt dat na het verwijderen van de hoogteslag aan de ene kant 4 mm aanwezig was en aan de andere kant nog maar 2 mm...(dus igv oorspronkelijke hoogteslag), bij cuppen en geen hoogte slag worden alleen de tandjes weg geschuurd (tienden van mm's)
     
  7. Er is een verschil tussen zaagtandprofiel en cuppen. In het Engels wordt dit allebei cuppen genoemd.
    Zaagtandprofiel zorgt voor hoogteverschil per blokje profiel. Dit zorgt voor gezoem tijdens het rijden. Cuppen zijn uitgesleten vlakken op de band, meestal veroorzaakt door slechte schokdempers.

    Er zijn een paar mogelijke oplossingen voor zaagtandslijtage; verhoog de bandenspanning, goede uitlijning van de banden. Daarnaast heb ik ergens gelezen dat je met het gas erop door de bocht moet rijden. Dit zorgt er voor dat de achtkant van de auto beter volgt ipv op de buitenkant van de band te leunen.
     
  8. @McGyver
    zover ik automonteur ben is cuppen het zaagtandeneffect hebben. dit wordt vaak veroorzaakt door krachten op de profielblokken. door wielstand kan je band gaan scubben/scheuren op de weg.
    je hebt het nodig voor de juiste grip op de weg, maar in sommige gevallen komt alles samen en heb je er last van.
    banden die het beste tegen bestand zijn, dat zijn eigenlijk banden die geen draairichting gevoelige profiel hebben. voornamelijk blokken heeft het niet. dit ivm vaak tussen de blokken nog extra rubber zit om dit op te vangen

    cuppen
    [​IMG]
    https://www.oponeo.nl/blog/cuppen-van-banden
    hoogteslag,
    heeft over de gehele breedte van de band en loopvlak diverse plekken andere hoogte.
    waar 1 plek 6mm is, is andere plek weer 4mm en stukje verder weer 6mm.
    [​IMG]
    geen geweldige afbeelding maar linker band is links verder afgesleten dan rechts.
    echter de rechter band heeft abnormale hoogteslag. slecht werkende damper of inwendig carkas breuk van de band kan zulke situatie opleveren


    @Carfreak64
    over het betreffende filmpje. dat is waarschijnlijk de hunter gsp9700 road force.
    dit betreffende appraat kijkt/voelt de veerkracht van de band met de rol. hierdoor meet hij hoeveel Newton verschil hij op zijn hoogst en laagst heeft. soms moet je dan de band draaien op de velg om het goed te krijgen. daarna ga je pas uitlijnen.
    dit doe je als je nieuwe band goed op de velg wil monteren en zo het laagste mogelijke veerkracht verschil wil hebben. waardoor de auto minder gevoel geeft van stuiteren.
    al zie ik hier niet direct groot voordeel van in. mijn auto heeft alle 4 de banden keer op zo'n apparaat gezeten, waren allemaal goed. alleen nog steeds bij 90 vibraties in de auto.

    denk dat je afbeelding zocht van een trimmer
    [​IMG]
    https://www.van-essen.nl/banden-trimmen/






    @JDS
    kies voor een goeie a-merk zoiets als michelin, continental en dergelijke
    ga dan niet zo snel voor economische band maar eerder voor wat sportievere band.
    tevens zit ik dat je stationwagon hebt.
    in algemeen zit meeste gewicht verschil tussen lege en volle auto op de achteras. hierdoor kan het zijn met lege auto je sneller last van gaat krijgen van cuppen.
    welke band je ook kiest, zoals gezegd kies de een band die aan zowel de buiten als de binnenkant extra rubber tussen de profielblokken hebben. zo heb je kans op cuppen al heel stuk minder.
    elke band heeft wel extra rubber. maar een winterband heeft er veel ruimte tussen en zomerband/sportband heeft er nauwlijks echt ruimte tussen.
    hiernaast ligt het ook veel aan geluk hebben.
    ene rijdt 40.000km met dezelfde band waar een andere na 200km al over gecupte banden klaagt. met allebei dezelfde auto. het is dus soms deel pech hebben als het voorkomt.

    goeie manier elke 5000 a 10.000km de banden van voor naar achteren wisselen. dan heb je minder er last van. gevolg is wel dat je moment hebt dat alle 4 de banden tegelijk vervangen moeten worden.
    aangedreven wielen (meeste auto dus de voorste ) slijten het snelst en voor stabiliteit/veiligheid heb je achter de beste profiel nodig.
    persoonlijk monteerde ik ook altijd de nieuwe banden op de achteras en de 2 oudere op de vooras.
     
  9. Het zaagtandeffect is de ongelijk slijtage van het blokprofiel.
    Bij cuppen komen er, vaak diagonaal, kuilen/schotels (=cup) in de band.
    [​IMG]
    Mijn vader heeft dit een keer gehad bij zijn auto. De oorzaak lag hier bij versleten schokdempers. Ik heb die band toen op de foto gezet. Een kijken of ik die terug kan vinden.
     
  10. @truckOwerner"
    . klopt helemaal :D, het is ook al weer 32 jaar geleden :roll: dat ik stage liep bij een grote Volvo dealer welke een dergelijk apparaat had.
     

Deel Deze Pagina