Deze week haal ik de nieuwe Focus (4.2) persauto op voor een rijtest. Het is een 125pk ST-Line X hybride. Ik ben van plan hem 1-op-1 te vergelijken met mijn eigen 3.2 Focus. Wat wil je weten of de nieuwe Focus? Wil je weten hoeveel centimeter de kofferbak breed is? Of de diepte van het handschoenkastje? Vraag het, en ik kan het misschien voor je nakijken. De rijtest verschijnt binnenkort op www.dagelijksauto.nl
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of er bij de MK 4.2 station een railgeleiding voor de kofferbakafscherming (weet de officiële naam ff niet) gemonteerd zit. Bij de MK4.1 station zit die er niet in en dat vind ik persoonlijk echt een slordigheid. Daarnaast de vraag of de laadvloer van de station na het platleggen van de achterbank echt vlak is. Bij mijn MK 3.2 is dat nl niet zo maar vlgs mij was dat bij een MK2 wel het geval. Correct me if I'm wrong.
Bij mij issie niet zuiver vlak. De rugleuningen staan iets omhoog, niet veel maar wel genoeg om niet vlak te zijn. En ja, de zittingen worden eerst opgeklapt.
Wat doet het echte verbruik? Als je twee dezelfde uitvoeringen hebt, wat zijn dan toch de verschillen in die uitvoering? Hoe is de hoofdruimte op de achterbank? Is het handschoenen kastje gekoeld?
De hoofdsteunen moeten wel helemaal ingeschoven zijn omdat ze anders niet voorbij de rugleuning van de voorstoelen komen.
Daar moet ik je helaas teleurstellen, want ik heb een hatchback meegekregen... Ik kan hierbij kijken of de vloer vlak wordt, als je wil.
Gisteren de auto opgehaald en vandaag foto's en video gemaakt! Uiteraard met mijn eigen blauwe Focus erbij, zes jaartjes verschil! (150pk Titanium vs 125pk ST-Line X MHEV)
Ik vind hem zeker niet lelijk hoewel ik meestal de wagon-versies mooier vind, is dat bij de mk4 focus niet zo, daar is (imho) de compactere hatchback fraaier van lijn dan de wagon
Zojuist is de rijtest van de nieuwe Focus online gekomen. Hier is de link: https://www.dagelijksauto.nl/rijtesten/rijtest-ford-focus-st-line-review/ In het kort: toch heeft deze auto me blij verrast. Hij is gewoon nog normaal gebleven. Niet volgepompt met allerlei elektronica en gadgets. De aandacht ligt duidelijk nog gewoon bij het rijden. Met als kanttekening dat de elektronica die erin zit, zoals de rijbaanassistent en adaptive cruise control, lang niet zo verfijnd is als bij andere merken. Ik kon de nieuwe Focus echter op dezelfde manier waarderen als dat ik mijn eigen auto waardeer - die rijd ik natuurlijk niet zomaar. Morgenochtend komt de video online, waarin ik de nieuwe Focus letterlijk naast mijn eigen auto zet.
Dat was een mooi stukje om te lezen! Echter zou een aspirant autokoper (met geld) niet snel voor deze Focus gaan denk ik dan. Het is allemaal eigenlijk net niet negatief maar ook niet positief. Feitelijk is het de MK4.1 gebleven met 'onvoldoende' verfijnde nieuwigheden. Op het uiterlijk na dan want eerlijk is eerlijk, hij is wel mooi. Ik kijk uit naar de video, plaats je hier wederom een linkje svp? Komt er alleen maar een 1 ltr, 3 cilinder mild hybride van deze Focus?