1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Wat voor banden gebruik jij?

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door TDCI Power, 3 jul 2007.

  1. Ik denk dat de kans groot is dat het met de temperatuur te maken heeft. De keren dat auto ging glijden was het best koud en toen ik gisteren een rondje ging sturen was de weg wel vochtig maar de temperatuur wel rond de 12 graden en toen had ik eigenlijk nergens last van. Kan dus best zijn dat ik gewoon wat rustiger moet doen bij koud weer
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  2. Vraagje, mijn Focus IV staat nu op 43.000 km en de voorbanden moeten nu vervangen worden. Ik ga er Michelin Pilot Sport 4 onder laten monteren, maar ik twijfel of het nodig is om de voor en achter banden te wisselen van locatie. Mijn vorige auto (DS3) had heel er last van cupping, dus daar was dat wel nodig. Ik moet zeggen dat ik bij de Focus nog geen gezang van mijn achterbanden hoor. Komt cupping veel voor op de Focus?

    ik zag trouwens dat de Pilot Sport 5 volgende maand op de markt komt, wat denken jullie? Wachten op de PS5 of gewoon de PS4 monteren?
     
    Rob-RS vindt dit leuk.
  3. cuppen van de achterbanden komt vaker voor bij de MK3 voor zover ik weet.
    ben je tevreden over de PS4? dan zou ik die gewoon weer nemen en dan afwachten wat de bevindingen zijn van anderen over de PS5.
    een type nieuwer wil niet altijd zeggen dat ze dan beter zijn is mijn ervaring.
     
    benjaminLD vindt dit leuk.
  4. Michelin PS4 onder mijn Focus RS gehad, zowel in de regen als droog top.
    Zou ze zo weer kopen :thumbup::thumbup:
     
    benjaminLD vindt dit leuk.
  5. Volgens mij is de PS5 al bij verschillende aanbieders te koop, je moet wel even zoeken:
    https://banden.autoweek.nl/michelin/pilot-sport-5/235-40-r18-95y-450107/

    Overigens kun je natuurlijk ook voor de sportievere en ook duurdere PS4s gaan ipv de PS4.


    De PS5 is volgens Michelin zelf beter dan de PS4s, maar dat is logisch dat ze dat zeggen. Ik zat zelf ook te twijfelen maar ging toch voor de PS4s omdat ik achter ook nog 2x PS4s heb zitten. Die PS5 komen later wel, ook omdat er nu niet veel onafhankelijke test zijn...
     
    benjaminLD en gerardTDCI vinden dit leuk.
  6. Inmiddels 2 nieuwe PS4 laten monteren. Heb de oude PS3 die achter zaten naar voren laten zetten, vooral omdat deze droogtescheurtjes begon te krijgen. Zo kan ik ze nog even oprijden.
     
  7. uit welk jaar komen die achterbanden dan?
     
  8. Ik heb voor mijn zomerbanden 20” Pirelli banden. Garage waar ik ze had laten stallen gaven aan dat er 2 banden aan vervanging toe zijn. Bij de aankoop keuring is overigens voor alle 4 de banden 4mm aangegeven.

    Kan ik de banden beter mee vragen en nog ergens verkopen? Type weet ik niet, maat is 255/45/R20/105W.

    Overigens verwacht ik tegen de winter aan hetzelfde met mijn winterbanden, deze hadden nog 5mm profiel, dit was 12000km geleden. Ik rij al snel 20-30.000km in de winter en veel in het buitenland, dus mogelijk zijn ze tegen die tijd ook aan vervanging toe. Als ze nog iets opbrengen vervang ik ze liever bij het wisselen.
    Dit zijn 18” Michelin Latetude Alpin banden 255/60/R18/107H
     
  9. hoeveel mm zit er nog op die 2 zomerbanden dan?
    winterbanden die 120.000 km nog 5 mm profiel hadden? die zullen nu wel glad zijn dan.
    overigens is een winterband al afgeschreven als ze 4 mm of minder profiel hebben.

    en wat denk je nog te krijgen voor je zomerbanden?
    als het nu 4 mm is dan is die over 1,5 mm ook wel aardig op en dan ben je net 10.000km verder?
    denk niet (ook gezien de maat) dat je die snel kwijt bent.
     
  10. 12 duizend, geen 120 duizend ;)
    Op die zomerbanden zou 4mm moeten zitten.

    Ik weet nooit of die banden boeren je proberen te belazeren. Ik gebruikte voorheen 2x zomer en 2x winterbanden per jaar. Toen betaalde de baas het dus boeide mij het niet veel, moest ook per se via dat bedrijf. Reed rond de 35k km per jaar, wat meer in de winter en standaard wel altijd te hard. Dan kom ik op +/- 40.000km voor een winterband en +/- 30.000km op een zomerband.

    Nu ander werk en moet ik het zelf betalen. ben ik wel meer prijs bewust er tegen aan gaan kijken. Al krijg ik wel een flinke km vergoeding, wil ik niet onnodig geld uitgeven ;)
    Hoop niet dat ik nu ook elk jaar 4 nieuwe banden nodig heb.
     
    peter194 vindt dit leuk.
  11. Ik ben jouw rekensom even kwijt.

    Vroeger 2x zomer en 2x winterbanden......2 x 35K + 2 x 35K is 140000km per jaar.
    Dan zeg je dat je 35k per jaar reed
    En dan heb je het over 70000 per jaar

    Dat is nogal een verschil.
    Of lees ik het verkeerd
     
  12. oops, nulletje teveel gelezen :D
    ik snap dat je op de centen wil letten maar als je ze wilt verkopen dan zou je er zelf dus ook nog op kunnen rijden toch?
    en waar voel je je zelf veilig bij?
    bij 1,6 mm is het pas APK afkeur maar of je dat wilt?
    20" is niet goedkoop natuurlijk maar ik ging van 16" naar 19" das ook nie leuk nie.
    het is het enige contact met de weg en dan zie ik dat toch wel als een belangrijke investering.
     
  13. In principe zijn het nog de eerste banden die af-fabriek gemonteerd zijn. Dus dat was in 2019. Ik zal nog even de DOT code checken.
     
  14. 20.000 km p/j winter. 2 winterbanden per jaar vervangen betekend dat met de andere 2x 20.000km gereden wordt. Per wissel: 2 slechtste gaan weg, 2 nieuwe achter, 2 beste overgebleven voor.

    Dat is een beetje hoe het ging. In ergste geval gingen ze alle 4 weg als er nog maar 5000km mee gereden kon worden.

    @gerardTDCI ik wil veilig op weg en liever niet 2x in de zomer banden wisselen, kost ook weer extra geld en tijd, als er dan een gek is die ze wil kopen, mij best. Dan zou ik kunnen overwegen ze te verkopen ipv nog 1-2 maanden (5-10.000km) op te rijden.

    Mijn buurman verkoopt zijn banden altijd, hij vertelde dat hij ze verkocht kreeg met amper profiel er op. Maar dit was “maar” 17”.

    Sorry, op telefoon typen is ***
     
  15. #1555 Iodokus, 21 feb 2022
    Laatst bewerkt: 21 feb 2022
    Oké je geeft aan dat je ongeveer 30K per jaar rijdt op zomerbanden, bedoel je dan met bovenstaande opmerking dat je maar 15K rijdt met een paar zomerbanden??

    Ik snap dat het een pijnlijk gevoel in je portemonnaie veroorzaakt heb zelf net 4 nieuwe Michelin PS4s's onder de RS laten leggen. Overigens wel een set waar ik met gemak 35K tot 40K mee kan rijden (vorige set zelfs 45K). Aan de andere kant neem ik aan dat als je voor je werk zoveel kilometers moet rijden je dergelijke kosten op voorhand calculeert. Als je dan geen lease auto hebt moet je daar gedegen afspraken over maakt met de werkgever. Het zou merkwaardig zijn als je een beroep hebt waarvoor je bv. veel klant bezoeken moet afleggen, jij kosten maakt terwijl het bedrijf, als het goed is, daaraan verdiend. Zoiets komt bij mij een beetje over als "Je mag blij zijn dat je bij ons mag werken". Indien er wel goede afspraken zijn gemaakt en de kosten komen toch niet uit dan kan je je afvragen of de keuze voor deze auto wel de juiste is.

    Begrijp me niet verkeerd, ik zit in exact hetzelfde schuitje. Een RS is niet bepaald de meest economische keuze voor woon/werk en zakelijke kilometers. Als ik nu de keuze zou moeten maken, kijkende naar de huidige brandstof prijzen, zou ik de RS daar niet voor aanschaffen. Mijn geluk is dat door dat hele Covid circus ik ruim 25K per jaar minder ben gaan rijden (geen 35K maar 10K), kortom een geluk bij een ongeluk. De aanschaf van de RS is echter wel mijn keuze geweest. Nu heb ik redelijk goede afspaken aangaande de zakelijke kilometers maar helemaal uitkomen doet het niet, dus slik ik mijn verlies want de RS, die blijft.

    Overigens zou ik nooit bezuinigen op het rubber onder de auto 255 is fors maar gezien de grote en het gewicht van de auto toch weer heel weinig, maar goed je geeft zelf aan aan dat je veilig op weg wilt :thumbup:
     
  16. 30.000 op een zomerband is dus hetzelfde verhaal, dat is voor 2 jaar, omdat ze niet alle 4 per jaar vervangen werden.

    Anyway, voor mij was het een bewuste keuze geen lease auto te nemen. KM vergoeding dekken de kosten op dit moment prima. Naast alle kosten schrijf ik de auto in 3 jaar af naar 0. Restwaarde is de is mooi meegenomen voor aanschaf volgende auto. Kosten voor banden had ik op 0,025 per km begroot.

    Ik loop natuurlijk wel al het risico, maar kan daardoor wel een auto rijden die ik zelf leuk vind.
     
  17. dat dacht ik al, maar vindt het wel raar dat er na die 3 jaar al droogtescheuren zichtbaar zijn in de banden.

    ik zou dan toch kijken of je die gek kan vinden ;)
    jouw veiligheid is dan gewaarborgd en wie weet verkoop je ze en anders kun je ze alsnog naar de stort brengen.
     
  18. vandaag 4 nieuwe toyo proxes sport EX 235/40/r18 onder de auto laten zetten eens kijken hoe lang deze mee gaan vorige FULDA SPORTCONTROL 2 FP begonnen na 25000 km al erg veel herrie te maken
     
  19. Nu weer de kleber 4 seizoenen band , wat een grip hebben die banden of het nu nat glad koud of warm is ze plakken echt goed aan het asfalt, geluid nee, ik hoor alleen het geruis van de wind
     

Deel Deze Pagina