1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Wat voor banden gebruik jij?

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door TDCI Power, 3 jul 2007.

  1. @Patman hierom mijn initiatief om een eigen topic te openen, het topic hier is niet echt actief :weird:
     
  2. We houden het zo centraal, anders krijgen we 100.000 topics over welke banden men moet nemen ;) geduld is een schone zaak, je krijgt echt wel antwoord.
     
  3. Michelin Crossclimate 225-40-18

    Ik rij al jaren op All-Seasons, bevalt mij bijzonder goed.
     
  4. Vandaag deze banden Laten Monterden En Balanceren Continental Prem C6 91yTL FR - 215/50/17.
    Hij Rijdt Weer Als Een Zonnetje.
     
  5. B.v. ook al even op de ADAC site gekeken? Perfecte banden tests!
     
  6. Tuurlijk is all seasons een optie! Maar iedere band is een compromis. Zo zal een all seasons, bij extreme omstandigheden, iets minder presteren dan een echte zomer of winterband. Maar in NL heb je in de winter ook vaak zomerse omstandigheden, zo was het deze winter een week echt koud, maar daarna weer +20!
    Ook kun je de all seasons band niet meer gebruiken als winterband als het profiel minder dan 4mm is geworden. Blijf je voornamelijk in NL is dat allemaal niet zo’n probleem en is een all seasons misschien wel het beste compromis. Als je weinig rijdt krijg je twee sets banden niet ‘op’. Na 5-6 jaar wordt het rubber vaak al merkbaar minder.
    Ga je ook op wintersport zou ik altijd kiezen voor een echte winterband.
    Kleine anekdote… Een paar jaar geleden waren we op wintersport met nog een ander stel (onze Focus op winterbanden, hun auto op all seasons). Na lekker uit eten te zijn geweest, ergens op een berg, bleek het weer helemaal omgeslagen en zaten we in een sneeuwstorm. Met horizontale sneeuw en maar een paar meter zicht, voorzichtig de berg afgereden. Gewoon rustig aan, ging eigenlijk prima. Geen glijpartijen of het gevoel dat ik geen controle meer had. Bij de andere auto was het een heel ander verhaal…. Zij glibberden alle kanten uit en hadden veel moeite om de auto in het spoor (en niet in de vangrail) te houden. Ik dacht dat ze voor mij reden en was eerst nog erg onder de indruk van de snelheid die de anderen durfden te rijden, maar later bleek dat ze achter mij reden en er dus 2x zo lang over hadden gedaan.

    Oh ja, als je zomerbanden scheef zijn afgesleten zijn de winterbanden dat waarschijnlijk ook. Zo niet, dan kun je ook all seasons monteren en alsnog eerst de winterbanden set oprijden.
    En het voordeel van de stalen velgen is dat je mooie LM wielen niet lelijk worden van de pekel. :-)
     
    Sander13 vindt dit leuk.
  7. Ik denk dat een "Best of the Test" All-Season onder alle omstandigheden beter stuurt dan de doorsnee Zomer- en Winterband......
     
  8. Dat is zeker niet waar. Een all-season is ten alle tijden een compromis.
    Voor Nederland is het een prima alternatief maar als je echt de sneeuw in gaat voor de wintersport zou ik toch wel echte winterbanden willen hebben.

    Wij hebben bijvoorbeeld Bridgestone weather control A005 banden en die presteren heel erg goed op nat wegdek maar op sneeuw zijn ze bagger ondanks dat ze het 3PMSF logo hebben.
    We hebben ook Michelin Cross-Climate gehad en die presteren welliswaar iets beter op sneeuw maar doen het op droog en nat weer minder.

    In landen waar het vaker echt koud is zul je ook weinig all-seasons zien.
     
  9. Gelukkig is iedereen in NL nog steeds vrij om te kiezen wat er voor banden onder de auto gemonteerd worden. Zoveel mensen, zoveel wensen en vooral meningen. Maakt het er alleen niet makkelijker op voor diegenen die advies zoeken als ze nog moeten kiezen. Je gaat nooit de "juiste" band vinden die aan alle voorwaarden voor alle mensen voldoet.

    Rij je alleen af en toe naar de supermarkt en zo nu en dan op familiebezoek dan is een all season perfect. Sneeuwt het een keer in NL, dan laten deze mensen ongetwijfeld de auto lekker staan en hoeven ze het niet op te zoeken.

    Ben je afhankelijk van je auto ivm werk (of wat dan ook) en ga je elk jaar naar de wintersport, tja dan is het toch wel interessant om winterbanden te kiezen naast de zomer of all season banden. Of je gokt er op dat je je die ene week wintersport wel redt op all seasons.

    Mijn mening is zomer en winter, elke jaar in november en maart wisselen (eigenlijk vaak de eerste week echt kou en nat in het vooruitzicht rond die tijd). Ben ik voorbereid op de "echte" winter en ik rij zo weinig dat ik de 5-6 jaar wel door kom zonder dat ze door de zomerse winterdagen versleten raken en ik rij altijd op 2e hands sets waardoor ik tot nu toe de afgelopen 15 jaar weinig heb uitgegeven.

    Groeten, Nick
    Focus C-Max 1.6 Trend 2004
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  10. @Crafter Eens. Dit topic is dan ook redelijk zinloos.......

    Voor m'n winterbanden ging ik puur op de testresultaten van ADAC en TyreReviews af, voor m'n zomerbanden op eigen ervaringen.
    De Pilot Sport 4S banden worden meestal op dit forum als "erg goed" beoordeeld. Mijn ervaringen op een vlak wegdek zijn ook heel positief, echter, ze hebben een behoorlijk gevaarlijk weggedrag bij het stevig accelereren en spoorvorming. Was de 1'ste keer echt schrikken.
    De volgende banden worden dan ook door Goodyear Eagle F1's.
     
  11. Waarom zinloos?? Het topic heet toch ‘welke banden gebruik jij?’ Hier kun je toch ervaringen vandaan halen, dus zinloos zeer zeker niet.
     
  12. Het is een levend topic en kan me voorstellen dat niet iedereen 1509 (en een beetje) posts terug gaat lezen. Je blijft meningen houden en verschillende omstandigheden waarin mensen zich bevinden. Het is maar net met welke insteek je dit topic gaat lezen en zoek je dan advies of bevestiging. Vaak zijn mensen stellig overtuigd van wat ze zelf gebruiken de enige en beste manier is. Ik zeg er altijd bij dat dit mijn mening/ervaring is en wat anderen er mee doen is hun eigen zaak.

    Het doel van een topic als deze is alleen info neerzetten lijkt me:
    - Merk
    - Type
    - Maat en aanduiding
    - Type velg?
    - Ervaring + en -
    - Omstandigheden en doel

    Dan heb je denk ik een goeie vergelijking, nu vraagt iemand advies en iedereen gaat er weer als een malle op los en ga je discussie voeren. Mensen gebruiken ook niet allemaal de zoekfunctie even goed, er wordt (zeker op het Engelse C-Max forum) soms maar lukraak opnieuw gepost of in de verkeerde groepen gepost. Is lastig om dat een beetje gestructureerd te maken en houden geef ik toe. Moet mezelf ook vaak er even op wijzen dat ik eerst fatsoenlijk moet zoeken, vaak helpt Google nog beter om door oude topics te zoeken [emoji6].

    Maar goed, back on topic.

    Groeten, Nick
    Focus C-Max 1.6 Trend 2004
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  13. Ik neig nu toch naar de Crossclimate 2, maar zit ik echt vast aan 195/65 R16? Het valt me namelijk op dat die variant aardig prijziger is dan andere R16 varianten van de Crossclimate 2. [emoji848]
     
  14. waarom zit je vast aan die maat als ik vragen mag?
    205-55-16 is een meer gebruikte maat en zal ook schelen in de prijs.
     
  15. Ik zit er niet aan vast, maar mijn huidige zomerbanden zijn 195-65-16. In een eerdere reactie gaf je aan dat ik dan dezelfde maat weer moest hebben, maar dan bedoelde je waarschijnlijk voor winterbanden ivm het wisselen?

    De bandenmaat maakt mij eigenlijk niks uit, ik ben op zoek naar wat voor mij de meest aantrekkelijke optie is qua veiligheid en kosten. Ik rij in verhouding weinig, eigenlijk niet in de sneeuw (kan een keer voorkomen met een periode zoals afgelopen winter) en ga niet op wintersport. Vandaar dat ik bij AllSeasons en dan aan de CC2 denk omdat die erg goed schijnen te zijn. Maar zolang ze op mijn 16" velgen kunnen vind ik het prima.

    Waarschijnlijk zal een andere maat wel via Forscan ingesteld moeten worden? Of is de omtrek altijd hetzelfde?
     
  16. Heb je nu een afwijking in je teller tov navigatie? Wellicht heb je hiermee wat ruimte in en kun je een wat meer courante maat pakken. Het gaat om een enkele procent en volgens mij kun je de teller afwijking ook aanpassen toch?

    Groeten, Nick
    Focus C-Max 1.6 Trend 2004
     
  17. Jazeker heb ik die. Als ik Waze op 100 heb staan, dan kan ik de cc op (tromgeroffel) 103 zetten! Dat is stukken preciezer dan in de Fiesta, want daar zat een afwijking van 10% in.

    Ik zal ook eens even in die afwijking duiken, want als je andere velgen monteert zal er toch ook iets aangepast moeten kunnen worden.
     
  18. Velgen zul je niets voor hoeven te doen, die hebben een vaste maat, de banden zitten de opties in om iets op te vangen. Mooi systeem op zich, zo heb je voor elke auto een geschikte maat door een beetje met de breedte en de wang hoogte te spelen. Ik heb de C-max nu op een enkel procentje met de 17" velgen, is een risico maar cc netjes op 100 zetten en zit nog aan de veilige kant.

    Groeten, Nick
    Focus C-Max 1.6 Trend 2004
     
  19. Even een rekentool gegoogled en 205-55-16 is qua omtrek 4,24% kleiner dan de huidige banden. Dat schijnt (stond bij de tool) max 2% te mogen zijn, dus dan zou er iets aangepast moeten worden. Ik zal me er eens in verdiepen hoe dat kan...
     
  20. die afwijking is wel flink, dan zou je naar 215-55-16 moeten gaan maar dan is de afwijking alsnog 2,5% en die bandenmaat is ook weer afwijkend, lees, duurder.
     

Deel Deze Pagina